شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
مردم تهران چه روزنامه‌هایی را بیشتر مطالعه می‌کنند؟

گزارش حاصل از سومین نظرسنجی از شهروندان شهر تهران که به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است نشان می‌دهد که مهم‌ترین روزنامه مورد مطالعه پاسخگویان در بخش روزنامه‌های غیر ورزشی، روزنامه‌های «همشهری»، «ایران» و «جام جم» و در میان روزنامه‌های ورزشی «خبر ورزشی» با میانگین 48 درصد و با فاصله بسیار زیاد، روزنامه‌های «نود» و «استقلال» با کمتر از 10 درصد است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  بنابر نتایج تحقیق و نظرسنجی مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی از شهروندان تهرانی، اگرچه روزنامه‌ها بعد از رسانه ملی و پایگاه‌های اینترنتی، رتبه سوم اعتماد مردم را به خود اختصاص دادند اما روزنامه‌های همشهری، ایران و جام جم در صدر علاقه‌مندی‌های مردم تهران هستند و در میان روزنامه‌های ورزشی نیز «خبر ورزشی» با تفاوت معناداری از سایر روزنامه‌های ورزشی بیشترین خواننده را دارد.

بنا بر این گزارش درباره الگوی مصرف و میزان استفاده آنها از مطبوعات که در مهرماه سال 1393 از تعداد هزار و 100 پاسخگو با روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده، در کسب اخبار و اطلاعات از رسانه‌های مختلف، میزان استفاده از مطبوعات در در جایگاه چهارم و در بین سایر رسانه‌ها در زمینه اعتماد به این رسانه هم مطبوعات بعد از صدا و سیما و شبکه‌های اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد.
 
مهم‌ترین شیوه دسترسی پاسخگویان به مطبوعات (روزنامه و مجلات) خرید شخصی بوده و میانگین میزان مطالعه روزنامه توسط خوانندگان مستمر آنها 41 دقیقه در شبانه‌روز است که البته با افزایش سن بر میزان مطالعه آنها افزوده شده است. مهم‌ترین روزنامه مورد مطالعه پاسخگویان در بخش روزنامه‌های غیر ورزشی روزنامه‌های همشهری، ایران و جام جم و در میان روزنامه‌های ورزشی «خبر ورزشی» با میانگین 48 درصد و با فاصله بسیار زیاد، روزنامه‌های نود و استقلال با کمتر از 10 درصد است. در بین مجلات هم به «خانواده سبز» و «دنیای ورزش» توجه بیشتری می‌شود.
 
گزارش حاضر که حاصل سومین نظرسنجی از شهروندان شهر تهران به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد است، نشان می‌دهد که در بین شش رسانه مطرح شده یعنی صداوسیما، روزنامه‌ها و سایت‌های متعلق به آنها، مطبوعات خارجی، شبکه‌های ماهواره‌ای، رادیوهای خارجی فارسی زبان و پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی، بیشترین استفاده پاسخگویان از صداوسیما با میانگین رتبه‌ای 2.40 از 4 و کمترین میزان استفاده هم مربوط به مطبوعات خارجی با میانگین 0.38 از 4 است. ضمناً از میان موارد مطرح شده میانگین میزان استفاده از مطبوعات برای کسب اخبار و اطلاعات معادل 1.28 از 4 است که در مقایسه با منابع مختلف مطرح شده در رتبه چهارم میزان استفاده قرار دارد.
در استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز 7.8 درصد پاسخگویان این پژوهش همیشه، 16.3 درصد بیشتر اوقات، 20.6 درصد گاهی، 10.4 درصد بندرت و 44.9 درصد هم برای کسب اطلاعات و اخبار گوناگون هرگز استفاده‌ای نمی‌کنند.  

در مورد پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی هم همان‌طور که نتایج پژوهش نشان می‌دهد، 14.9 درصد همیشه، 18.8 درصد بیشتر اوقات، 17.2 درصد گاهی، 7.5 درصد بندرت و 41.5 درصد هم هرگز از این رسانه برای کسب اخبار و اطلاعات استفاده نمی‌کنند.
 
در زمینه میزان اعتماد پاسخگویان به این رسانه‌ها هم بالاترین میزان اعتماد به صداوسیما با میانگین رتبه‌ای 2.65 از 5 و کمترین میزان میانگین که معرف کمترین میزان اعتماد به رسانه‌های فوق است هم به رادیوهای خارجی فارسی زبان با رقم میانگین 1.38 از 5 مربوط است. همچنین میزان اعتماد پاسخگویان به مطبوعات با رقم 2.43 از 5 بعد از صداوسیما و پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد.

درباره میزان استفاده پاسخگویان از خدمات پست الکترونیکی و نرم‌افزارهای خبری نصب شده بر روی تلفن‌های همراه هم اگرچه 52.9 درصد اصلاً از پست الکترونیکی استفاده نمی‌کنند، اما میزان استفاده 10.5 درصد همیشه و 13.3 درصد بیشتر اوقات است. این درصدها در رابطه با نرم‌افزارهای نصب شده بر موبایل هم به گونه‌ای است که 62.8 درصد از آن‌ها هرگز استفاده نکرده و تنها 9.7 درصد همیشه و 17.3 درصد هم گاهی استفاده می‌کنند.

درباره افراد خانواده پاسخگو که خواننده روزنامه هستند، به جز فرد پاسخگو، 33.5 درصد گفته‌اند که فقط یک نفر، 24.4 درصد دو نفر و 27.6 درصد هم گفته‌اند که به جز آن‌ها هیچ فرد دیگری در خانواده خواننده روزنامه خریداری شده در منزل نیست.  

همچنین نتایج مربوط به دلایل پاسخگویان برای خرید روزنامه هم نشان می‌دهد که کسب اخبار و اطلاعات روز ایران با 26.9 درصد، افزایش اطلاعات عمومی با 14.1 درصد و کسب سرگرمی و گذران وقت با 8.4 درصد مهم‌ترین دلایل افراد جهت مطالعه روزنامه است.

در مورد بخش‌های مختلف روزنامه هم نتایج نشان می‌دهد که در میان موضوعات مندرج در روزنامه‌های کشور، بیشترین میزان علاقه‌مندی پاسخگویان با 19.1 درصد به بخش حوادث، 12.2 درصد به بخش‌های اجتماعی و 11.9 درصد هم به بخش‌های سیاسی روزنامه‌ها مربوط است.
در خصوص ویژگی‌های یک روزنامه مناسب هم نتایج تحقیق نشان می‌دهد، 41.9 درصد پاسخ‌ها مربوط به صحت مطالب روزنامه و 10.8 درصد شفاف سازی اخبار است. در این رابطه گفتنی است، میانگین نمرات داده شده آن‌ها هم به عملکرد روزنامه‌ها در سطح کشور به‌طور میانگین 13.2 است که اگرچه 32 درصد نمرات در حد 15 تا 16 می‌باشد، اما با افزایش سن و میزان تحصیلات از میزان نمره‌دهی پاسخگویان به عملکرد روزنامه‌ها در یک سال اخیر کاسته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها