شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
حضور 130 کشور در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی

جلیل غفاری رهبر، دبیر بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی، در نشست خبری این نمایشگاه به حضور 130 کشور در این دوره از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی اشاره کرد و گفت: با وجود مصادف شدن زمان برپایی این نمایشگاه با آغاز سال میلادی، شرکت کنندگان از کشورهای دیگر حضور چشمگیری خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی صبح امروز (15 آذر ماه) با هدف تعیین چگونگی اجرا و برگزاری این دوره از نمایشگاه، با حضور روسای سه اتحادیه چاپ، لیتوگرافان و صحافان در محل اتاق اصناف تهران برگزار شد.
                 
در ابتدای این نشست خبری که با هدف تعیین چگونگی اجرا و برگزاری این نمایشگاه تشکیل شد، بهمن پورمند، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، این نمایشگاه را همراهی «علم» و «تجربه» عنوان کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی فرصتی برای نمایش قدرت ایران در این حوزه است تا بازدید کنندگان بتوانند ضمن آشنایی از امکانات این نمایشگاه، استفاده مطلوب را از خدمات ارائه شده در آن به‌عمل آورند.

بهمن پورمند ادامه داد: متاسفانه مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر در حوزه چاپ، سبب شده تا گروه چاپ و مرکب حضور چشمگیری در نمایشگاه نداشته باشند، اما مراحل قبل و بعد از چاپ در نمایشگاه حضور فعالی خواهند داشت.
 
تکمیل ظرفیت نمایشگاه و ادامه تقاضا برای حضور
در ادامه جلیل غفاری رهبر، رئیس اتحادیه صحافان و دبیر بیست و دومین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی با اشاره به این‌که 14 سالن محل دائمی نمایشگاه‌های تهران به پوشش این نمایشگاه می‌پردازند، گفت: در این نمایشگاه فضای مشایعت کننده 700 غرفه، تعداد شرکت‌های قطعی شده 400 غرفه، متراژ ریالی نمایشگاه 17هزار و 500 متر مربع و متراژ ارزی هزار و 500 متر مربع خواهد بود.
 
غفاری رهبر همچنین به حضور 130 کشور در این دوره از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی اشاره کردو ادامه داد: از جمله کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه می‌توان به چین، ترکیه، آلمان، ایتالیا، سوئد، کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ، فرانسه و اسپانیا اشاره کرد. این نمایشگاه نسبت به سال گذشته در بخش ریالی 15 درصد و در بخش ارزی 80 درصد افزایش خواهد داشت.
 
وی یکی از مشکلات برگزاری این دوره از نمایشگاه را تقارن زمانی آن با آغاز سال میلادی عنوان کرد و گفت: این موضوع  سبب انصراف تعدادی از شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه شد. با وجود این در حال حاضر ما هیچ فضای خالی در نمایشگاه نداریم، با آن که هنوز تقاضای شرکت در نمایشگاه وجود دارد.
 
لزوم حمایت‌های بیشتر از سوی نهادهای دولتی
در ادامه احمد ابوالحسنی در پاسخ به سوال خبرگزاری کتاب ایران درباره نقش وزارت ارشاد در برپایی نمایشگاه گفت: گرچه نام ارشاد به عنوان یکی از برگزارکنندگان این نمایشگاه وجود دارد اما متاسفانه شاهد هیچ کمک و حمایتی از سوی این دستگاه نبودیم که لازم است نقش حمایتی وزارت ارشاد در برپایی این نمایشگاه پررنگ‌تر شود.
 
رئیس اتحادیه لیتوگرافان در ادامه با تشریح نقش نمایشگاه در توسعه و رونق صنعت چاپ بسته بندی ایران، درباره محدودیت‌های پیش‌رو در این نمایشگاه گفت: متاسفانه کل زمانی که برای برپایی نمایشگاه به ما اختصاص داده‌اند چهار روز بوده و ما عملا در این زمان محدود نمی‌توانستیم ماشین‌های چاپ را با هزینه بالا و تجهیزات مورد نیاز به نمایشگاه بیاوریم، چراکه این کار برای هیچ کس به صرفه نیست.
 
وی ادامه داد: ما حتی با اختصاص سوبیسیدهایی برای ترغیت شرکت کنندگان به فراهم آوردن امکانات و دستگاه‌های روز این صنعت در این دوره از نمایشگاه اقدام کردیم که متاسفانه محدودیت زمانی مانع از انجام این کار شد اما با وجود این نمایندگان شرکت‌های چاپ با قطعات و ماشین آلات کوچک‌تر در نمایشگاه حضور پررنگ دارند و ما مشکلی از این نظر نخواهیم داشت.
 
 ابوالحسنی با اشاره به ایجاد سرویس‌های رایگان در سطح شهر برای رفت و آمد علاقه‌مندان این نمایشگاه، گفت: ورود به نمایشگاه برای افرادی که در رشته‌های مرتبط مشغول به تحصیل هستند و همچنین اعضای اصناف، به صورت رایگان بوده و برای عموم سه هزار تومان است؛ همچنین در بخش‌های جنبی این نمایشگاه با همکاری دانشگاه چاپ و دانشکده رنگ، کلاس های تخصصی برای علاقه‌مندان در این دو رشته برگزار خواهد شد.
 
رونق صنعت چاپ در گرو رونق تولید
جلیل غفاری رهبر در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره وضعیت فعلی چاپ بسته بندی گفت: واقعیت آن است که وضعیت چاپ و بسته بندی ما زمانی رونق خواهد گرفت که تولید کشور بهتر شود. ما باید در همه زمینه ها تولید داشته باشیم تا برای آنها به فکر چاپ بسته بندی باشیم و امیدواریم به تدریج این امر محقق شود.
 
در پایان احمد ابوالحسنی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حضور نیافتن شرکت «هایدلبرگ» در نمایشگاه، این اتفاق را ناشی از مشکلات خصوصی این شرکت عنوان کرد و گفت: این موضوع ارتباطی به وضعیت اقتصادی فعلی ایران ندارد و این شرکت کماکان یکی از طرف‌های کاری ایران در حوزه چاپ است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها