سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
نابینایان شیوه استفاده از کتابخانه‌ها را می‌آموزند

فریبرز درودی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران،‌ مجموعه مقالات ارائه شده در همایش « خدمات کتابخانه‌ای و افراد با آسیب بینایی » را در مجلدی با این عنوان گردآوری و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آن را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «مجموعه مقالات همایش خدمات کتابخانه‌ای و افراد با آسیب‌شناسی» با گردآوری فریبرز درودی منتشر شده است. این کتاب حاصل همایشی است که در اسفند ماه سال 1390 در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

دکتر رضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مقدمه این کتاب نوشته است:« کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی از زمره نهادهایی هستند که با مراجعان و کاربران ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ دارند. فعالیت اصلی هر کتابخانه ارائه منابع اطلاعاتی سودمند برای اعضای خود است. این اقدام مؤثر در راستای فراهم‌آوری و مهیا ساختن منابع مرتبط و نیز سازماندهی استاندارد آنها انجام می‌پذیرد. هر کتابخانه‌ای بنابر رسالت سازمانی خویش، بخشی از منابع را گردآوری، پردازش و اشاعه می‌کند. »

در بخش دیگری از مقدمه آمده است:« افراد با آسیب بینایی در دسته ای قرار می گیرند که شرایط استفاده آنان با دیگران متفاوت است و لذا نیاز به  طراحی انواع خدمات اطلاعاتی مناسب و تهیه منابع خاص در این میان احساس می‌شود. همایش« خدمات کتابخانه‌ای و افراد با آسیب بینایی در راستای پاسخ‌گویی به استعداد‌های این گروه مهم اجتماعی شکل گرفت و تلاش شد تا نیازهای اطلاعاتی، فناوری مورد نیاز، ابزارها و تجهیزات، بررسی و تحلیل گردد.»

مقالاتی برای استفاده بهتر

درودی در این کتاب 11 عنوان از مقالات ارائه شده در این همایش را گردآوری و منتشر کرده است.
«معرفی و بررسی کتابخوان‌های الکترونیکی قابل حمل  ویژه نابینایان و افراد با آسیب بینایی» نوشته امیر رمضانی، «ارائه چند راه کار عملیاتی برای افزایش سطح دسترسی نابینایان و کم‌بینایان به اطلاعات» به قلم رسول شاکری در کنار « بررسی میزن سواد اطلاعاتی افراد با آسیب بینایی براساس استاندارد ACRL در کتابخانه «نابینایان» شهر کرمان به قلم سمانه پوراحمد و عادل سلیمانی‌نژاد در این کتاب منتشر شده است.



خوانندگان در ادامه مطالعه مقالات گردآوری شده در این کتاب می‌توانند مقاله « اهمیت طراحی معماری در کتابخانه‌های «نابینایان» » به قلم سارا جلال‌زاده  و همکاران وی را در کنار «روش‌های نوین ارائه خدمات کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی به افراد با آسیب‌بینایی با پژوهش مرضیه جهان‌شاهی و همکاران وی را از نظر بگذرانند.

بررسی شیوه‌های استفاده نابینایان از کتابخانه‌ها در مقاله « نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در ارتقای سواد اطلاعاتی افراد با آسیب‌شناسی» به قلم مهتاب تیموری و همکاران وی مورد بررسی قرار گرفته است.


«اهمیت فناوری‌ها در خدمات کتابخانه‌‌های امروز نابینایان و کم‌بینایان اثر فریبا پاشازاده و همکاران، « بررسی و معرفی تجهریزات کتابخانه‌ای مورد نیاز با آسیب‌ بینایی با پژوهش‌های سمانه آذرپرا و « مرجع مجازی کتابخانه ملی نویدی تازه برای افراد با آسیب بینایی: ارائه الگوی مناسب» به قلم فرناز محمدی و همکاران وی از دیگر مقالاتی است که در این کتاب گردآوری شده است.

کتاب « مجموعه مقالات خدمات کتابخانه ای و افراد با آسیب بینایی» در 154 صفحه، به قیمت 10 هزار تومان ازسوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده است.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها