در این دوره از جشنواره نقد کتاب، 563 مقاله به دبیرخانه جشنواره رسید که از آن میان 98 مقاله به مرحله دوم راه یافت. همچنین در این دوره، 258 مجله و نشریه بهصورت درخواستی، در سطوح مختلف دریافت شد که مجموعه این مقالات طی ماهها کار گروهیِ جمعی از اساتید، پژوهشگران و کارکنان موسسه خانه کتاب به ثمر نشست؛ گزارش اجمالی یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در قالب کتابی از سوی این موسسه منتشر شده است. (اینجا)
در نهایت یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب برگزیدگان خود را در بخشهای مختلف از جمله «متون کهن»، «شعر کلاسیک»، «زبانشناسی»، «روش تحقیق»، «فرهنگ نویسی»، «علوم و فنون» شناخت؛ همچنین مقلات برتر در بخشهایی مثل «علوم اجتماعی»، «علوم سیاسی»، «آموزش و پرورش»، «میراث پژوهی»، «تاریخ و جغرافیا»، «داستان کودک»، «شعر کودک»، «تصویرگری کودک» نیز معرفی و تجلیل شدند که اسامی منتقدان و مقلات برتر را میتوانید (اینجا) بخوانید.
همراه با برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب
برگزیدگان و تقدیر شدگان این جشنواره در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران به نکاتی مهم و جالبی درباره وضعیت و جایگاه نقد کتاب در ایران اشاره کردند که این گفتوگوها به شرح زیر ارائه میشود.
رحمان مشتاق مهر، منتقد و پژوهشگر حوزه ادبیات کهن گفت: متاسفانه امروزه وضعیت نقد کتاب در کشور اصلا خوب نیست؛ با نگاهی اجمالی به جامعه میبینیم تعداد نویسندگان نسبت به مخاطبان بیشتر شده است و به رغم چاپ تعداد زیاد کتاب و مقاله، خواننده و مخاطب زیادی نداریم و خیلی از نوشتهها شانس خواندن پیدا نمیکنند.
بهار اشراق، تصویرگر کتابهای کودک ونوجوان و از برگزیدگان یازدهمین جشنواره نقد کتاب با بیان اینکه به ادبیات کودک به طور علمی و تخصصی نگاه نمیشود، گفت: مشکلی که در نقد کتاب کودک و نوجوان وجود دارد، نبود نقد علمی و روشمند در این حوزه است. مقالاتی که در این حوزه نوشته میشود بیشتر جنبه معرفی و مرور کتاب ...
برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه علوم تربیتی، ضمن انتقاد از وضعیت نقد علمی در کشور گفت: در ایران و بهخصوص در حوزه علم نقدهای کمی صورت میگیرد، چراکه نویسندگان دانشمند ایرانی بهندرت دست به تالیف تجربیات خود میزنند.
زهره حیدری شاهی، منتقد کتابهای کودک و نوجوان که در یازدهمین جشنواره نقد کتاب شایسته تقدیر شد گفت: حوزه کودک عرصه بی دفاعی است که پی در پی آماج تهاجم نویسنده نماها و شاعر نماها قرار میگیرد بی آن که آب از آب تکان بخورد.
سیدحسن اسلامی، برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه کلیات و اطلاعرسانی (روش تحقیق) با انتقاد از برخی کتابهای موجود در زمینه روش تحقیق که مصداق سرقت علمی محسوب میشوند، درباره اثرش گفت: در تالیف این مقاله، 70 عنوان کتاب روش تحقیق فارسی از لحاظ محتوا و مباحث آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.
گلپر نصری، برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه علوم و فنون با اشاره به جایگاه نقد در ایران گفت: باید نگاهها به نقدنویسی تغيير کند. منتقدان نیز بهتر است از بهکار بردن طعن، تعریض و کلمات توهينآمیز در نوشتن نقد پرهیز کنند.
محمد واعظ برازانی، برگزیده بخشعلوم اجتماعی یازدهمین جشنواره نقد کتاب میگوید تا رسیدن به نقطه سازنده و مطلوب در نقد کتاب فاصله زیادی داریم و دلایل این فاصله از یک سو کمبود زمینههای ایجاد کننده نقد آثار و کتاب و از سوی دیگر مساعد نبودن مولفههای فرهنگی نقد در حد مورد انتظار است.
عباس خلجی، برگزیده یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در حوزه علوم سیاسی معتقد است که فرایند داوریها در جشنواره نقد کتاب باید شفافتر شود؛ چراکه اگر داوران جشنواره، فرایند داوریهای کتابهای مختلف و مقالات گوناگون را در معرض آرای عمومی بگذارد، نتایج بهتری به دست خواهد آمد.
شیدا آرامش فرد، منتقد کتابهای کودک و نوجوان و برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب گفت: نقد واسطهای بین نویسنده و مخاطبان اوست. منتقد کتاب با ارائه نقد خوب میتواند سلیقهسازی و بین نویسندگان و مخاطبان پل ارتباطی برقرار کند. یک نقد خوب همچنین میتواند سلیقه و زاویه نگرش نویسندگان را به شکل مطلوب تغییر ...
محسن رحمتی، برگزیده یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در حوزه تاریخ با بیان اینکه ظرفیت نقد در جامعه ما وجود ندارد، عنوان کرد: برای بالابردن ظرفیت نقدپذیری در جامعه علمی، به روانشناسی اجتماعی نیازمندیم.
برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه کلیات و اطلاعرسانی(فرهنگنویسی) ضمن تاکید بر اینکه انگیزه اش از نگارش مقاله ارسالی چاپ ان نبوده گفت : نکته مهم در زمینه چاپ و نشر مقالات انتقادی، وضعیت مجلات دانشگاهی است. در حال حاضر مجلات دانشگاهی با ویرایش و تغییرات زیاد در متن و محتوای مقاله، در ارزشهای ...
نظر شما