«سریشتی خانا» مدرس 27 ساله ادبیات هرگز یک روز خود را بدون کتاب به سرنبرده است.
اغلب کتابهایی که وی قصد خرید آنها را داشته، به صورت آنلاین و رایگان وجود داشته و دلیلی برای خریدن نداشته است. وی میگوید حتی اگر مجبور به خرید کتاب باشد، حتماً کتاب چاپی سنتی میخرد.
گفته میشود اغلب هندیها راغب به پرداخت برای خرید کتاب الکترونیکی/ eBook نیستند. انتشارات پنگوئن رندوم هاوس میگوید درصد فروشش از کتابهای الکترونیکی در هند فقط یک درصد از کل درآمدش است.
کمپانی Flipkart (فروشگاه آنلاین) و آمازون میزان و درصد فروش خود از بابت کتابهای الکترونیکی در این کشور را منتشر نکردهاند. آمازون که کتابخوان الکترونیکی کیندل نیز در هند میفروشد، تأکید دارد بازار کتاب الکترونیکی در هند هنوز نوپا است. طبق پیشبینیهای فلیپ کارت در سه الی 4 سال آینده میزان فروش کتابهای الکترونیکی در هند 25 درصد از کل فروش کتاب را در این کشور دربر خواهند گرفت.
بازار جهانی فروش کتاب الکترونیکی نیز چندان تغییری نکرده است و بر اساس آمار منتشره از سوی Bookstats Project، ناشران آمریکایی سال گذشته 3 میلیارد دلار کتاب الکترونیکی فروختند که این رقم نسبت به سال 2012 هیچ تغییر نکرده است.
به گفته آنانث پادمانابهان،قائممقام فروش در پنگوئن رندوم هاوس، عدم وسعت کافی توزیع اینترنت، سطح پایین اطمینان در هند نسبت به خرید از طریق کارت اعتباری، کمبود تجارت موبایل، نداشتن دانش درباره کتاب الکترونیکی، و نیز یکی بودن قیمت کتاب چاپی و الکترونیکی ازجمله دلایل عدم رشد کتابهای الکترونیکی در هند است.
قیمتگذاری اشتباه روی کتابهای الکترونیکی و وجود سایتهای دانلود رایگان پیدیاف کتاب از طریق تورنت/torrent ، به گفته «کارتیک سری نی واسان» به عنوان متخصص بازاریابی دیجیتال، رغبت مردم به سوی کتاب الکترونیکی را کم کرده است. به گفته اگر مردم چیزی را آنلاین میخرند به دلیل ارزانتر بودنش است و حالا اگر قیمت کتاب الکترونیکی با چاپی یکسان باشد(فروش چاپی یک کتاب 250 روپیه و نسخه آنلاین آن 254 روپیه است)، مردم به سوی نسخه چاپی میروند و این چیزی است که در هند اتفاق افتاده است.
مردم با دیدن حرف – e- یاد موسیقی آنلاین و ... میافتند و هر چه تصور در مورد موسیقی و دانلود موسیقی دارند را در مورد کتاب نیز صادق میدانند.
«نیتی شارما» دانشجوی دکترا ، کتابخوان کیندل خریده است و اغلب عناوین قرن 19 میلادی را به صورت رایگان دریافت کرده است. وقتی وی کتاب چاپی موردنظر خود را پیدا نکرد، مجبور به خرید نسخه الکترونیکی اثر شد. وی میگوید حس شیرین خواندن نصف کتاب و دیدن آن با آنچه در کیندل به صورت درصد خوانده شدن نشان میدهد کاملاً متفاوت است و هر کدام مزایا و معایبی دارند.
واقعیت این است به دلایل گفتهشده کتاب الکترونیکی در هند محبوب نشده است و باید منتظر رشد بیشتر اینترنت، افزایش درآمد طبقه متوسط در هند و افزایش تعداد دستگاههای کتابخوان الکترونیکی باشیم تا به گفته سخنگوی آمازون، بازار بسیار امیدوارکننده هند را توسعه دهیم.
نظر شما