چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۱
فرهنگ:500 نمايشنامه را در مجموعه اي 30 جلدي چاپ كرده ايم

«محمود فرهنگ»، نويسنده و كارشناس ادبيات نمايشي،گفت: با همكاري انتشارات مدرسه توانستيم 500 نمايشنامه را از بين هزاران اثر كه توسط نمايشنامه نويسان خوب كشور نوشته شده ،در يك مجموعه سي جلدي به چاپ رسانده و جريان جديدي را در تئاتر به وجود آوريم. /

محمود فرهنگ در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران( ايبنا)، با بيان اين كه در مدتي كه از عمر تئاتر مي‌گذرد، حركت جدي در  حوزه ادبيات نمايشي كودك و نوجوان رخ نداده و اين نوع تئاتر پيشرفتي نكرده، گفت: بايد براي ادبيات نمايشي كودكان و نوجوان كه تاثيرات مهمي در اعتلاي فرهنگ دارد، سرمايه گذاري كنيم.

وي ادامه داد: در آموزش و پرورش ادبيات نمايشي و تئاتر جدي گرفته نشده در حالي كه بسياري از دانش آموزان در آينده در رشته تئاتر تحصيل مي‌كنند و يا مخاطب تئاتر مي‌شوند، آموزش و پرورش بايد به اهميت و ظرفيت نمايش پي‌ببرد و حاضر شود براي آن برنامه‌ريزي كند. 

فرهنگ با بيان اين كه تئاتر از كمبود نمايشنامه رنج مي‌برد، اعلام كرد: در سال‌هايي كه در آموزش و پرورش كارشناس هنري بودم تلاش كردم، مجموعه نمايشنامه‌هايي را براي كودكان و نوجوانان چاپ كنم كه بعد از 2 سال پيگيري طي 3 سال با همكاري انتشارات مدرسه توانستيم 500 نمايشنامه را از بين هزاران اثر كه توسط نمايشنامه نويسان خوب كشور نوشته شده را در يك مجموعه سي جلدي به چاپ رسانده و جريان جديدي را در تئاتر به وجود آوريم.

وي اشاره كرد: 2 نمايشنامه «خنده و گريه» و«دلقك بازي» از اين مجموعه توسط نوجوان 9 ساله "عليرضا شماسي" نوشته شده كه به چاپ پنجم نيز رسيده است.

فرهنگ با بيان اين كه در مقدمه كتاب‌هاي اين مجموعه سي جلدي شيوه جديدي ارايه شده تا بسيار ساه و با كمترين امكانات اين نمايش‌ها قابليت اجرا داشته باشند، عنوان كرد: خاصيت نمايش اين است كه به آموزش كمك مي‌كند و باعث يادگيري سريع و بهتر مي‌شود.

فرهنگ اضافه كرد: اين جريان با استخراج و تبديل داستان هاي كتاب فارسي مقطع ابتدايي به نمايشنامه‌هاي آموزشي توسط مسلم قاسمي ادامه دارد.

وي ادامه داد: پرداختن به ادبيات كهن از جمله شاهنامه و ساخته شدن مجموعه تلويزيوني 40 قسمتي براي معرفي ادبيات نمايشي و اجرا كردن نمايش ساده با امكانات كم و در زمان كوتاه با موضوعات اخلاقي در مدارس به مناسبت‌هاي مختلف، از جمله فعاليت‌هايي است كه در راستاي چاپ مجموعه نمايشنامه كودكان و نوجوانان اتفاق افتاده است.

فرهنگ افزود: چاپ مجموعه‌اي از مجالس تعزيه به شكل علمي از نظر زبان و زمان براي مقطع دبيرستان توسط سيد عظيم موسوي و نگارش 12 مجلس تعزيه از حركت امام حسين (ع) تا روز عاشورا از فعاليت هاي ارزشمند در حال انجام براي كودكان و نوجوانان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط