معاون فرهنگی وزیر ارشاد نقش رسانهها در اطلاع رسانی کتاب را تبیین کرد
صالحی: مردم باید احساس کنند در کنار آب و نان، به کتاب هم نیاز دارند/ نشر الکترونیک، آینده کتاب ایران است
سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه گفت: خبرنگاران و اهالی رسانه باید فضایی ایجاد کنند تا مردم احساس کنند که در کنار آب و نان، به کتاب نیز نیاز دارند.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه کتاب نمایه و شاخصی از توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک ملت و امت است، اظهار کرد: اگر بخواهیم ببینیم در این سی و شش سال که از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد، چقدر از نظر کمی و کیفی پیشرفت کردهایم و چه فراز و نشیبهایی را پُشت سر گذاشتهایم، شاخصترین نمایه، کتاب است.
وی با بیان اینکه دهه فجر می تواند از زوایای مختلف، یادآور حوزه کتاب باشد، گفت: امام خمینی (ره) علاوه بر اینکه وجه دینی شناخته شدهای داشتند، بُعد فرهنگی ایشان نیز مشهود است؛ به این معنا که ایشان، خود از قبیله کتاب بودند. امام خمینی (ره) را به عنوان یک مؤلف میتوان شناخت چرا که حدود 85 اثر که حدود 10 موضوع را دربردارند، از خود به یادگار گذاشتهاند.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امام خمینی (ره) شخصی است که از 25 سالگی نوشتن را آغاز کرده بود، گفت: اگر بخواهیم ایشان را تحلیل وجودی و معرفتی کنیم، این کار در حوزه کتابهای ایشان مقدور است. وی یک منتقد کتاب نیز بودند؛ کتاب کشفالاسرار ایشان (سال 1323) که شأن نزول قابل توجهی نیز دارد، در زمینه نقد، زبانزد عام و خاص است.
صالحی ادامه داد: امام خمینی (ره) به عنوان یک کتابخوان حرفهای نیز شناخته شده است. ایشان از لحاظ کثرت و تراکم مطالعه، شخصیت کم نظیری بودند.
وی با اشاره به تأخیر ایجاد شده در زمان برگزاری اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه، گفت: این جشنواره گرچه با تأخیر برگزار شد اما سعی شد کارها با کیفیت بهتری انجام شوند. امیدوارم برگزاری این جشنواره در چهاردهمین دوره خود، به زمان اصلی خود یعنی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگردد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه رسانه و کتاب، حوزه اساسی و مکمل عرصه نشر و کتاب است، گفت: اگر بخواهیم نشر و کتاب تحول اساسی پیدا کند، بدون تردید به تقویت کمی و کیفی عرصه خبرنگاری و کتاب و عرصه رسانه نیازمندیم.
وی با بیان اینکه رسانه فقط مکمل عرصه سیاست نیست بلکه مکمل عرصه علم و فرهنگ به ویژه فرهنگ مکتوب نیز است، اظهار کرد: خبرنگاران و اهالی رسانه میتوانند به فعالسازی ظرفیتهای پنهان بخش دولتی در عرصه کتاب بپردازند. خبرنگاران میتوانند این ظرفیتها را کشف کنند و حتی گاهی فضایی برای تغییر فکری و اولویتبندی مدیران ایجاد کنند.
صالحی افزود: رسانهها باید فضایی از فشار، چانهزنی و اقتدار فراهم کنند تا مدیران دولتی و مدیران بخش های عمومی با یکدیگر به گفتمان بپردازند. همچنین رسانهها باید فضایی ایجاد کنند تا مردم احساس کنند که در کنار آب و نان، به کتاب نیز نیازمندند.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیمسازی در باب زیرساختهای حوزه کتاب و نشر را از دیگر وظایف رسانهها دانست و گفت: حمایتهای رسانهای، حق حوزه نشر است. موضوعاتی مانند گرانی پُست و حمل و نقل کتابها، گمرک و تسهیلات بانکی باید از تریبون رسانهها مطرح و حل شوند.
وی عنوان کرد: خبرنگاران و رسانهها باید ایدههای تازه در عرصه کتاب و کتابخوانی چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی ارائه دهند. عرصه رسانه باید درگیر ایدههای بکر و تازه در عرصه کتاب باشد.
صالحی با اشاره به ضرورت توجه به نشر الکترونیک، تاکید کرد: توجه به میدانهای تازه عرصه نشر مانند حوزه سایبر و نشر الکترونیک، از دیگر وظایف اهالی رسانه و خبرنگاران محسوب میشود. چرا که نشر الکترونیک از حوزههای آینده کتاب هستند. رسانه هم در معرفی این نوع نشر و هم در نزدیک کردن این دو نوع نشر (نشر مکتوب و نشر الکترونیک) نقش مؤثری دارند.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش، گفت: لازم و ضروری است تا جایگاه فعالان و خبرنگاران عرصه کتاب ارتقا پیدا کند؛ این موضوع از جمله نخستین دغدغههای من از بدو ورودم به وزارت ارشاد است. چرا که خبرنگار عرصه کتاب باید جایگاه و شرافت متناسب با کتاب را پیدا کند.
گزارش تکمیلی این مراسم به زودی از «ایبنا» منتشر خواهد شد.
نظر شما