شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
فرمان کوروش، نخستین متن رسمی هخامنشیان/زندگی‌نامه گرشاسب در کتاب‌ها به‌صورت مدون وجود ندارد

مریم دارا، عضو هیات علمی و استادیار پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به جایگاه خدایان غیر ایرانی در فرمان کوروش گفت: فرمان کوروش نخستین متن رسمی است که از هخامنشیان به جای مانده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مریم دارا، مدرس زبانشناسی و عضو هیات علمی و استادیار پژوهشکده زبان‌شناسی، متون و کتیبه‌ها پژوهشگاه میراث فرهنگی در نشست اسطوره و فرهنگ با بیان مقدمه‌ای درباره استوانه یا همان فرمان کوروش گفت: تنها اثری که قبل از این فرمان از هخامنشیان به جا مانده مهری منسوب به جد کوروش است.

دارا به بیان گوشه‌ای از متن این کتیبه پرداخت و گفت: با ورود کوروش به بابل که با نارضایتی مردم از نبونعید همراه بود کوروش به حفظ مجسمه خدایان و معابد آنان امر کرد و اجازه داد در بابل آشور، عیلام و اورشلیم هر کسی بر آیین خود بماند.

چرا کوروش از برخی خدایان یاد کرده است؟

وی افزود: در این کتیبه آمده است کوروش بابل را بدون خشونت فتح کرد و نیز مشروعیت این کار را از خدای برتر مردمان همان خطه دریافت کرد.

این استاد زبانشناسی در ادامه با بیان اینکه یک سوم از متن این کتیبه از بین رفته است به بیان دلایلی درباره اینکه چرا کوروش از برخی خدایان یاد کرده است پرداخت.

دارا گفت: نبو ابتدا وزیر مردوک و در روایات جدیدتر پسر او و در هزاره اول ق .م نبو به همراه پدرش مردوک شاه خدایان بوده است. به تدریج نبو تبدیل به خدای برتر بابل در کنار مردوک شد و در بسیاری از متون نام این دو همراه هم ذکر شده است.

ایشتر الهه جنگ و عشق است

دارا با بیان این پرسش که چرا خدایان دیگر احتمالا در این فرمان نیستند تصریح کرد: شمش خدای خورشید، جنگ و قضاوت است و از آن جهت که کوروش جنگ نکرده است نمی‌تواند از او کمک گرفته باشد. سین نیز خدای ماه است. کوروش از آن جهت از او یاد نمی‌کند که نبونعید به‌خاطر همین خدای سین درها را به‌سوی کوروش گشوده و کمک گرفتن از او موجب خشم بابلیان است، آن خدای آسمان و آفرینش و خدای طبیعی است که آمدن آن در این متن که وقایع نامه است ضرورتی ندارد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: عدد خدای طوفان بوده و چون طبیعی است بعید می‌دانم که اسمش لزومی داشته باشد که بیاید، ایشتر الهه جنگ و عشق که چون کوروش جنگ نکرده است حضورش بی دلیل است و نرگال خدای جهان زیرین جنگ و بیماری که وجود او هم چون کوروش جنگ نکرده است محال به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به  اینکه هر احتمالی در خصوص وجود خدایان دیگر در این فرمان وجود دارد گفت: ممکن است یک قسمتی دیگر از کتیبه پیدا شود و این خدایان هم در آن باشد.

گرشاسب یکی از پهلوانان بزرگ ایران است

مریم نعمت‌طاووسی عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به بیان موضوعی با عنوان «پریکامگی گرشاسب» پرداخت و گفت: گرشاسب یکی از پهلوانان بزرگ ایران بوده که زندگی‌نامه وی بصورت مدون وجود ندارد و در مجموعه‌های مجزا در کتاب‌های مختلف دیده می‌شود.

وی افزود: این پهلوان دلاوری‌های زیادی داشته و تمام نبردهایش علاوه بر اینکه با عناصرطبیعی بوده برای بهبود جهان نیز بوده است.

طاووسی با اشاره به اینکه تمام افرادی که در این حوزه تحقیق کرده‌اند از نظر زبان‌شناسی به بیان موضوع پرداخته‌اند، اظهار داشت: بیشتر محققان برای یافتن معنی پریکامگی به سراغ ادبیات مردمی رفته‌اند زیرا ملموس‌تر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها