سرپرست دانشگاه تهران در گفتوگو با ایبنا:
برقراری ارتباط با ناشران بینالمللی بر اقتصاد نشر ایران مؤثر است
محمود نیلی احمدآبادی، با اشاره به موانع تقویت اقتصاد نشر دانشگاهی گفت: اجرایی شدن توافقنامههای مشترک بین دانشگاه تهران و ناشران بینالمللی بر تقویت اقتصاد نشر مؤثر است.
وی افزود: مخاطبان محدود کتابهای تولیدی دانشگاه تهران از دیگر موانع شکلگیری یک جریان تولید ثروت در بخش نشر این دانشگاه است.
نیلی احمدآبادی در بیان دلایل دایره مخاطبان محدود کتابهای تولید دانشگاه تهران ادامه داد: غنای محتوای کتاب، دایره مخاطبان کتابها را تشکیل میدهد و برخی از منابع تولیدی از این غنا برخوردارند.
وی تصریح کرد: جامعه مخاطب و بهعبارتی خریداران کتابهای مؤسسه نشر دانشگاه نیز در شکلگیری جریان تولید ثروت مؤثرند. کشورهای فارسی زبان با محدوده مشخص جغرافیایی خود، بخشی از مخاطبان ما را تشکیل میدهند، اما برای حضور فعالتر در نشر دانشگاهی، نیازمند فعالیتهای گستردهتری هستیم.
لزوم تالیف و ترجمه به زبانهای دیگر
سرپرست دانشگاه تهران در تشریح تلاشهای دانشگاه تهران با هدف افزایش مخاطبان کتابهای دانشگاه تهران گفت: افزایش دایره مخاطبان کتابهای دانشگاه تهران، از دو راه ترجمه یا تألیف به زبانهای دیگر ممکن است.
نیلی احمدآبادی در ادامه درباره برنامههای دانشگاه تهران برای معرفی آثار نویسندگان ایرانی در سطح بینالمللی افزود: مذاکراتی با مؤسسه معتبر انتشارات اشپرینگر صورت گرفته و توافقنامهای امضا شده است و بهنظر میرسد این ارتباط میتواند در توسعه اقتصاد نشر در کشور مؤثر باشد.
اهمیت ارتباط با ناشران بینالمللی در عرضه جهانی آثار ایرانی
وی درباره بازخورد دانشجویان کشورهای همزبان نسبت به کتابهای دانشگاه تهران اظهار کرد: در حوزه زبان فارسی، بازخورد دریافت کردهایم، اما درباره کتابهای حوزههای دیگر مانند فنی و مهندسی و علوم پایه، اطلاع روشنی ندارم، چراکه منابع این حوزه در شمارگان بالا منتشر میشود و رقابت در این حوزه سختتر است.
سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به اقدام برخی مؤلفان ایرانی در انتشار آثارشان در کشورهای دیگر گفت: اجرای توافقنامه مشترک بین برخی ناشران بینالمللی مانند اشپرینگر، جریان انتشار دستاوردهای پژوهشگران ایرانی در عرصه جهانی را آسانتر میکند.
نظر شما