دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
«کودکان و نوجوانان نسل هزاره» از پیوند خانواده و رسانه می‌گوید

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کتابی با عنوان «کودکان و نوجوانان نسل هزاره؛ خانواده و رسانه‌های جمعی» را به چاپ رسانده است که در آن نوع پیوند و ارتباط خانواده با رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «کودکان و نوجوانان نسل هزاره؛ خانواده و رسانه‌های جمعی» نوشته رُز اِم. کندانیز استاد دانشكده ايالتي كين تگزاس نوشته و از سوی فرزانه نزاکتی و فرج حسینیان به فارسی برگردانده شده است.

توجه به ابعاد و وجوه گوناگون رابطه خانواده و رسانه‌های جمعی از جمله محوری‌ترین مباحثی است که در این کتاب مطرح شده است. بنا به  نوشته‌های این کتاب برمی‌آید که  نه‌تنها حوزه‌های نظری مرتبط با رشته‌های ارتباطات، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و حتی تاریخ با این موضوع مرتبط است، بلکه مباحث مربوط به اثرات رسانه‌ها، خوانش و دریافت مخاطب، سواد رسانه‌ای، اصول تولید برنامه برای کودک و قانون‌گذاری دربارۀ برنامه‌های کودک و نوجوان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که باید در موضوع رسانه و خانواده مورد بررسی قرار گیرد که البته نویسنده نیز در این کتاب به تمامی به این موضوعات پرداخته است.


 کتاب حاضر به‌عنوان کتابی درسی برای دانشجویان رشته‌های مرتبط با ارتباطات و رسانه‌های جمعی تدوین شده است و در پایان هر فصل، تمرین‌های خلاقانه برای دانشجویان و خوانندگان در نظر گرفته شده که نه‌تنها برای یادگیری مطالب هر فصل مفید است، بلکه به‌مثابه سرنخ و طرح مساله پژوهشی نیز کاربرد دارد.


«کودکان و نوجوانان نسل هزاره؛ خانواده و رسانه‌های جمعی» از 10 فصل تشکیل شده است. زمینه نظری روابط کودکان، نوجوانان و رسانه در فصل اول بررسی شده است. ارتقای فهم کودکان از رسانه‌های جمعی، موضوع فصل دوم و تغییرات تجربه‌های رسانه‌ای نسل‌ها، موضوع فصل سوم است.



نویسنده در فصل چهارم سعی دارد  مساله کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها با درک خیال و واقعیت را بررسی کند و در فصل پنجم و ششم نیز به ترتیب به تاثیرات و هویت رسانه‌های جمعی پرداخته است.

خانواده از منظر نویسنده این کتاب نقشی واسطه‌ای برای رسانه‌ها دارد که نویسنده نیز در فصل هفتم این موضوع را بررسی کرده است و در ادامه نیز سواد رسانه‌ای را در فصل هشتم و دولت‌ها و سیاست‌گذاران را در فصل نهم از نظر گذرانده و حاصل پژوهش خود را پیش‌روی مخاطب قرار داده است.

در فصل دهم این کتاب برنامه‌های كودكان و صنعت توليد آن واکاوی شده است. نویسنده این فصل را با بيان تاريخچه‌‌ای از رابطه بازار و رسانه‌های كودكان آغاز کرده و سپس برنامه‌ها را در قالب مطالعه موردی برای فهم روند توسعه برنامه‌سازی كودكان بررسی کرده است.

کتاب «کودکان و نوجوانان نسل هزاره؛ خانواده و رسانه‌های جمعی» در 334 صفحه، به قیمت 13 هزار و 500 تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها