یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
«فرهنگ علمی دانش‌آموز» به روایت نی خواندنی شد

نشر نی «فرهنگ علمی دانش‌آموز» را با بیش از پنج‌ هزار مدخل منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «فرهنگ علمی دانش‌آموز(امریکن هریتیج)» نوشته جوزف پی. پیکت، با ترجمه مشترک مجید ملکان و محمد‌رضا افضلی از سوی انتشارات نی منتشر شده است.
 
«جوزف پی. پیکت» کتابش را با تأکید بر اهمیت درک واژگان آغاز کرده و نوشته است: «درک علوم پایه به معنای درک واژگان است. هر حوزه از علم یا گروهی مهم از مفاهیم و مقوله‌‌هایی متمایز می‌‌شود که دانشوران برای نگریستن به ‌آنچه در جهان طبیعی رخ می‌دهد و تبیین این رویداد‌ها به‌کار می‌برند. این فرهنگ برای کمک به درک این مفاهیم و مقوله‌ها، از طریق درک زبان توصیف آن‌ها تدوین شده است.»      
 
«فرهنگ علمی دانش‌آموز(امریکن هریتیج)» شامل 300 مدخل درباره زنان و مردانی از سراسر جهان است که پایه‌گذار دانش علمی بودند و امروز در اختیار ماست. مهم‌ترین کشفیات و شسکت‌های آن‌ها در یاداشت‌هایی با عنوان زندگی‌نامه‌، در مدخل‌هایی مانند ارشمیدس،‌ داروین، پاستور ارائه شده است.

کتاب «پیکت» شامل 425 تصویر و ترسیم رنگی است. این تصاویر، همراه با شرحی که گاه زیر‌ آن‌ها آمده، ایده‌ها و ساختار‌های پیچیده را چنان زنده و روشن می‌سازند که گاهی از عهده تعریف به تنهایی بر‌نمی‌آید.
 
دانش‌آموزان علاقه‌مند به فراگیری معنای انگلیسی واژگان علمی و تعاریف آن‌ها مانند اتم، سال کبیسه،‌ مرداب، بطلمویوس و یا ابر دنباله‌دار، مخاطب اصلی این کتاب هستند.

دنباله‌دار مفهوم‌ دیگری است که نویسنده کتاب به آن پرداخته است: «جسم آسمانی که در طول مسیری طولانی دور خورشید می‌گردد. وقتی دنباله‌دار به خورشید نزدیک می‌‌شود درسر خود ابری از گاز دارد که هسته‌‌ای یخ جامد،‌ گاز‌های جامد و گرد و‌ غبار را دربر گرفته است؛ نواری تابناک از گاز و غبار دنباله آن‌را تشکیل می‌دهد.
 
«پیکت» در ادامه در تعریف علمی جامعه به مخاطبانش نوشته است: «گروهی از گیاهان و جانوران که در تعامل با هم و در محلی خاص زندگی می‌کنند. جامعه ممکن  است کوچک و محلی باشد، مثلا در یک برکه یا پارک شهر؛ یا ناحیه‌ای یا جهانی باشد، مثلا جنگل بارانی یا در اقیانوس.»
  
در برخی صفحات کتاب در کادر‌های سبز رنگ برخی مفاهیم علمی بیشتر تشریح شد‌ه که سبزی و میوه از جمله این مفاهیم هستند: «میوه بخشی از گیاه است که به‌عنوان دسر یا تنقلات خورده می‌شود، زیرا شیرین است. اما از نظر گیاه‌شناس،‌ میوه تخم‌دان رسیده گیاه است و بنابراین ممکن است شیرین باشد یا نباشد. همه گونه‌های گیاهان گل‌دار میوه‌هایی حاوی دانه تولید می‌کنند. مثلا هلو هسته‌‌ای دارد که درخت هلوی جدیدی می‌تواند از آن بروید و دانه‌های نخود هم می‌توانند گیاه نخود جدیدی تولید کنند.»
 
مؤلف در ادامه درباره مفهوم سبزی نیز توضیح داده است: «سبزی بخشی از گیاهی است که عمدتا آن‌را برای خوردن می‌کارند. بنابراین برگ اسفناج ریشه هویج،‌ گل‌کلم بروکلی و ساقه کرفس همگی سبزی‌اند، در گفت‌و‌گوی روزانه و غیر علمی بین بخش‌های شیرین گیاهان (میوه) و بخش‌های غیر شیرین آن‌ها (سبزی) تمایز قائل می‌شویم. به همین سبب فلفل و کدو را که در نظر گیاه‌شناس میوه‌اند، ‌سبزی می‌‌‌نامیم.»    
 
بیش از پنج‌هزار مدخل خاص ترجمه فارسی، 425 تصویر و نقشه با شرح گویا و موجز، 170 یادداشت درباره مفاهیم مهم علمی، دانشمندان مطرح و کاربرد و تاریخچه واژه‌های علمی از جمله ویژگی‌های «فرهنگ علمی دانش‌آموز(امریکن هریتیج)» است.
 
نخستین چاپ «فرهنگ علمی دانش‌آموز (امریکن هریتیج)» با شمارگان دو هزار نسخه در 536 صفحه، به بهای 48 هزار تومان از سوی انتشارات نی به بازار کتاب عرضه شده است.        

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها