پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
تعریف رایج شعر سپید در ایران غلط است/اشعار من سپید نیستند

علی باباچاهی در مراسم رونمایی از جدیدترین مجموعه شعر خود در نمایشگاه گفت که تعریف شعر سپید در ایران که از آن به عنوان شعر بدون وزن و قافیه تعبیر کرده‌اند، غلط است . بهترین اشعار شاملو اشعاری است که در آن هم وزن وجود دارد و هم قافیه. باباچاهی همچنین انتساب خود به شاعران سپیدسرا را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از جدیدترین مجموعه شعر علی باباچاهی با عنوان «اتاق بر آب راه می‌رود» عصر دیروز چهارشنبه 23 اردیبهشت (1394) با حضور علی عبداللهی، علی قنبری، هادی حسینی نژاد و علی باباچاهی در سالن کتاب و هنر، بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد. گزارش نخست ایبنا از این مراسم را از اینجا بخوانید.

شعرهای من سپید نیستند
علی باباچاهی در مراسم رونمایی جدیدترین کتاب خود گفت: بسیاری از منتقدان ادبی، شعر من را نیز در زمره شعر شاعران سپیدسرا به شمار می‌آورند که اشتباه است. من احترام بسیاری برای شعر سپید قائلم، اما اشعار من در قالب سپید نمی‌گنجند.

وی افزود: شعر سپید را اکثرا به شعر بی‌وزن و قافیه تعبیر و ترجمه کرده‌اند که این تعبیر و تعریف صد در صد غلط و اشتباه است. در شعر احمد شاملو ما با وفور وزن و قافیه روبه‌رو هستیم و بسیاری از اشعار درخشان شاملو موزون و نیمایی هستند. در شعر فروغ فرخ‌زاد و نادر نادرپور، نیز همین مساله وجود دارد.

وزن شعر من نادر و یگانه است
باباچاهی در ادامه سخنرانی خود با اشاره به این نکته که از ارادتمندان شعر شاملو و فروغ فرخ‌زاد است، گفت: هر شاعری بر حسب توانایی‌های خودش شعر سپید را پرورانده است. با این اوصاف اما اشعار من به دلیل حساسیت زبانی که دارم، موزون و البته دارای وزنی یگانه است.

شاعر مجموعه «اتاق بر آب راه می‌رود» همچنین با اشاره به وزن در برخی منابع نثر کلاسیک ایرانی گفت: وقتی ما پاره‌هایی از منابع نثر کلاسیک فارسی، به عنوان مثال «تاریخ بیهقی» را می‌خوانیم بسیار حیرت می‌کنیم و برق از سر ما می‌پرد، چرا که در همین «تاریخ بیهقی» وزن عجیبی وجود دارد. حتی برخی داستان‌های هوشنگ گلشیری نیز دارای وزن و ریتم هستند.

چیزی را فدا کن که داری
باباچاهی در ادامه با اشاره به این نکته که باید ادبیات کلاسیک ایران را خواند و به آن احترام گذاشت، گفت: من در روزنامه اعتماد، مطالبی را با عنوان «چرا باید کلاسیک‌ها را خواند؟» می‌نویسم. البته عنوان این ستون، در اصل نام یکی از آثار ایتالو کالوینو، نویسنده مشهور ایتالیایی است. در این مطالب اعتقادی را که به آثار کلاسیک ادبیات فارسی دارم، اثبات می‌کنم.

وی همچنین اظهار کرد: یکی از کسانی که در این دهه‌ها خود را شاعر می‌خواند، روزی گفت که من حاضر نیستم حتی یک کلمه از شعرم را فدای وزن کنم. آن زمان من برای او نوشتم که دوست عزیز ابتدا ثابت کن که وزن را می شناسی و بعد ثابت کن که می‌خواهی آن را فدا کنی؛ تو چیزی را که نداری می‌خواهی ببخشی و فدا کنی.

شاعر مجموعه «عقل عذابم می‌دهد» در ادامه با اشاره به برخی تجربه‌های خود در جدیدترین مجموعه شعرش گفت: من ادبیات کلاسیک ایران و جهان از جمله «اوستا»، «گیتا» و «تذکرةالاولیا» را مدام مطالعه می‌کنم. بر اساس همین مطالعات تجربه‌هایی در این کتاب کرده‌ام که نمی‌دانم موفق شده‌اند یا خیر؟ به عنوان مثال در همین کتاب «اتاق بر آب راه می‌رود» شعری به نام «تذکرةالاولیایی‌ها» دارم. در این شعر من تنها به شیوه تذکرةالاولیا شعر گفتم و نه با زبان آنها. همچنین از گفتمان معتبر و مقدس تذکرةالاولیا هم در این شعر خبری نیست.

مجموعه شعر «اتاق بر آب راه می‌رود» را انتشارات سرزمین اهورایی به بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آورده است.

علی باباچاهی متولد شهرستان کنگان استان بوشهر است.
 
باباچاهی حدود 18 سال در بوشهر به تدریس ادبیات اشتغال داشت. این شاعر در طول مدت تدریس خود علاوه بر انتشار شعر در نشریات پایتخت، از فعالیت مطبوعاتی نیز غافل نبود.
 
«عقل عذابم می‌دهد» و «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» و «در غارهای پر از نرگس» نام برخی از مجموعه شعرهای اوست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها