نقش فرهنگساز ادبیات دینی چگونه است؟/3
امامی: غیر از استثناها شعرهایمان شعار بودهاست/نزدیک شدن به تودهها به قیمت از دست دادن زبان نباشد
غلامرضا امامی گفت: ادبیات دینی غیر از استثناهایی مانند قیصر امینپور، سیدحسن حسینی یا سلمان هراتی موفق ظاهر نشده است و چرایی این موضوع به آن برمیگردد که برخی شاعران جای شعر را با شعار اشتباه گرفتند و متأسفانه از ادبیات بلند و والای جهانی بیخبر بودند.
این داستاننویس در پاسخ به این پرسش که «ما در کشورمان داستاننویسان و شاعران چپ یا باگرایشهای مارکسیستی داشتیم که آثارشان دیده شد اما چرا هنوز صدای نویسندگان مستقل و مذهبی ما آنچنان که باید طنین انداز و شنیده نشده؟» گفت: ادبیات یا ادبیات هست یا نیست. در اینجا خیلی چپ و راست و دینی و غیر دینی بودن مطرح نیست. به هر جهت بله، نویسندگانی داشتیم که گرایش چپ داشتند و نویسندگانی هم بودند که گرایشهایی نداشتند یا گرایش راست داشتند. اینها انتخاب مردم است. اگر مردم نموداری از اندیشهها و آمالشان را ببینند استقبال میکنند به ویژه که به زبان هنری بیان شود. در زمان حافظ بسیاری از شاعران بودند که در گذر زمان از بین رفتند و شعر حافظ با بُعد هنری بسیار جلوهگر و ماندگار شد. کار هنری نباید به شکل شعار در آید.
امامی توضیح داد: متأسفانه بسیاری از شاعران و نویسندگان با حسن نیتی که داشتند و نمیتوان منکر آن هم شد به آستان هنر راه نیافتند جز همین چند موردی که من به آنها اشاره کردم.
غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم است که تا به حال بیش از 40 اثر تألیفی و ترجمه در کارنامهاش دارد. از آن جمله میتوان به: «آبی کوچولو، زرد کوچولو»، «بامزه در فارسی»، «لبخند بیلهجه»، «راز قلعه»، «سفر کک و مک»، «سال پرکار» و «تخم مرغ عجیب» اشاره کرد. وی همچنین مترجم آثار قسان کنفانی شاعر معروف فلسطینی است.
پیشینه این سوژه در خبرگزاری کتاب:
گفتوگوی محمدرضا سنگری و عبدالرحیم سعیدیراد را در این باره بخوانید
نظر شما