دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۴
روايت هاي قرآني در سيما فيلم بازخواني مي شود

قصص قرآن يكي از منابع غني جهت اقتباس براي توليد آثار تصويري و مكتوب به شمار مي رود. داستان يوسف (ع)، مريم مقدس، يونس پيامبر، اصحاب كهف و... تعدادي از داستان هاي قرآن هستند كه پيش از اين هنرمندان عرصه تصوير، اقتباس هاي مختلفي از آنها داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از سايت سيمافيلم، از بين توليداتي كه بر مبناي داستان هاي قرآني تبديل به فيلم و سريال شده مي توان به داستان «يوسف (ع)» اشاره كرد كه مركز سيما فيلم، اقدام به تهيه و توليد سريالي بر مبناي آن كرده است.

اين سريال كه اقتباسي وفادارانه و متكي به متن قرآني آن است، در قالب يك مجموعه 45 قسمتي تهيه و توليد شده است. 

مركز سيمافيلم، بر اساس طرحي كه توسط «فرج الله سلحشور» از اين داستان نوشته شده بود، مقدمات نگارش و توليد اين سريال را مهيا كرد.
 
سلحشور ابتدا در مقام نويسنده اين مجموعه، طرحي با ذكر جزئيات از اين داستان تهيه كرد. وي پيش از اين اعلام كرده بود: "آنچه از داستان حضرت يوسف(ع) در قرآن آمده: ذكر به چاه افتادن يوسف (ع)، نجات وي، حضورش در مصر و مقطعي است كه به عزيزي مصر مي رسد." 

نويسنده مجموعه براساس تحقيقات و مطالعه دقيق كتب تاريخي، وقايعي را نيز كه در اين بين اتفاق افتاده، به قلم خود و براساس روايات تاريخي ـ مذهبي تعريف مي كند.
در نهايت آنچه كه تهيه مي شود، داستاني كامل از سير زندگي حضرت يوسف(ع) است. 

مركز سيما فيلم با حمايت و تهيه امكانات توليد اين سريال، توانست مجموعه تلويزيوني «يوسف پيامبر(ع)» را به مرحله پخش برساند.
 
اين سريال از هفتم تيرماه روانه آنتن شبكه يك سيما شده است. سلحشور روايت سريال را از قبل تولد اين پيامبر و شرحي بر زندگي پدر بزرگوارش حضرت يعقوب(ع) آغاز كرده است.

بيننده ابتدا با جامعه آن روزگار و تلاش هاي حضرت يعقوب براي دوري مردم از بت‌پرستي آشنا مي شود. در ادامه روايت، با مادر حضرت يوسف(راحيل) آشنا مي شويم. مركز سيما فيلم به جهت ماندگاري اين اثر، در چند بخش با دقت و جزئيات خاصي به آن وارد شده است.
 
الف) روايت داستان، به طوري كه با جمع آوري تمامي روايات تاريخي و مذهبي به روايتي رسيده است كه موردنظر و توافق ساير اديان نيز باشد.
 
ب) دقت در طراحي و ساخت فضاي تاريخي دوراني كه حوادث داستان رخ مي دهد، طوري كه بيننده تصويري مستندگونه از تاريخ آن دوران را در پيش چشم داشته باشد. 

ج) مركز سيما فيلم اين سريال را به شيوه نگاتيو 35 ميلي متري تهيه كرده است تا ضمن ماندگاري اصل اثر، بتوان آن را در اختيار ساير مراكز و تلويزيون ها نيز قرارداد و بدين ترتيب، بيننده با هجدهمين روايت از يوسف(ع) آشنا شود. 

اثري كه مركز سيما فيلم اقدام به تهيه آن كرده است، هجدهمين اثر اقتباسي از اين داستان قرآني است. بنابر آنچه كه اغلب بينندگان اين اثر در ساير آثار ديده اند، «يوسف پيامبر(ع)» به دور از هر گونه حواشي زايد و دور از هر گونه سطحي نگري به تصوير كشيده شده است. 

مركز سيما فيلم به خاطر تداوم اين حركت مهم ديني ـ فرهنگي اقدام به تشكيل شوراي قرآني كرده است. اين شورا با مطالعه قصص قرآن قصد دارد از روايت هاي قرآني براي آثار تصويري استفاده كند، به طوري كه در كنار ساير فعاليت هاي شوراي قرآني، كارگاهي تشكيل شده تا شركت كنندگان در اين كارگاه زير نظر اساتيد فن، ضمن استخراج قصه هاي قرآني در خصوص شيوه هاي تبديل آن به فيلمنامه نيز مطالعه كنند. 

مركز سيما فيلم درصدد است تا با مطالعه و اقتباس از آثار قرآني، مردم را بيشتر و بهتر با روايت قرآني آشنا كند، چرا كه تأثير تصوير و داستانگويي آنقدر بالاست كه بيننده در پايان اين مجموعه، مشتاق مطالعه دقيق تر و موشكافانه تر ساير آثار قرآني مي شود. 

سريال 45 قسمتي «يوسف پيامبر(ع)» به كارگرداني فرج الله سلحشور در مركز سيما فيلم تهيه و توليد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط