دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
کتاب عملیاتی و کاربردی مناسب در حوزه مدیریت رسانه نداریم/ ویراست جدید کتاب «مدیریت رسانه» می‌آید

صدیقه ببران با بیان اینکه متاسفانه کتاب عملیاتی و کاربردی مناسبی در حوزه مدیریت رسانه نداشته‌ایم گفت: من در کتاب «مدیریت رسانه» تلاش کردم تا با رویکرد بومی و کاربردی مباحث مفیدی را برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای رشته ارتباطات و مدیریت رسانه طرح کنم.

صدیقه ببران، مدرس ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره انگیزه خود از تالیف کتاب «مدیریت رسانه» عنوان کرد: جرقه تالیف این کتاب از پایان‌نامه دکترای من زده شد، چون موضوع پایان‌نامه من برای مقطع دکتری با وجود اینکه در رشته ارتباطات مشغول به تحصیل بودم، مدیریت رسانه و مشاورم دکتر علی‌اکبر فرهنگی بود که خوشبختانه در این کتاب نیز با من همکاری داشته‌اند.

وی ادامه داد: البته این کار از پایان‌نامه من بسیار مفصل‌تر است چون فصل‌هایی به آن اضافه شده و در واقع کار تکمیل شده است. ما متاسفانه کتاب عملیاتی و کاربردی خوب در حوزه مدیریت رسانه نداشته‌ایم. زمانی که این رشته توسط محققان و مدرسان دانشگاهی دایر شد بیشتر کتاب‌های منبع آن ترجمه یا گردآوری بوده است.

این مدرس دانشگاه افزود: من در این کتاب تلاش کردم تا با رویکرد بومی و کاربردی مباحث مفیدی را برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای رشته ارتباطات و مدیریت رسانه طرح کنم. به همین سبب تمامی فصل‌های این کتاب به جز یک فصل که تالیف ـ ترجمه است، تالیفی است و تلاش شده کتاب ترجمه نباشد.
 
ببران با بیان اینکه کتاب در پنج فصل تدوین شده است، اظهار کرد: در فصل نخست روند تاریخی الگوی مدیریت رسانه مورد مطالعه قرار گرفته و به نظریه‌های مدیریتی نیز پرداخته شده است، چون اکنون دانشجویان ارتباطات وقتی وارد رشته مدیریت رسانه می‌شوند از نظریه‌های مدیریتی چیزی نمی‌دانند.

به گفته وی، در فصل دوم کتاب نیز حوزه مدیریت سازمان‌ها و وظایف و فعالیت مدیران تشریح شده و ساختارهای رسانه‌ها نیز بررسی شده است. در فصل سوم نیز منابع انسانی در سازمان‌های رسانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم هم به موضوع مهم مالکیت پرداخته شده است.

ببران در این باره یادآور شد:‌ من در پایان نامه‌ام نیز نشان دادم که مدیریت و مالکیت رسانه به یکدیگر وابسته است. در این فصل البته به بحث اقتصاد رسانه هم پرداخته شده است. اما در فصل پایانی این کتاب که ترجمه ـ تالیفی است نظریه‌های مدیریتی تشریح شده و کاربرد آنها در مدیریت رسانه توضیح داده شده است. علاوه بر این ساختار سازمان در مدیریت رسانه و مدیریت همگرای رسانه‌ای در عصرجهانی شدن شرح داده می‌شود، چون اکنون مدیریت رسانه از مرزهای یک کشور خارج شده است و چندین شرکت فراملیتی در کشورهای مختلف را در برمی‌گیرد.

این مدرس ارتباطات درباره بازخورد مخاطبان این کتاب نیز بیان کرد: ما در ابتدای انتشار کتاب بازخورد دانشجویان را از مطالعه این کتاب گرفتیم و خوشبختانه می‌توانم بگویم اکثریت دانشجویان از آن راضی بودند چون همان‌طور که گفتم با اینکه در مدیریت رسانه کتاب‌های زیادی ترجمه می‌شود ولی بیشتر ترجمه‌ها به شدت ناقص است و نمی‌تواند مورد استفاده دانشجویان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت رسانه باید کار بیشتری صورت بگیرد، تاکید کرد: یکی دیگر از حوزه‌هایی که باید روی آن کار شود اقتصاد رسانه است و باید در این زمینه منابع جدیدی تالیف و ترجمه شود.

این پژوهشگر حوره رسانه با اشاره به تغییرات کتاب حاضر در ویراست دوم گفت: قرار است که دو فصل جدید با تایید دکتر فرهنگی در ویراست بعدی به کتاب اضافه شود که بیشتر بر مباحثی مانند اقتصاد رسانه تکیه دارد. تجربه کار با استاد فرهنگی در این کتاب بسیار خوب بود و ایشان با دقت زیادی کتاب را چندین بار ویرایش کردند و من هم خوشحال از این هستم که یک استاد پیشکسوت کتاب را بررسی می‌کند.

ببران در بخش پایانی سخنانش یادآور شد:‌ چاپ نخست این کتاب توسط مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها منتشر شد اما یک تخلفی در چاپ آن صورت گرفت و آن این است که قیمت کتاب ذکر نشده است البته گفته می‌شود که کتابفروشی‌ها این کتاب را به قیمت 15 هزار تومان می‌فروشند. به هر حال عدم درج قیمت روی این کتاب و چنین اقداماتی می‌تواند به اعتبار نویسندگان کتاب صدمه بزند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا ویراست بعدی کتاب توسط انتشارات سمت منتشر شود.

​چاپ نخست کتاب «مدیریت رسانه» با شمارگان هزار نسخه در قطع رقعی در 278 صفحه از سوی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها به بازار عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها