دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
برگزاری همایش آثار «سون آندرس هدین» در شهر کتاب

همایش بررسی سیاح، هنرمند و جغرافی‌دان سوئدی با حضور استادان و پژوهشگران ایرانی و سوئدی و با همکاری بنیاد هدین و مرکز فرهنگی ایران در استکهلم در مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در همایش بررسی آثار «سون آندرس هدین» که سه‌شنبه 12 آبان ۱۳۹۴ (سوم نوامبر ۲۰۱۵)  برگزار می‌شود، هاکان والکوئیست (رئیس بنیاد هدین) و لارش لارشون از سوئد حضور می‌یابند و درباره‌ آثار و آرای هدین سخن می‌گویند.

«سون هدین» (۱۸۶۵ـ۱۹۵۲ م) کویرنورد مشهور سوئدی است که طی سه سفر خود به ایران در سال‌های ۱۸۸۶، ۱۸۹۰و ۱۹۰۶ ميلادي کویرها و بیابان‌های ناشناخته ایران را درنوردید. وی در دانشگاه‌های اوپسالا، برلین و هاله درس خواند و در نخستین سفر اکتشافی مهم خود از پامیر گذشت. هدین سفرهای متعددی به چین، تبت، مغولستان، سیبری و ایران داشت و در تبت و سین‌کیانگ به اکتشاف پرداخت.

چندین جلد کتاب به قلم او درباره‌ سفرهایش به آسیای مرکزی، تبت جنوبی، هیمالیا و ایران منتشر شده است و کتاب «کویرهای ایران» او به قلم دکتر پرویز رجبی به فارسی ترجمه و منتشر شده است. این کتاب بی‌شک یکی از برترین آثاری است که درباره‌ ویژگی‌های جغرافیایی کویرهای ایران نوشته شده است. سون هدین با نگاهی موشکافانه تمام ویژگی‌های زمین‌شناسی منطقه‌ مورد بحث در طول سفر و همچنین پوشش گیاهی منطقه و دیگر خصوصیات کویرهای ایران را بررسی و تحلیل می‌کند.

سون هدین يكي از سفرهاي بزرگ خود (1905 – 1908) را با هدف شناسایی صحراهای ناشناخته ایران و تبت، از تهران به سمت هندوستان آغاز کرد. وی در ایران اقدام به نقشه‌برداری از دشت کویر، دریاچه‌های نمک، کویر لوت و صحراهای شرق ایران كرد و سپس وارد هندوستان و تبت شده و از فلات تبت نقشه‌برداري كرد. وی دستاوردهاي این سفر را در سفرنامه‌اي سه جلدي و 9 جلد کتاب علمی به ثبت رساند.

یک جلد از سفرنامه‌های سون هدین با عنوان «به سوي هندوستان» به سفر به صحراهای ایران اختصاص دارد و در ایران با نام «کویرهای ایران» توسط زنده‌یاد پرویز رجبی ترجمه شده است. این کتاب با تصاویر و نقاشی‌‌‌های متعددي همراه است که توسط هدین ترسیم شده است و پس از 100 سال همچنان بهترین مرجع برای شناخت نواحی کویری ایران است. سون هدین در سال 1952 در استکهلم درگذشت.

مرکز فرهنگی شهر کتاب در یک سال گذشته با همکاری‌ نهادهای فرهنگی و دانشگاه‌های سوئد تاکنون همایش گئو ویدن گرن (ایران‌شناس و دین‌شناس برجسته‌ی سوئدی) و همایش بزرگداشت اریک هرملین (مترجم آثار ادبی فارسی به سوئدی) را برگزار کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها