اسفندیار معتمدی، رئیس اتحادیه انجمنهای علمی-آموزشی معلمان فیزیک ایران درباره نقش فصلنامههای نقد در بهبود وضعیت نقد کتاب گفت: با توجه به حجم بالای تولید کتاب و نیاز مخاطب به گزینش، فصلنامههای نقد بهعنوان ابزار ارزشیابی در انتخاب مخاطب مؤثرند.
وی افزود: با توجه به حجم بالای تولید کتاب و نیاز مخاطب به گزینش، فصلنامههای نقد بهعنوان ابزار ارزشیابی در انتخاب مخاطب مؤثرند و بهعبارتی دیگر بهترین روش در انتخاب کتاب، مطالعه خلاصه بخشی از کتاب و نقد و بررسی آن در نشریات نقد کتاب است. مخاطب براساس محتوای فصلنامههای نقد به این پرسش پاسخ میدهد که آیا کتاب نقد شده با علاقه وی هماهنگی دارد یا خیر؟
معتمدی درباره نقد کتابهای حوزه علمی گفت: کتابهای علمی در مقایسه با کتابهای حوزه علوم انسانی مانند فلسفه و ادبیات، کمتر مورد نقد و بررسی قرار میگیرند؛ البته مؤسسه خانه کتاب در این بخش اقداماتی صورت داده است. یکی از دلایل کم توجهی به نقد کتابهای علمی از جمله فنی و مهندسی، مخاطبان اندک آنهاست، چراکه نقد بیشتر جنبه عمومی دارد.
مؤلف مجموعه «ستارگان شرق» درباره ارزیابی وضعیت نقد در کشور ادامه داد: بهنظر میرسد که جریان نقد در حال توسعه و گسترش است، حتی نشریاتی در کشور منتشر میشوند که کتابهای درسی را نقد و بررسی میکنند و منتقدان این دسته کتابها به دنبال شناسایی راههای بهبود وضعیت نشر کتابهای درسی هستند.
وی درباره وضعیت نقد کتاب در کشورهای پیشرفته افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، کتاب پیش از چاپ مورد نقد و بررسی قرار میگیرد و البته تمرکز فقط بر نقاط ضعف و کمبودها نیست، بلکه سعی در بررسی عادلانه کتاب پیش از انتشار است.
رئیس اتحادیه انجمنهای علمی-آموزشی معلمان فیزیک ایران، درباره موانع شکلگیری یا تقویت جریان نقد کتاب در کشور اظهار کرد: نقد از نظر آماری افزایش پیدا نکرده است. عادت به نقد از جمله نقد کتاب، به مثابه شروع مشکل است؛ بهعبارتی دیگر انتشار نقد کتاب، زمینههای دلخوری نویسنده کتاب را ایجاد میکند که بهعنوان یکی از مهمترین موانع نقدنویسی است و این درحالی است که توسعه نقد بهطور کلی اعم از نقد کتاب، نتایج مثبت به دنبال دارد.
مترجم کتاب «چگونه به فرزندان خود کمک کنیم» گفت: در جریان نقد هرچه میزان اطلاعات و آگاهی منتقد نسبت به انواع کتاب در حوزههای مختلف، موفقیتها و نیازهای اجتماعی بیشتر باشد، شاهد نقد قویتری خواهیم بود.
نظر شما