سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
احمدی: تشکیل شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی به کنترل پدیده کتابسازی کمک می‌کند

وحید احمدی، معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید: «با تشکیل شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی پدیده کتابسازی و موازی‌کار در این حوزه کنترل می‌شود.» به گفته وی، امتیازهای نقد کتاب‌‌ در ارزیابی استادان به عنوان راهکاری برای جلوگیری از کتابسازی پایین نیست و ارزش مشخصی دارد.

وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اقدامات این وزارتخانه برای جلوگیری از پدیده کتابسازی در دانشگاه و محافل علمی توسط استادان اظهار کرد: آن بخشی که مرتبط به پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در کشور است، قرار است توسط تشکیل شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی سامان پیدا کند، بدین معنی که با تشکیل این شورا و ابلاغ آن از کارهای موازی و کتابسازی در حوزه علوم انسانی جلوگیری می‌شود، به طور مثال اگر سازمانی در حوزه ادبیات فارسی کتابی را منتشر کرد، سازمان‌های دیگر با اطلاع از آن کار مشابهی انجام نداده یا اینکه کار جدیدی ارائه دهند. بنابراین بخشی از پدیده کتابسازی که به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برمی‌گردد از طریق این گونه نظارت‌ها ساماندهی می‌شود.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از مردم عادی نیز دست به کتابسازی می‌زنند که به صورت طبیعی از دایره اختیارات ما خارج است با این وجود معتقدم این عده نقش اثرگذاری در مرجعیت و توسعه کتابسازی ندارند و مسئولیت اصلی این ماجرا برعهده بنیادهای علمی و دانشگاهی است که باید از طریق اقداماتی کنترل شود.
 
احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری می‌توان در نظر گرفت که مقالات مرتبط با نقد کتاب در ارزیابی استادان دارای امتیاز بیشتری شود و از این طریق به فضای نقد کتاب در کشور و جلوگیری از کتابسازی کمک شود، گفت: در رشته علوم تجربی و ریاضی چندان بحث نقد کتاب مطرح نیست اما در رشته‌های علوم انسانی همواره این جزو دغدغه‌های وزارتخانه بوده است اما اینکه امتیاز مقالات مرتبط با نقد کتاب پایین است با آن موافق نیستم چون به هر حال این‌گونه مقالات امتیاز و ارزش مشخصی دارد.
 
وی یادآور شد: باید بدانید کسی که اثر یا آثاری از یک محقق و یا نویسنده‌ای را مطالعه کرده و آن را نقد می‌کند با کسی که کتابی را تصنیف می‌کند متفاوت است. امتیازها نیز باید بر همین مبنا صورت بگیرد، در واقع برای نقد کتاب امتیازی متناسب با زحمت آن فرد در نظر گرفته شود.
 
معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: با این وجود با توجه به اینکه اکنون تسلط کاملی بر آیین‌نامه مرتبط با این حوزه ندارم می‌توانم بگویم که در این باره دفاع خیلی مشخصی هم نمی‌توانم ارائه بدهم.
 
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش درباره نحوه ارزیابی کتاب‌های استادان در کمیسیون‌های داوری و اینکه گفته می‌شود گاهی روابط فردی بر آن حاکم است، نیز اظهار کرد: در کمیسیون‌های ارزیابی استادان افراد متخصصی وجود دارند که کار بررسی کتاب‌ها را انجام می‌دهند بنابراین این موضوع که بگوییم در این هیات‌ها ارزیابی‌ها به دقت صورت نمی‌گیرد برای من قابل ملموس نیست اتفاقاً بسیاری از استادان از ما گله‌مند هستند که در ارزیابی کتاب‌ها سختگیری بیش از حدی داریم بنابراین اتفاقا همیشه عکس این قضیه صادق بوده است.
 
وی در پایان گفت: به هرحال آیین‌نامه جدید ارزیابی استادان در وزارتخانه ابلاغ شده و با توجه به اینکه نظرات بدنه دانشگاهی در آن در نظر گرفته شده، می‌توانیم بگوییم دغدغه‌های اینچنینی در آن وجود دارد. 

* در این باره بیشتر بخوانید:
 
عماد فروغ: شاخص‌های فعلی ارزیابی استادان آنها را به سوی کتابسازی سوق می‌دهد/ کاسبی فرهنگی با کتابسازی!

مهدی لبیبی: برخی با کتابسازی می‌خواهند مشروعیت کسب کنند/ معضلی که حاصل فرهنگ مدرک‌گرایی است

محمد شاپوری: وقتی قانون واقعیت‌ها را نمی‌بیند کتابسازی گسترش می‌یابد/ لزوم حل مشکلاتی که ناشران برای چاپ آثار با کیفیت دارند

باقر ساروخانی: مشتریان کتاب زیاد شود نویسندگان کتابسازی نمی‌کنند/ ارتزاق از طریق تولید کتاب و تبعات منفی آن

شیوا شکاری: درجه‌بندی ناشران می‌تواند به ارزیابی آثار استادان و جلوگیری از کتابسازی کمک کند

رحیم محمدی: رسانه‌ها کتابسازی را افشا و معرفی کنند/ ضرورت نظارت اتحادیه ناشران بر فعالیت‌های ناشران کتابساز

مرتضی قلیچ: ناکارآمدی نظام دانشگاهی در قالب کتابسازی تجلی یافته است/ رواج پیام‌هایی نادرست از کتاب در شبکه‌های اجتماعی


سعید احمدی: بازار کتاب به مرور ناشران زرد و آثار ضعیف را حذف می‌کند/ «بیشعوری» نام نسخه اصلی کتاب نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها