سعید باباوند در گفتوگو با «ایبنا» درباره نوع نگاه ابراهیم حقیقی به طراحی جلد کتاب گفت که وی به جنبه کاربردی جلد کتاب، یعنی کمک به دیده شدن و فروش کتاب، توجه جدی دارد.
از میان آثار حقیقی کتابهایی نیز منتشر شده است که از میان آنها میتوان این موارد را برشمرد: «نشانههای حقیقی: مجموع نشانههای فرهنگی و تجارتی ابراهیم حقیقی 1350 – 1373»، «طبیعت بیجان، مجموعه عکس ابراهیم حقیقی»، «گزیده آثار گرافیک ابراهیم حقیقی؛ پوستر، جلد کتاب، جلد مجله، نشانه، بروشور و تصویرسازی»، «خط نگارهها» و «پوسترهای تئاتر ابراهیم حقیقی».
به مناسبت سالروز تولد این هنرمند، درباره تاثیرش بر طراحی جلد کتاب در ایران با سعید باباوند به گفتوگو نشستیم. این طراح و گرافیست، گفت: ابراهیم حقیقی طراح به شدت هوشمندی است و به کارهایش از منظرهای دیگری، بهجز وجه هنری نیز توجه دارد.
وی افزود: حقیقی از منظر یک طراح، به طور جدی به جنبه کاربردی جلد کتاب فکر میکند و برایش فروش کتاب از طریق جلد مساله مهمی است. به هر حال بسیاری از مخاطبان ابتدا جلد کتاب را از پشت ویترینها میبینند و به خرید آن فکر میکنند.
باباوند ویژگی دیگر طرح جلدهای ابراهیم حقیقی را به این شرح بیان کرد: امروزه بسیاری از طراحان فکر میکنند که جلد کتاب یک اثر هنری است. البته بخشی از این کار هنر در حیطه هنر قرار میگیرد، اما خودخواهانه است اگر تصور کنیم که باید روی هر جلد کتاب هنرنمایی کرد. این کار ضایع کردن حق ناشر و مولف است. امروزه حتی کتابهای حوزه مهندسی و پزشکی را نیز بهگونهای طراحی میکنند که مخاطبان از پشت ویترین آنها را به صورت کتاب شعر یا داستان میبینند.
این طراح و گرافیست ادامه داد: ابراهیم حقیقی با توجه به سالها کار حرفهای در این حوزه دیگر میل شهرت طلبی ندارد که در کوچکترین جایی بخواهد خود را نشان دهد. به همین دلیل برخی طراحی جلدهایش مانند رمان «عادت میکنیم» نوشته زویا پیرزاد، بسیار ساده است و فقط عنوان کتابهای روی آن درج شده، این مساله بسیار مهمی است.
باباوند همچنین با اشاره به این نکته که همه طرح جلدهای حقیقی شاهکار نیست، گفت: ابراهیم حقیقی مانند هر طراح و هنرمند دیگری، کار ضعیف هم دارد. قرار نیست همه آثار یک هنرمند درجه یک باشد. من در دوران جوانی در یک مصاحبه مطبوعاتی به آقای حقیقی گفتم که همه طرح جلدهایش قوی نیست و ایشان هم کاملا پذیرفت. این اوج بلند نظری این طراح پیشکسوت را میرساند.
نظر شما