دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
فرشیدنیک: جایزه داستان تهران قصد ندارد خود را به جریانات فکری خاصی منتسب کند

نشست خبری دومین دوره داستان تهران، صبح امروز در موسسه همشهری برگزار شد. دبیر این جایزه به خبرنگار ایبنا گفت که این جایزه قصد منتسب کردن خود به هیچ جریان و حرکت فکری خاصی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مینا فرشیدنیک، دبیر دومین دوره جایزه داستان تهران در نشست خبری این جایزه که صبح امروز(30 آذر ماه) در سالن کنفرانس مؤسسه همشهری برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر این‌که «جایزه داستان تهران چه برنامه بلندمدتی برای همگرایی با روشنفکران دارد؟» گفت: ما از همه نویسندگانی که قلم خوبی دارند و کمتر از آن‌ها نام برده می‌شود بهره می‌بریم. این هدف سیاست کلی ماهنامه داستان بود که به جایزه داستان تهران هم تسری یافت.
 
وی افزود: ما در مجله داستان و جایزه داستان تهران به دنبال آن هستیم که آثار بهتر و داستان‌های کوتاه با کیفیت بالاتری در اختیار مخاطبان قرار بگیرد و این‌که ما بخواهیم در جهت انتساب به جریان و حرکتی یا طیف فکری و فرهنگی خاصی در جایزه داستان تهران قدم برداریم، این سیاست نه رویکرد مجله داستان است و نه هدف جایزه داستان تهران خواهد بود.
 
منتسب به جریان روشنفکری نیستیم!
وی در پاسخ به سخن دیگر خبرنگار ایبنا که گفت «امسال محمدعلی سپانلو در سکوت در گذشت، این در حالی بود که او شاعر شهر تهران لقب داشت و با کتاب‌های «بازآفرینی واقعیت»، «در جست‌وجوی واقعیت» و «نویسندگان پیشرو ایران» خدمت شایانی به ادبیات‌داستانی کرد.» گفت: ما در جایزه داستان تهران تجلیل از چهره برتر را به یکی از ادیبان حاضر اختصاص می‌دهیم. دوستانی که درگذشته‌اند به هر حال نامشان گرامی است و قطعاً قدر کارهایشان برای ما پابرجاست. اما  آنچه در جایزه داستان تهران اتفاق می‌افتد این است که یکی از نویسندگان و شاعران حاضر و زنده که تصویرهایی از تهران را در آثار و نوشته‌هایش ارایه داده، جایزه می‌گیرد.
 
دبیر دومین دوره جایزه داستان تهران اضافه کرد: ما امسال این جایزه را به احمدرضا احمدی اختصاص داده‌ایم.
 
وی درباره جزئیات این جایزه توضیح داد: جوایز امسال جایزه داستان تهران خرد شده است. جایزه داستان تهران ممکن است به سه نفر اهدا شود. نام برندگان مشخص شده ولی تا روز اختتامیه آن را اعلام نخواهیم کرد. جایزه‌ای که پنج میلیون بوده ممکن است به سه جایزه یک میلیون تومانی و یک جایزه دو میلیونی تبدیل شود. به این دلیل که تعداد آثار با کیفیت بالا بود و داوران تشخیص دادند که آثار بیشتری جایزه دریافت کنند. معتقدیم نویسندگانی که جایزه دریافت می‌کنند انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند تا داستان‌های بیشتری درباره تهران بنویسند. دیگر هدف جایزه داستان تهران هم این است که تعداد بیشتری را با دغدغه‌های اجتماعی شهرمان درگیر کنیم.
 
فرشیدنیک اضافه کرد: ما می‌خواهیم حساسیت داستان‌نویسان را درباره جایزه داستان تهران بالا ببریم. می‌خواهیم این دغدغه‌های اجتماعی در داستان‌هایشان ماندگار شوند. به همین دلیل تقسیم شدن جوایز سیاستی بود که در هیأت داوران رخ داد تا آثار متعددی جایزه بگیرند.
 
جزئیات جایزه با موضوع بازار تهران
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که «جایزه بازار چگونه است؟» گفت: جایزه بازار تهران را امسال شهرداری منطقه 12 اهدا می‌کند و جایزه دانشگاه تهران را معاونت فرهنگی جایزه تهران اهدا خواهد کرد. چون امسال سال اول برای این دو جایزه است با همین میزان جایزه کارمان را شروع کردیم و سال آینده میزان مشارکت بازار تهران و دانشگاه تهران بالاتر خواهد رفت.
 
فرشیدنیک در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که گفت « گفتید هدفتان جلب توجه نویسندگان مختلف است، 77 درصد از شرکت کنندگان امسال نویسنده حرفه‌ای نیستند و مبتدی‌اند. تکلیف این برگزیده‌ها پس این جایزه چه می‌شود و شرایط آموزشی و حمایتی خاصی دارید یا نه؟» گفت: از برخی برگزیدگان تقاضا خواهیم کرد که به تحریریه ماهنامه داستان همشهری اضافه شوند. این اتفاق سال گذشته هم رخ داد. بعضی نویسندگان که جایزه برتر را از آن خود کرده بودند، نویسندگان جوان و تازه‌کاری بودند که بعد از جایزه شناخته شدند. از آن‌ها دعوت شد که به تحریریه مجله اضافه شوند.
 
سیاست ما، حمایت از نویسندگان آماتور
سردبیر ماهنامه «داستان» همشهری گفت: سیاست مجله داستان این است که همواره از نویسندگان جوان استفاده کند. این نیروهای جوان باید تقویت شوند. امسال هم قطعاً همین اتفاق رخ می‌دهد. از همه 90 نفری که به مرحله دوم داوری راه یافته‌اند دعوت می‌شود که در کارگاه مجازی داستان عضو شوند. این کارگاه با اعضای وبسایت رسمی مجله داستان اداره می‌شود و افرادی که در آن عضو می‌شوند هر هفته یک یا دو اثر در کارگاه قرار می‌دهند. این فعالیت زیر نظر اعضای شوراست و شرکت کنندگان آثار را نقد و بررسی می‌کند.
 
وی توضیح داد: آثار بازنویسی شده که در حد چاپ باشند در مجله داستان انتشار می‌یابند. در سال گذشته هم دو سه مورد اتفاق افتاد و آثار برتر جایزه داستان تهران در مجله چاپ شد. برخی از این افراد راه یافتگان به دور دوم جایزه داستان تهران بودند. به همین دلیل مجله داستان رویکرد حمایتی خود را درباره همه شرکت کنندگان ادامه خواهد داد و امیدواریم با این هدایت‌ها، نویسندگانی که نخستین داستان خود را نوشته‌اند و حرفه‌ای نیستند بتوانند به نویسندگان حرفه‌ای تبدیل شوند.ما طی 5 سال گذشته، حدود 40 نفر را به بازار نشر معرفی کردیم. منظورم نویسندگانی است که پیش از این کتابی نداشتند و پس از آن‌که داستانشان منتشر شد، مجموعه داستان یا کتابشان در بازار نشر ارایه شده است. این رویکرد همچنان ادامه خواهد داشت.
 
کارگاه مجازی برای شهرستانی‌ها
فرشیدنیک افزود: در کارگاه مجازی ما از دو طریق ورود داریم؛ یکی نویسندگانی که به مرحله دوم داوری راه می‌یابند و مرحله دیگر نویسندگانی هستند که با مجله ارتباط مجازی دارند و داستان می‌فرستند و داستان‌هایشان بررسی می‌شود. نکته مثبتی که در کارگاه مجازی وجود دارد این است که چون آموزش داستان‌نویسی به شکل مجازی صورت می‌گیرد، اعضای این کارگاه ساکنان شهرستان هستند و باعث شده که ما قدمی هم در جهت محرومیت زدایی برداریم. کسانی که استعداد نویسندگی دارند ولی ساکن شهر تهران نیستند و دسترسی به کلاس‌های داستان‌نویسی و آموزشی ندارند با مجله داستان همشهری همراه شده‌اند و آثارشان پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت و به خیل نویسندگان حرفه‌ای اضافه خواهند شد.

مراسم اختتامیه دومین جشنواره داستان تهران، عصر پنجشنبه در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها