عنوان کتاب ملهم از غزل شماره 2147 مولوی در دیوان شمس است. بیتی که عنوان کتاب از آن الهام گرفته شده به این شرح است: «سایه وی است و نور او جمع وی است و دور او/نور ز عكس روی او سایه ز عكس موی او»
کتاب با یادداشتهایی درباب عکاسی موبایلی به قلم عکاسان کتاب آغاز میشود. امید سریری در بخشی از یادداشت خود نوشته است: «عکسهایی که از انسان گرفته میشوند، بر یک موجودیت واضح دلالت دارند. عکس اما اگر از کسی باشد که محبوبمان باشد، مساله پیچیدهتر میشود. این پیچیدگی، ورای سندیت ساده عکس است و از اضافه شدن بُعدی جدید به عکس حاصل میگردد: زمان. در اینحالت، زمان بر موجودیت غلبه میکند و آن را دستخوش تغییر میکند. سوال مهم این خواهد بود که عکس در چه زمانی گرفته شده است؟ از آن زمان تاکنون چند سال گذشته است؟ الان، آن افراد در چه سنی و در چه شرایطی هستند؟».
در بخشی از یادداشت کیارنگ علایی بر این کتاب نیز میخوانیم: «عکاسی از طریق دوربینهای موبایل تکرار تاریخ است؛ بازگشتی شکوهمند به سال 1900 و عرضه دوربینهای یک دلاری برونی کداک که خیلیها را شیفته عکاسی کرد. رجعتی دوباره به خصیصههای بصری عکسهای دوربین «پین هول» و میل ساکنین امروز زمین به استفاده از همه آن چیزهایی که در ابتدای تاریخ عکاسی ضعفی آشکار در ثبت عکس محسوب میشد و اکنون به فیلترهایی محبوب در نرم افزارهای موبایلی بدل شده است. آیا انسان به این وسیله میخواهد نسبت خود را به گذشته یادآور شود؟ یا در پی معنادار کردنِ بی واسطه زیستنِ بیهوده امروز است که سرعت رشد تکنولوژی در آن از ادراک ذهنی بشر فراتر رفته است.»
قسمتی از یادداشت نعما محمدیان روشن نیز به این شرح است: «درعکاسی از گوشه و کنار شهر به دنبال دنیایی از نادیدنیها هستیم، دنیایی که بتوان به واسطه عکس، آنها را دید. شاید به گونهای؛ تغییر در روال دیدن معمول. دیدن ترکیبی از عناصر که در حالت معمول چیزی برای دیدن ندارند ولی در عکس، دیدنی میشوند. لحظاتی که مثل برق و باد میگذرند و محو میشوند در خود بینهایت ترکیب دیدنی دارند، ترکیبی از اشیا، آدمها، نورها، سایهها و رنگها».
«سایه وی است» با شمارگان هزار نسخه در قطع خشتی، 112 صفحه، چاپ دیوتن بر روی کاغذ گلاسه ضخیم، هارد کاور و قیمت 20 هزار تومان، از سوی انتشارات آهنگ قلم منتشر شده است. طراح گرافیک کتاب آریا کسایی است.
نظر شما