مگردیچ تومانیان، پیشکسوت علم ریاضیات و عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به مخاطبان خبرگزاری کتاب ایران و اهالی کتاب پیشنهاد کرد در تعطیلات نوروز «تاریخ علم ریاضی» را مطالعه کنند.
وی با تاکید بر اهمیت تفکر درباره تاریخ علم افزود: مخاطبان کتابهای ریاضیات به دنبال پاسخ پرسشهایی مانند چرا فرمولها ایجاد شدند؟ یا چگونه ایده ارائه یک فرمول در ذهن یک دانشمندان ایجاد شده است. عدد از کجا آمده و خصوصیات آن چیست؟ کتابهای متعددی درباره ویژگیها و تحولات این عدد در طول تاریخ علم ریاضی در اختیار مخاطبان است.
تومانیان در تعریف تاریخ علم گفت: کتابهای تاریخ علم منابعی هستند که روش پیدایش علوم مختلف را تشریح میکنند. متاسفانه عملکرد معلمان در بیتوجهی دانشآموزان به تاریخ علم موثر بوده است. دانشجوی رشته ریاضی باید بداند که رادیکال چه زمانی به مباحث ریاضی وارد شد یا نظریات فیثاغورث چیست؟ مشتق چیست و فرمول آن چگونه شکل گرفت؟
مولف کتاب «جبر و آنالیز» ادامه داد: میتوان از دانشآموزان خواست تا کتاب مورد علاقه خود را با زبان ساده کودکانه در کلاس انشاء برای همکلاسیهای خود بازگو کنند؛ راهی که بهنظر میرسد مشوق قابل توجهی برای تقویت فرهنگ مطالعه از دوران کودکی است.
این پیشکسوت علم ریاضیات کشور اظهار کرد: بهنظر میرسد که بچههای کوچک در خانوادههای با پدر و مادرهای کتابخوان، اهل کتاب و مطالعه میشوند. برای تقویت زمینههای مطالعه در بین دانشآموزان نیز میتوان برای زنگهای انشاء برنامهریزی کرد.
تومانیان با اشارهای به خاطرات دوران کودکی خود افزود: به خاطر ندارم که در دوران کودکی، کتابی به من هدیه داده باشند. زمانی که در شهر اصفهان به تحصیل مشغول بودم، پدر و مادرم در روستا ساکن بودند و بنابراین خودم کتابهای مورد علاقهام را تهیه میکردم بعدها نیز بیشتر کتابهایم را بهعنوان جایزه دریافت کردم. در حال حاضر هم به نوههایم کتابهایی با موضوع تاریخ علم هدیه میدهم.
نظر شما