شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۵
"دختر ديگر بولين"؛ فيلمي براي رمان‌خوان‌ها

فيلم " دختر ديگر بولين" با اقتباسي كه به جزيي‌ترين نكات داستان وفادار است، مخاطب را به تماشاي داستاني مي كشاند كه هر لحظه سرشار از هيجان، غافلگيري و هراس است. اين فيلم، بهترين پيشنهاد براي كساني است كه رمان زياد مي‌خوانند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين فيلم را " جاستين چادويك " كارگرداني كرده و فيلمنامه را نيز " پيتر مورگان" از روي داستان اصلي كه رماني نوشته "فيليپا گرگوري"است، اقتباس كرده است.

"فليپا گرگوري" نويسنده انگلستاني متولد كنيا، با انتشار اين كتاب در سال 2002 توانست جايزه بهترين كتاب عاشقانه سال را براي اين فيلم به دست آورد و با اين كتاب ركورد فروش در چند كشور از جمله انگلستان و استراليا را بشكند.
 
اين فيلم نخستين تجربه سينمايي "چادويك" در عرصه سينما بود. وي پيش از اين بيشتر كارگردان و بازيگر مجموعه هاي تلويزيوني بوده است. 

اين كتاب در واقع يكي از داستان هاي مجموعه خاندان سلطنتي تودور است كه "گرگوري" آن را در 6 جلد نوشته است. از ديگر داستان هاي اين مجموعه مي توان به كتاب هاي "پرنسس ابدي" و " ميراث بولين" اشاره كرد. 

در سال 2003 نيز از اين داستان يك اقتباس تلويزيوني انجام گرفته است. اين مجموعه تلويزيوني را " فيليپا لاوتروپ" كارگرداني كرده بود.

داستان فيلم درباره دو خواهر است كه هر كدام براي رسيدن به آرزوهايشان روشي متفاوت را برمي گزينند؛ قصه اي دراماتيك در فضاي قرون وسطي بريتانيا و قدرت طلبي يك خانواده اروپايي. 

فيلم نكات قابل توجه بسياري دارد. از جمله بايد به طراحي صحنه و لباس كم نظيري اشاره كرد كه "ديويد آلدي" براي اين فيلم انجام داده است. وي كه پيشتر از اين مهارت و توانايي هاي خود را در زمينه طراحي دربار سلطنتي بريتانيا در قرون 15 و 16 ميلادي در فيلم "‌اليزابت" نشان داده بود، اين بار نيز با بهره گيري از سرمايه هنگفتي كه در اختيارش قرار گرفته بود، قصر بزرگ شاه هنري را همان طور كه در كتاب ها آمده، طراحي كرده است.

موسيقي دلنشين و حماسي فيلم كه تماشاگر را وادار به واكنش مي كند و تاثير زيادي روي مهيج بودن قصه مي گذارد، برتري اين فيلم را نسبت به رمان اصلي بيشتر مي كند. موسيقي اين اثر را "جف الكساندر" با رهبري يك اركستر بر عهده داشته است.

نكته ديگري كه درباره اين اقتباس سينمايي به نظر مي آيد اين است كه بازيگران دقيقا با همان لهجه و ادبيات درباري انگلستان و همان فضايي كه كتاب براي خواننده ايجاد كرده، سخن مي گويند كه اين توجه در كمتر اثر هاليوودي به چشم مي‌خورد. فيلم هايي چون " ماري آنتوانت"، " اليزابت" و " ژاندارك" در اين زمينه موشكافانه عمل نكرده بودند. 

گرگوري در مصاحبه اي درباره داستان رمانش گفته كه نگاه برده‌دارانه انگلستان در آن زمان به زن موجب تيره بختي شخصيت اول داستان يعني "ان بولين" شده است. جامعه اي كه به دختر جواني چون او فرمان مي دهد كه تمام آرزوهاي خود را در گور كند و مثل يك ابزار خود را فداي قدرت طلبي خانواده بي ريشه اش كند. دايي ان بولين كه خود آغاز كننده اين فتنه بود با راي خود در دادگاه پاياني فيلم، مرگ را براي او رقم مي زند. اتفاقي كه محو ارزش‌هاي انساني را در غرب به طور كامل نشان مي دهد.

فيلم بر سه محور مفهومي نفرت، طمع و زورمداري مي گردد. پادشاه انگلستان به بهانه نداشتن فرزند پسر راه را براي عياشي هاي خود باز مي بيند تا خانواده اي در پايان داستان قتل و عام شود. گرچه "ان بولين" كه فرزندش اليزابت كبير مي شود به آرزويش مي رسد و ملكه مي شود، اما تاوان حرص او به قدرت مرگ با گيوتين است.

بازي هاي بازيگران جوان اين فيلم هم به نوبه خود فوق العاده است. "ناتالي پورتمن" در اوج جواني اكنون در پختگي هنري به سر مي برد. گرچه "اريك بانا" براي اين فيلم يك وصله ناجور است.

براي آنهايي كه رمان زياد مي خوانند اين فيلم بهترين پيشنهاد خواهد بود. چون هر لحظه اتفاقي نفس گير و  جذاب در قصه رخ مي دهد كه مخاطب را با خود همراه مي كند. فرصتي كه در جريان فيلم هاي اكشن و حادثه‌اي امروز كمتر پيدا مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط