شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
خانواده‌ها معلمان مروج کتاب را معرفی کنند/ میزان تاثیرگذاری مروجان کتابخوانی بر کودکان و نوجوانان بیشتر است

علی‌اکبر زین‌العابدین، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی معتقد است که میزان تاثیرگذاری این مروجان بر کودکان و نوجوانان بیشتر است، مخصوصا تاثیر معلمان در زمینه‌سازی برای ترویج کتابخوانی در بین دانش‌آموزان فوق‌العاده است، زیرا آن‌ها در آموزش و پرورش با افراد زیر 18 سال کشور مواجه هستند و تاثیری که می‌گذارند، ماندگار است.

علی‌اکبر زین‌العابدین، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره سومین دوره تقدیر از مروجین کتابخوانی اظهار کرد: این جشنواره با حمایت معاونت فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملت برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار تا 20 مهرماه 95 تمدید شده و آیین اختتامیه بیستم آبان‌ماه 95 خواهد بود.
 
این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: در واقع هر شخص و گروهی که به هر شیوه و با هر میزان امکانات به ترویج کتاب و کتابخوانی بپردازد، واجد شرایط شرکت در این جشنواره است. اینکه می‌گوییم ترویج، یعنی ایده‌ها و تلاش‌هایی که سبب شود عده‌ای که کتابخوان نبوده‌اند، مشتاق کتاب شوند و یا کسانی که اهل خواندن هستند، نسبت به قبل اشتیاق و شوق بیشتری به مطالعه پیدا کنند و یا مطالعاتشان هدفمند شود.
 
به گفته زین‌العابدین، هر سال در این جشنواره بخش‌های ویژه‌ای هم تعریف می‌شود که مروجان کتابخوانی در این بخش‌های ویژه به شکل خاص مورد تقدیر قرار می‌گیرند و علتش هم تاثیرگذاری بیشتر این افراد و گروه‌هاست و اغلب این تاثیرگذاری هم بر کودکان و نوجوانان است. مثل تقدیر از معلمان مروج، مربی‌های مهدکودک، کتابداران و پیش‌نمازان مساجد و حتی کتابفروش‌ها، زیرا کتابفروش‌های مروج نیز بیشترین تاثیرشان بر افزایش گرایش به مطالعه در کودکان است.
 
این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی همچنین بیان کرد: به‌نظر من که خودم هم معلم هستم و نزدیک به دو دهه کار ترویج کتاب در مدارس انجام داده‌ام، تاثیر معلمان در زمینه‌سازی برای ترویج کتابخوانی فوق‌العاده است، چراکه معلمان در آموزش و پرورش با اغلب افراد زیر 18 سال کشور مواجه هستند و از طرفی تاثیری که می‌گذارند ماندگار است. اگر هر کدام از ما به دوران کودکی و نوجوانی خودمان برگردیم، می‌توانیم رد پای قوی معلم‌ها را در گرایش ما به هر نوع کالای فرهنگی که به ما معرفی کرده‌اند، ببینیم. چون معلمان محبوب، از قوی‌ترین الگوهای هر شخصی در طول زندگی‌‌اش هستند. من یادم است که تلاش می‌کردم مانند معلمان محبوبم راه بروم، بخندم و حتی عطسه کنم! در نتیجه هر گاه کتاب، مجله، فیلم یا هر چیزی دیگر که معلمانم به شکلی پیشنهاد می‌دادند، هر طور می‌شد، تهیه می‌کردم.
 
وی یادآور شد: نکته مهمی که دوست دارم معلمان عزیز بدانند این است که گاهی فکر می‌کنند فعالیت ترویج کتاب در کلاس درس و مدرسه، کاری عجیب و غریب و پیچیده است، برای همین در جشنواره شرکت نمی‌کنند، در صورتی‌که ما بارها اعلام کرده‌ایم هر نوع فعالیتی با هر میزان امکانات که توسط معلمان در امر کتابخوانی صورت بگیرد، برای شرکت در جشنواره کافی است. این را هم بدانند که جغرافیای محل تدریس و محدودیت امکانات در داوری لحاظ می‌شود.
 
زین‌العابدین از خانواده‎‌های دانش‌آموزان، مدیران مدارس و مهدکودک‌ها تقاضا کرد که هر معلمی را که می‌شناسند و مروج کتاب است به دفتر جشنواره به نشانی http://www.moravejan.ir معرفی کنند، چون مرام معلمان همیشه کار و تلاش در سکوت بوده، کمتر معلمی را می‌شناسم که تلاش‌های آگاهانه و عاشقانه‌اش را در آموزش، فریاد بکشد. معلمان اغلب با چراغ خاموش حرکت می‌کنند و الان مسئولیت معرفی معلمان مروج به دفتر جشنواره بر عهده کسانی است که تاثیرات مثبت را از معلمان مروج گرفته‌اند. کافی است به شماره تلفن‌ها یا نشانی الکترونیکی دبیرخانه جشنواره پیام دهید و معلم یا مربی مد نظرتان را معرفی کنید تا دفتر جشنواره پیگیری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها