آیین افتتاحیه دهمین نمایشگاه رسانههای دیجیتال برگزار شد
فیروزآبادی: ظرفیت شکلگیری نهضت تولید محتوا در رسانههای دیجیتال ایران وجود دارد
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در آیین افتتاحیه دهمین نمایشگاه رسانههای دیجیتال با اشاره به لزوم توجه بیشتر به قابلیتهای فضای مجازی گفت: با توجه به رویکرد مردم به رسانههای دیجیتال امکان ایجاد نهضت تولید محتوا در ایران وجود دارد.
فیروزآبادی با اشاره به رویکرد مردم به رسانههای دیجیتال گفت: کشور از سه سال گذشته شاهد تحولات بزرگ در زمینه نشر دیجیتال است و شاخصهای امیدوارکننده و قابل بررسی در این زمینه وجود دارد. میزان نفوذ شبکههای اجتماعی در بین کاربران ایرانی در مقایسه با سایر کشورها از جمله نکات حائز اهمیت برای بررسی است.
وی افزود: بیش از یک میلیون مطلب در شبانهروز آپ (بارگذاری) و به طور متوسط یک هزار بار مشاهده میشود. به عبارت دیگر نزدیک به یک و نیم میلیارد بازدید در این مدت در شبکههای اجتماعی اتفاق میافتد، موضوعی که از نظر فرهنگی و اقتصادی بسیار بااهمیت است. علاوه بر این ایرانیها در تولید مطلب در ویکیپدیا، حضور چشمگیری دارند به طوری که 3/1 درصد مطلب در ویکیپدیا به زبان فارسی تولید میشود بنابراین میتوان نتیجه گرفت مردم حضور فعالی در فضای مجازی دارند که از منظر اقتصادی بازار بزرگی ایجاد کرده است.
فیروزآبادی ادامه داد: ایران برای ایجاد نهضت تولید محتوا آمادگی لازم را در اختیار دارد. طبق آمار 80 درصد از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در رشتتههای ICT تحصیل میکنند، مقولهای که از منظر سیاسی و فرهنگی به عنوان تولید قدرت به شمار میآید. علاوه بر این فضای مجازی در حوزه اقتصاد با توجه به مساله اشتغال جوانان تحصیلکرده بسیار حائز اهمیت است. هزینه ایجاد اشتغال با کمک رسانههای دیجیتال در مقایسه با دیگر زمینهها بسیار اندک است.
دبیر عالی فضای مجازی با اشاره به مشکلات فعالان نشر دیجیتال در کشور اظهار کرد: مسائلی از جمله مالکیت معنوی آثار، اثبات صحت و سقم محتوا و همچنین زیرساختهای فنی از مهمترین مسائل فعالان حوزه نشر دیجیتال است. مقام نخست در ثبت دامنه (ir.) در دو سال اخیر نسبت به جمعیت، در اختیار ایران است. در حوزه ایجاد مدلهای اقتصادی مناسب کسب و کار تولید محتوا به بلوغ نرسیدهایم. به عبارتی دیگر برای پیشرفت در این حوزه همکاری نهادهای متولی یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال و وزارت صنعت معدن و تجارت ضروری است.
افزایش حضور کاربران فضای مجازی به 120 ساعت در ماه
موسویان نیز با اشاره به راهبرد مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال بر ارتقاء سواد رسانهای گفت: مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال از ابتدای سال جاری همه فعالیتهای خود را برپایه شعار ارتقاء سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی متمرکز کرده است.
وی افزود: شاهد افزایش مهاجرت به فضای مجازی هستیم بهطوری که بنابه گفته کارشناسان حضور کاربران در فضای مجازی و استفاده از انواع رسانههای دیجیتال به 120 ساعت درماه میرسد؛ بنابراین فراگیری ادبیات این زیست بوم ضروری است.
موسویان با اشاره به بخشهای نهگانه دهمین نمایشگاه رسانههای دیجیتال گفت: نشر دیجیتال، پایگاههای اینترنتی، رسانههای همراه هوشمند، فناوری و هنرهای دیجیتال، دانش دیجیتال، خانواده و سبک زندگی دیجیتال، فرصتها و تهدیدها، مسابقات و بازیهای رایانهای و شبکه ملی فرهنگ بخشهای مختلف دهمین نمایشگاه رسانههای دیجیتال را تشکیل میدهند. فرهنگسازی در این بخش با برپایی انواع کارگاهها همچنین برگزاری ماراتن تولید محتوا با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف از تفاوتهای اصلی این دوره از نمایشگاه است.
افزایش سه برابری موسسات نشر دیجیتال
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با اشاره به انعقاد تفاهمنامه مشترک با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به انعقاد تفاهمنامه مشترک بین مرکز و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ناشران سنتی بدون تشریفات اداری میتوانند با استفاده از قابلیتهای فضای مجازی به تولید محتوا و محصول بپردازند. تعداد موسسات فعال از 300 به یکهزار و 100 موسسه افزایش پیدا کرده است.
در پایان این آیین از نرمافزار خلیج فارس اپلکیشن (من مامانم) و (ریاضالنغم) رونمایی شد.
نظر شما