یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
​اشعری: ایبنا خلأ اطلاع‌رسانی کتاب را برطرف کرده است / مسئولان به فکر رابطه دانش‌آموزان با کتاب باشند

علی‌اکبر اشعری، عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور در غرفه «ایبنا» در نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: علی‌رغم این‌که کتاب یکی از دغدغه‌های جدی نظام ماست و به نوعی همه مردم با آن سرو‌کار دارند، در گذشته مکان متمرکزی وجود نداشت تا خبرهای کتاب را منتشر کند اما خوشبختانه در سال 85 و با تاسیس ایبنا این خلأ پُر شد.

علی‌اکبر اشعری به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اگر ما به دنبال ایجاد یک فضای مناسب برای توجه به کتاب و کتابخوانی هستیم، بدون شک باید از ظرفیت‌های رسانه‌ها استفاده کنیم. علی‌رغم این‌که کتاب یکی از دغدغه‌های جدی نظام ماست و به نوعی همه مردم با آن سرو‌کار دارند، در گذشته مکان متمرکزی وجود نداشت تا خبرهای کتاب را منتشر کند، اما خوشبختانه در سال 85 و با تاسیس «ایبنا» این خلأ پُر شد.

وی ادامه داد:‌ از طرفی دیگر هر چند روزنامه‌ها از جنس مطالعه هستند، اما فضای مجازی امکان بهتری در اختیار دارد تا با تازه کردن اطلاعات مردم، کتاب‌های جدیدی که منتشر می‌شود را معرفی کند و تریبون اهل قلم باشد؛ کاری که این روزها «ایبنا» در حال انجام آن است.

این عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به وظیفه خطیر رسانه‌ها اظهار کرد: رسانه‌ها وظیفه انتقال خبر را بر عهده دارند و ایجاد خبر بر عهده افراد مسئول است، چراکه باید اتفاقی در جامعه رخ دهد که آن اتفاق با پیگیری رسانه‌ها تبدیل به خبر شود. چند سالی است که در حوزه اطلاع‌رسانی کتاب پیشرفت‌های خوبی را شاهد هستیم و کتاب‌های جدید و تاثیرگذار به‌ سرعت معرفی می‌شود و این بیانگر این است که رسانه‌ها توجه ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی دارند.

وی افزود: این‌ روزها رسانه‌های مختلف تریبون اهل قلم شده‌اند، حتی در تلویزیون نیز برنامه‌هایی به کتاب اختصاص داده شده، اما این‌ها کافی نیست و رویدادهای مهم کتاب باید در مکان دیگری رخ دهد. اگر ما می‌خواهیم گرایش به مطالعه هدفمند که ما را به درجات فرهنگی ارتقا می‌دهد، ایجاد شود، باید به فکر کارهای زیرساختی باشیم و قبل از آنکه کودک علاقه‌مند به رسانه شود باید او را کتابخوان کنیم.
 
اشعری در توضیح راهکار افزایش کتابخوانی در جامعه گفت: به دلیل آشنایی با سیستم آموزش و پرورش، دانشگاه، فضای دولتی و فرهنگی، این‌طور تصور می‌کنم که مسئولیت اصلی کتابخوان کردن جامعه بر عهده نهادهای آموزشی است، چراکه باید ذهن دانش‌آموزان را تغییر دهیم و آن‌ها را به مطالعه دعوت کنیم. اگر در تحقق این موضوع موفق نشویم، شرایط مطالعه تغییر نمی‌کند، البته این ارتباط برقرار کردن نباید به شکل اجباری باشد و باید تلاش کنیم تا رابطه دانش‌آموز و دانشجو با کتاب تغییر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها