دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
شریفی‌زاده: هدف انتشارات جهاد دانشگاهی ارتقاء استادان نیست/ لزوم بهره‌‌گیری سازمان از نخبگان

احمد شریفی‌زاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران در نشست بررسی کارنامه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران با اشاره به ظرفیت‌های بالای این مرکز در تولید کتاب گفت: ایجاد زمینه‌ای برای ارتقاء استاد هدف اصلی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران نیست بلکه به دنبال بهره‌مندی از دانش آن‌ها برای رشد علمی هستیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست «بررسی کارنامه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران» و رونمایی از تازه‌های این واحد دوشنبه (یکم‌ آذرماه) با حضور دکتر احمد شریفی‌زاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران، عباسی، معاون فرهنگی این واحد، دکتر عدنان طهماسبی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران،‌ دکتر جواد اصغری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران،‌ دکتر محمد وجگانی، استاد گروه ایمونولوژی دانشکده ‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد.
 
شریفی‌زاده گفت: انتشارات جهاد دانشگاهی در دورانی که موضوع انتشارات دانشگاهی در اوایل انقلاب مغفول مانده بود کار خود را آغاز کرد. انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران از ظرفیت‌های بالایی در حوزه نشر دانشگاهی برخوردار است. می‌توان از توانایی علمی و پژوهشی دانشجویان دکترا و کارشناسی‌ارشد بهره‌مند شویم؛ به‌عبارت دیگر در صورتی که این افراد در خارج از کشور به کار گرفته شوند فرصت‌های بسیاری در اختیار خواهند داشت.
 
وی با اشاره به اهداف سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ادامه داد: ایجاد راهی برای ارتقاء استاد هدف انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران نیست بلکه به دنبال انتشار دانش این افراد هستیم؛ به‌عبارت دیگر هدف ما حمایت از آثار ارزشمند و موثر در رشد علمی است. فعالیت در حوزه نشر الکترونیک نیز از دیگر برنامه‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران است.
 
تعامل از اهداف انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران است
عباسی درباره آمار تولید کتاب این واحد انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: سال گذشته از سوی سازمان انتشارات واحد تهران 54 عنوان کتاب منتشر شده است. در مجموع از سال 81 تا به امروز 149 عنوان کتاب در حوزه علوم‌انسانی، 96 عنوان در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی‌، 14 عنوان درباره هنر و معماری، 36 عنوان در حوزه فنی و مهندسی،‌ 36 عنوان درباره پزشکی و 23 عنوان با موضوع علوم‌پایه ارائه شده است.
 
وی درباره عملکرد این مرکز در سال 1395 افزود: از ابتدای سال جاری 33 عنوان کتاب از سوی واحد تهران منتشر شده و 14 عنوان نیز در دست انتشار است. از بین کتاب‌های منتشر شده 23 عنوان چاپ نخست و مابقی تجدید چاپ است.
 
عباسی با اشاره به موفقیت‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران افزود: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران در عرصه‌های مختلف مانند جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب فصل، کتاب سال دانشجویی و دانشگاهی موفق به کسب عنوان برگزیده و شایسته‌تقدیر شده است.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تهران با اشاره به برنامه‌های عملیاتی این واحد در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی ادامه داد: سال گذشته فروشگاه انتشارات جهاد دانشگاهی با عنوان «خانه کتاب دانشگاهی» افتتاح شد و توسعه آن با هدف برگزاری نشست‌‌های نقد و بررسی و رونمایی از کتاب از‌جمله برنامه‌های مرکز است.
 
عباسی با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه نشر دانشگاهی  اظهار کرد: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی مانند دیگر ناشران به‌ویژه ناشران دانشگاهی با مشکلات اقتصادی درگیر است؛ اما اهداف خود را بر مبنای تعامل و تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی قرار داده‌‌ایم. داوری پیش از چاپ و توجه به رقبا به‌عنوان یک عوامل فرصت‌ساز از‌جمله رویکرد‌های این واحد از انتشارات جهاد دانشگاهی است.

لزوم حضور خیرین در حوزه نشر دانشگاهی
طهماسبی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران ادامه داد: پیام جهاد دانشگاهی فرهنگی است و به‌نظر می‌رسد در حوزه نشر باید به سه عرصه تولید، چاپ و توزیع توجه کند. برای بهبود کیفی فعالیت این مرکز در حوزه نشر علاوه بر توجه به امر تبلیغات باید زمینه‌ را برای برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی مهیا کنیم. منابع مالی برای تولید کتاب می‌تواند از سوی خیرین تامین شود به‌عنوان مثال ویراستاران زمان خود را وقف جهاد کنند و خدماتی را بدون دریافت دستمزد انجام دهند.
 
وی افزود: از دیگر اقدامات انتشارات جهاد دانشگاهی توجه به تولید مخاطب است. زمانی در کشور 10 میلیونی ایران، کتاب با شمارگان چند هزار نسخه‌ منتشر می‌شد در حالی که امروز با وجود جمعیت بالای 80 میلیون، شمارگان کتاب به 500 نسخه رسیده است. مطالعه باید به کار روزانه مردم تبدیل شود.  
            
جهاد دانشگاهی خودجوش و پویاست
وجگانی، استاد گروه ایمونولوژی دانشکده م‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران نیز گفت: جهاد دانشگاهی از مولود‌‌‌های انقلاب اسلامی است و خودجوش و پویا به کار خود ادامه می‌دهد.
 
وی با تاکید بر لزوم ترویج مطالعه از سوی مدیران ادامه داد: مردم را به‌ هر سو که بخواهیم هدایت می‌کنیم به‌غیر از مطالعه. ترویج کتاب و کتابخوانی موجب می‌شود تا با شکل‌گیری ستون‌های پایدار در ذهن، ملاک در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
 
کپی غیرقانونی و مشکلات تبلیغ کتاب‌های دانشگاهی  
اصغری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به کیفیت مطلوب تولید کتاب در واحد تهران درباره معضلات نشر دانشگاهی اظهار کرد: بسیاری از کتاب‌های دانشگاه از‌جمله کتاب‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به‌صورت‌های مختلف از‌جمله کپی با دستگاه یا تایپ همچنین انتشار نسخه‌‌های pdf سرقت می‌شود.
 
وی با طرح چند پیشنهاد افزود: در حوزه توزیع کتاب نیز مشکلات زیادی وجود دارد درحالی‌که به‌نظر می‌رسد در بخش تولید محتوا فعالیت نویسندگان در حد زیادی قابل قبول است. آیا جهاد برای مقابله با کپی‌های غیرقانونی توانایی دارد؟ به‌نظر می‌ر‌سد بخشی از مشکلات نشر دانشگاهی با تبلیغات و تمرکز بر رونمایی و برگزاری نشست‌های بررسی کتاب مرتفع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها