سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
تشریح برنامه‌های هفته پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی/ از بزرگداشت «پروفسور عبدالجواد فلاطوری» تا رونمایی سه کتاب

محمدرضا امیری تهرانی‌زاده، مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از برگزاری برنامه‌های متعددی چون رونمایی از کتاب‌های «کاربردی سازی علوم انسانی»، «المعتبر فی الحکمه»، «دگرگونی بنیادی فلسفه یونانی» و بزرگداشت مقام علمی «پروفسور عبدالجواد فلاطوری» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا امیری تهرانی‌زاده، مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز دوشنبه (16 آذرماه) طی نشست خبری برنامه‌های هفته پژوهش سال جاری را تشریح کرد و گفت: هفته پژوهش از 21 تا 24 آذرماه آغاز می‌شود و طرح 4 روز برنامه‌های متعددی در این حوزه برگزار خواهد شد. روز یکشنبه افتتاحیه هفته پژوهش با سخنرانی محمد روشن، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عماد افروغ با نگاهی انتقادی به پژوهش و علوم انسانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین از کتاب «کاربردی سازی علوم انسانی» رونمایی خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید سال گذشته پژوهشکده کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی در پژوهشگاه تاسیس شد که در نوع خود بی‌نظیر بود. فعالیت‌های این پژوهشکده در کنار گفتارهایی که ابعاد مختلف نظری و عملی کاربردی‌سازی علوم انسانی را بررسی می‌کند در قالب کتابی در این روز رونمایی خواهد شد.
 
این مقام مسئول گفت: سخنرانی تقی پورنامداریان، نشست آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی و سخنرانی حجت‌الاسلام مهدوی‌راد با عنوان اقتصاد مقاومتی و عزم ملی از دیگر برنامه‌های روز نخست هفته پژوهش است که در روز دوم نشست تخصصی با عنوان «کودک، تفکر و رسانه» برگزار می‌شود. علی مطهری نیز سخنرانی با عنوان «تجربه زیسته پژوهشی استاد شهید مطهری» را خواهد داشت. همچنین عصر روز دوشنبه نشستی با عنوان «ابعاد میان‌رشته‌ای زبان‌شناسی» با سخنرانی مصطفی عاصی و یحیی مدرسی برپا خواهد شد.
 
به گفته امیری تهرانی‌زاده در روز سوم هفته پژوهش، پژوهشکده فرهنگ معاصر بزرگداشت مقام علمی «پروفسور عبدالجواد فلاطوری» را به همراه رونمایی از کتاب «دگرگونی بنیادی فلسفه یونانی» با حضور محمدرضا بهشتی و شهین اعوانی برگزار خواهد کرد. بعدازظهر سه‌شنبه نیز رونمایی از کتاب «المعتبر فی الحکمه» به کوشش دکتر عمادی و با حضور رحیمی شعرباف و منصوری برگزار می‌شود. غلامرضا اعوانی نیز سخنرانی با عنوان پژوهش‌های فلسفی در حوزه و دانشگاه خواهد داشت. همچنین شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی گزارشی از عملکرد خود در سال گذشته ارایه خواهد کرد.
 
مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: مراسم اختتامیه هفته پژوهش نیز در روز چهارشنبه 24 آذرماه با ارایه گزارشی از وضعیت مجلات پژوهشگاه و معرفی کتاب‌های برتر تجربه زیسته پژوهشگران و اهدای جوایز به پژوهشگران برتر انجام خواهد شد.
 
رشد سرانه کتاب‌های منتشر شده در سال 94
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های اصلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سه حوزه تشریح می‌شود، گفت: در ابتدا طرح‌های پژوهشی کتاب‌ها مقالات علمی و مجلات منتشر می‌شود. با توجه به اینکه اعضای هیات علمی در سال گذشته 104 نفر بودند مجموعه فعالیت‌ها 532 مورد بوده و به صورت میانگین 1/5 درصد فعالیت اعضای هیات علمی پژوهشگاه بوده که در مقایسه با سال 93 با آمار 5/3 درصد و 5/1 درصد رشد داشته است.
 
وی ادامه داد: مقاله‌های علمی پژوهشی در سال 93، 96/0 بوده که در سال 94 به رقم 53/1 رسیده است. در حوزه کتاب نیز در سال 94، 67/0 درصد کتاب منتشر شده که معادل هر دو عضو هیات علمی بیش از یک کتاب بوده و نسبت به سال 93 که 4/0 درصد بوده رشد داشته است. همچنین طرح‌های پژوهشی پایان یافته در سال 94، 28/0 بوده که در مقایسه با سال 93 با رقم 22 دهم درصد افزایش یافته است.
 
به گفته این مقام مسئول، فعالیت‌های ترویجی‌سازی دانش از دیگر فعالیت‌های اصلی پژوهشگاه است که با برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و سخنرانی‌های علمی برگزار می‌شود. در همین راستا نشست‌های علمی، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی در سال 94 نسبت به سال 93 افزایش محسوسی داشته است.
 
امیری تهرانی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش توضیحاتی را درباره فعالیت‌های کلان در دست اجرا ارایه کرد و گفت: تنظیم سند راهبردی و عملیاتی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال 94 یکی از مهم‌ترین طرح‌های ماست که مقدمات آن از سال 93 آغاز شد و به تصویب هیأت امنا رسید. این طرح به عنوان یک سند نمونه تجلیل شد چرا که 60 درصد از اعضای هیأت علمی در تدوین آن نقش داشتند و درصد بالای مشارکت تضمینی بر اجرای آن بوده است.
 
سیاست‌های مساله‌محور و کاربردی‌سازی علوم انسانی
وی در ادامه درباره طرح ارتقای کیفیت پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در علوم انسانی توضیح داد و افزود: از سال گذشته انعکاس این سیاست در طرح‌های پژوهشی مورد توجه بوده به گونه‌ای که ناظر به مسایل جامعه باشد. همچنین توسعه پژوهش‌های نیازمحور و تقاضامحور، توسعه شبکه علوم انسانی و شبکه نخبگانی و تاثیرگذاری بر برنامه‌های کلان ملی از دیگر سیاست‌هایی است که در توسعه طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی مورد توجه قرار گرفته است.
 
امیری تهرانی‌زاده با اشاره به سیاست‌های مساله‌محور و کاربردی‌سازی علوم انسانی و توسعه شبکه نخبگانی گفت: قریب به 130 طرح و طرح جامع اعتلای علوم انسانی تعریف شده است. با توجه به مساله‌محوری در جامعه دانشگاهی علوم انسانی با چالش مواجه هست این طرح می‌خواهد با این چالش‌ها روبه‌رو شده و به مسایل آن پاسخ دهد. نگاه مساله‌محور و طرح کلان ملی در این طرح مدنظر است و همچنین بومی‌سازی و کارآمد علوم انسانی براساس مطابقت با فرهنگ و ارزش‌های کشور مورد توجه قرار گرفته است.
 
به گفته وی، ما می‌توانیم با سه رویکرد با چالش‌های علوم انسانی مواجه شویم نخستین رویکرد دیدگاهی است که می‌گوید علوم انسانی موجود به کار گرفته نمی‌شود و اگر از آن استفاده شود به مسایل کشور پاسخ گفته می‌شود این رویکرد کاربست و کاربرد علوم انسانی است. رویکرد دوم علوم انسانی را به لحاظ تاریخی و ورود آن به ایران بررسی می‌کند که متناسب با شرایط فرهنگی ما باشد در غرب هم مکاتب علوم انسانی متفاوتی وجود دارد و اگر به تاریخ علوم انسانی نگاه کنیم می‌توانیم اصلاحاتی را در آن انجام دهیم این رویکرد نگاه به تاریخ علوم انسانی است اما رویکرد سوم می‌گوید اگر علوم انسانی در کشور با چالش مواجه است ناشی از این است که مبانی علوم انسانی با ارزش و تمدن اسلامی و ایرانی سازگاری ندارد به همین دلیل باید در مبانی علوم انسانی تحقیق کنیم.
 
طرح اعتلای علوم انسانی محصول‌گرا و ناظر به عمل

دبیر اجرایی ستاد هفته پژوهش با تاکید بر اینکه هر سه رویکرد در مواجه با چالش‌های علوم انسانی مورد نظر است، گفت: طرح اعتلای جامع علوم انسانی با توجه به اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز، برنامه توسعه پنجم و نقشه جامع کشور مسایل عمده علوم انسانی را بررسی می‌کند. همچنین در این طرح 6 مساله علوم انسانی و مهارت، علوم انسانی و نسبت آن با فناوری، علوم انسانی و مطالبات جامعه، مساله علوم انسانی و پیشرفت و توسعه و علوم انسانی و قدرت بررسی می‌شود. این مسایل با سه رویکرد مورد بررسی در 130 طرح پژوهشگاه مدنظر است.
 
مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: طرح اعتلای علوم انسانی محصول‌گرا و ناظر به عمل است و از مسایل جامعه شروع می‌کند و راهکارهایی را برای برون‌رفت از چالش‌ها ارایه می‌دهد.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر ضمانت اجرایی طرح اعتلای علوم انسانی گفت: مخاطب این طرح جامعه دانشگاهی، اعضای هیات علمی و پژوهشگران است و ما با استفاده از شبکه نخبگان کل کشور و مراکز علمی این طرح را برگزار می‌کنیم بنابراین مشارکت مخاطبان در این طرح بالاترین ضمانت اجرایی آن است، از سوی دیگر با توجه به اینکه این طرح کارفرمایی است و از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته بنابراین زمینه‌های اجرایی شدن آن تا حدودی فراهم می‌شود. لازم به ذکر است که بودجه این طرح به صورت جداگانه از بودجه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تخصیص یافته است.
 
امیری تهرانی‌زاده همچنین درباره تدوین سند راهبردی توسعه اجتماعی و فرهنگی منطقه مکران اظهار کرد: این طرح اجتماع‌محور است و براساس ظرفیت‌های عمومی منطقه به دنبال توسعه است. همچنین طرح جامع مالیاتی توسعه ایران که توسط سازمان برنامه‌ریزی و بودجه به ما واگذار شده از دیگر طرح‌های کلان در دست اجرا در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها