مهدی حبیباللهی، مدیر «نشر شفاف» با اعلام خبر عرضه نخستین کتابهای واقعیت افزوده «نشر شفاف» در سیامین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: «نشر شفاف» از جمله ناشران فعال در تولید کتاب با فناوری واقعیت افزوده است.
وی در تعریف فناوری «واقعیت افزوده» ادامه داد: «واقعیت افزوده» یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم و معمولاً در تعامل با کاربر است. افزودن عناصر دنیای واقعی از جمله ویژگیهای این فناوری است، عناصری که بر اساس تولیدات کامپیوتری از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر با سِنسُورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا دادههای GPS ایجاد میشود.
حبیباللهی ضمن مقایسه دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی گفت: واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که توسط یک شبیهساز، دنیای واقعی را کاملا شبیهسازی میکند. در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی همه عناصر درک شده از سوی کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر است؛ اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک میکند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شدهاند.
این فعال حوزه نشر کتاب اظهار کرد: اپلیکیشن واقعیت افزوده بر روی گوشی هوشمند نصب و امکانات واقعیت افزوده را به گوشی شما اضافه میکند. تصاویر با دوربین گوشی هوشمند بهعنوان ورودی به نرمافزار واقعیت افزوده منتقل میشود. پردازش تصویر انجام شده و متناسب با آن، اطلاعات دیجیتالی از جمله تصویر و صدا قابل استفاده است.
حبیباللهی با اشاره به فعالیت «نشر شفاف» در حوزه نرمافزار واقعیت افزوده ادامه داد: «نشر شفاف» از جمله ناشران فعال در تولید کتاب با فناوری واقعیت افزوده است. کتابهای این نشر در سیامین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه خواهد شد. اپلیکیشن موبایل پوسترهای واقعیت افزوده بهصورت رایگان از وبسایت www.shafaaf.com قابل دریافت است.
مدیر «نشر شفاف» با اشاره به طراح ایده واقعیت افزوده گفت: ایده اولیه واقعیت افزوده نخستینبار در سال 1990 از سوی توماس کادل، یکی از کارمندان شرکت هواپیماسازی بوئینگ مطرح شد. توماس کادل زمانی که در بوئینگ به کارکنان، برای سرهم کردن کابلها در هواپیما کمک میکرد، مفهوم واقعیت افزوده را ابداع کرد.
حبیباللهی درباره گسترش فناوری واقعیت افزوده در امر آموزش افزود: پیشبینی میشود در آینده نزدیک، واقعیت افزوده، بهصورت گجتهای پوشیدنی ارائه شوند. «گوگل»، «سونی» یا «هولولنز» و «مایکروسافت» از جمله شرکتهای فعال در حوزه فناوری واقعیت افزوده هستند. تکنولوژی واقعیت افزوده بهویژه در امر آموزش به کودکان کمتوان و دچار اختلالت یادگیری کاربرد قابل توجهی دارد.
نظر شما