نشر حکمت کلمه در سری کتابهای دارکوب خود کتاب «تئاتر معاصر آمریکا» را منتشر کرد.
کتاب «تئاتر آمریکای معاصر» با رویکردی پژوهشی نسبت به تئاتر آمریکا پس از جنگ جهانی دوم با بررسی جریانهای مختلف تئاتری در این کشور نگاشته شده است. نویسنده این کتاب آنت جی. سادیک دکترای ادبیات انگلیسی دارد و این تنها کتاب وی در حوزه تئاتر نیست. وی دو کتاب دیگر در حوزه تئاتر و با محوریت تنسی ویلیامز در آمریکا بهچاپ رسانده است.
نویسنده در مقدمه کتاب میگوید: «مارتین اسلین در رسالهی خود به نام آناتمی نمایش مینویسد: «در تئاتر، ملتی بهصورت دستهجمعی به خود میاندیشند. هملت از تئاتری که آینهای است در برابر طبیعت سخن میگوید. اما به زعم من، تئاتر آینهای در برابر جامعه است؛ تئاتر و تمامی نمایشها را میتوان آینهای دانست که جامعه خود را در آن به تماشا مینشیند.» البته اشاره سلین به تئاتر بهعنوان آینه به نظریههای کلاسیک ارسطو در مورد نمایش بازمیگردد که پایه و اساس دارماتورژی غرب محسوب میشوند. مفهوم تقلید ارسطویی، کنشی نمایشی است که طبیعت یا واقعیت را منعکس یا تقلید میکند و اساس مفاهیم ساختار تئاتری او نیز هست. با این حال در نهایت، در تئاتر و تمامی شکلهای نمایشی است که جامعه نهتنها «خود را در آن میبیند» بلکه خود و همیت سازیاش را نیز تصور میکند.»
این کتاب دارای هشت فصل: ۱- نوآوریهای تجربی در تئاتر پس از جنگ جهانی، ۲- بازنگری رویای آمریکایی، ۳- تئاتر سیاه پوستان آمریکا: صداهایی از حاشیهها، ۴- گروههای تئاتر آوانگارد: تحولات گسترده در نحوه اجرا، ۵- بازنمایشهای پست مدرن: به چالش کشیدن مرزهای بازنمایش، ۶- سیاستهای هویتی و محرومیت، ۷- بازنمایشهایی از هویت گسیخته آمریکایی در تئاتر جنگ ویتنام و ۸- چهار عضو سازمان پشتوانهی ملی هنرهای آمریکا و هنر اجرا: دیده شدن نادیدنیها. همچنین در پایان این کتاب بخشهای نتیجهگیری، واژهنامه و برای مطالعه بیشتر قرار گرفته است. شاید بتوان ضعف این کتاب را نداشتن فهرست اسامی و اعلام دانست که رجوع پژوهشی بهآن را کمی مشکل میکند.
بر اساس مقدمه کتاب چنین میخوانیم: «فصل اول این کتاب روند تاریخی، اجتماعی و زیبا شناسی تئاتر تجربی را مورد بحث قرار میدهد که بعد از جنگ جهانی دوم رشد کرد. در فصل دوم با تمرکز بر کار نمایشنامهنویسان معروفی چون آرتور میلر و تنسی ویلیامز، به بررسی ساختار هویت آمریکایی در فضای جهان در حال تغییر بعد از جنگ جهانی دوم میپردازد. در فصل سوم تئاتر سیاه پوستان آمریکایی بهعنوان جزئی از تئاتر معاصر آمریکا از لحاظ فرم و محتوای اجتماعی بررسی میشود.
در فصل چهارم نویسنده با بررسی گروههای آوانگارد و تجربی مانند نان و عروسک، تئاتر آزمایشگاهی یرژی گروتوسکی، تئاتر باز جوزف چایکین و ... به تحولات دهه ۶۰ و ۷۰ و انقلابهای هنری آن دوره میپردازد. در فصل پنج و شش به بررسی گروههای مختلف که تاثیر گرفته از جنبشهای دهه ۶۰ بودند، با تاکید بر اشتراک آنها در روایت ضدرئالیستی و پست مدرن میپردازد.
فصل هفت با توجه به اهمیت جنگ ویتنام این موضوع را بررسی میکند که چگونه خاطره شخصی در ویتنام به هنری جمعی تبدیل شد و در نهایت فصل هشتم به اجرگرانی اختصاص دارد که با اجراهای تکنفره که زیر مجموعه اجرای زنده یا هنر اجرا قرار میگیرند باعث جلب توجه منتقدان شدند و راه خود را از آف آف برادوی و آف برادوی به برادوی باز کردن و حتی برخی جوایز تونی را از آن خود کردند.»
کتاب «تئاتر آمریکای معاصر»، نوشته آنت جی. سادیک با ترجمه رضوانه امامیپور توسط نشر حکمت کلمه با شمارگان ۳۰۰ نسخه در ۲۶۴ صفحه با قیمت ۱۹۵۰۰ تومان راهی بازار کتاب هنر شده است.
نظر شما