سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
عرضه اثری درباره خلاقیت در تشیع

کتاب «معرفی مکتب خلاقیت علوی» نوشته جعفر جباری نقشه علمی و عملی برای تربیت نخبه است. به گفته مولف این اثر نظام ارزش شیعه را به زبانی ساده شرح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «معرفی مکتب خلاقیت علوی» در 568 صفحه با شمارگان به قیمت چهل و شش هزار تومان در نشر پارس کتاب چاپ شده است.
 
«قابلیت مکتب خلاقیت علوی»، «منطق خلاقیت»، «احکام خلاقیت»، «حکمت، خلاقیت»، «قرآن، خلاقیت»، «اخلاق، خلاقیت»، «آداب، خلاقیت»، «صفات خلاق»، «اتاق خلاقیت جهانی»، «کشتن خلاقیت یا خلاقیت‌کشی»،‌ «مفروضات خلاقیت»، «هویت خلاقیت»، «ماکت خلاقیت»، «آسیب‌های خلاقیت»، «منابع خلاقیت»، «جایگاه خلاقیت»، «جریان خلاقیت»، «کاربرد خلاقیت»، «منشأ خلاقیت» و «پرورش خلاقیت» عنوان برخی از فصل‌های این کتاب هستند.
 
در بحث درباره «اجتهاد خلاق» در این اثر آمده است: اجتهاد خلاق، اجتهادی است که فقیه و مجتهد با توجه به نگرش کلی به قرآن و ابعاد متعدد آن اقدام به مجاهده در راه تبیین و تشریح افعال مکلفین بنماید و هیچ شأنی از شئون و هیچ بعدی از ابعاد قرآن را رها نکرده و معطل نگذارد و با دقت، تکالیف مکلفین را به نحو احسن تبیین نموده و دقیقا با یک نقشه کامل که به نام قرآن کریم است خود را منطبق نموده و حرکت اجتهادی خود را سازماندهی نماید. مسیر استکمال مقلدین خود را به گونه‌ای سازماندهی نماید که به دین به مثابه یک امر جامع و کل غیرقابل تجزیه بنگرد و براساس یک نگرش جامع، هم تکلیف خود را عمل نماید و هم تکلیف مکلفین را مشخص نماید؛ البته بسته به توان و استطاعت و با درنظر گرفتن قید زمان و مکان و شرایط آن، در یک تلاش جهت‌دار برای ایجاد یک هجرت ابعادی که استمرار خط هجرت نبی مکرم اسلام و ائمه طاهرین (ع) است.
 

نویسنده همچنین در ادامه مباحث، موضوع «ظرفیت، خلاقیت» را این‌گونه تبیین کرده است: «یکی از ویژگی‌های مکتب خلاقیت علوی، ایجاد ظرفیت‌بخشی ویژه به خلاقیت و نوآوری است. یکی از عوامل این ظرفیت‌بخشی به خلاقیت، توسعه ابزاری است. در مکتب خلاقیت علوی با توجه به این‌که ما ابزارهای شناخت خود را از دو عامل به چهار عامل افزایش می‌دهیم. به همان نسبت هم ظرفیت خلاقیت و نوآوری را می‌توانیم افزایش دهیم، بلکه به‌صورت تصاعدی، فلذا ایجاد ظرفیت‌های نوین خلاقیت و نوآوری یکی از مهمترین ویژگی‌های مکتب خلاقیت علوی در جهان است. زمانی که انسان از دایره محدود حس خارج شده و شناحت او در ترکیب با عقل پا به عرصه ظهور می‌گذارد، ما می‌بینیم که بشر در طی سالیان دراز موفق به شکست مرزهای دانش می‌شود و در طی کردن مسیر ترقی علمی، پیشرفت‌های محیرالعقولی را به انجام می‌رساند، حال زمان آن رسیده که بشر از بلوغ اولیه دورات ترکیب حس و عقل، وارد دوران بلوغ نوین خاصی شود و با ترکیب دو ابزار دیگر شناخت با دو حوزه قبلی، خود را برای ارتقاء بسیار زیاد و فوق‌العاده عصر ظهور آماده سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها