حمیدرضا شاهآبادی، مدیر انتشارات مدرسه از تدوین نرمافزار کتابخوان این انتشارات به نام «بوفه» با شعار «فروشگاه خواندنیهای خوشمزه» و شکل دادن به فروشگاه اینترنتی کتاب انتشارات مدرسه خبر داد.
حمیدرضا شاهآبادی در این مراسم به رشد فعالیتهای انتشارات مدرسه در زمینه تولید و فروش کتاب اشاره کرد و گفت: آمار و ارقام حاصله در طول شش ماهه گذشته حاکی از آن است که در بخش تولید و فروش کتاب با رشد 25 تا 40 درصد مواجه بودهایم و توانستهایم 50 عنوان کتاب با یک میلیون و 300 هزار نسخه منتشر و به بازارنشر عرضه کنیم. همچنین در این مدت 16 کارگروه تولید محتوا مشغول فعالیت برای تولید آثار مورد نظر هستند. علاوه براین در حوزه ادبیات داستانی نیز حلقه تالیف داستان کوتاه را راهاندازی کرده و تولید تعدادی زیادی داستان کوتاه و رمان ترجمه و تالیف برای کودکان و نوجوانان را در دستور کار داریم و امیدواریم سال آینده بتوانیم چهره متفاوتی از انتشارات مدرسه را در نمایشگاه بینالمللی کتاب به مخاطبان نشان دهیم.
راهاندازی سامانه ارتباط با پدیدآورندگان
مدیر انتشارات مدرسه، راهاندازی سامانه ارتباط با پدیدآورندگان را از دیگر فعالیتهای این انتشارات در طول ماههای اخیر عنوان کرد و گفت: این کار را به منظور افزایش بهرهوری و رضایت نویسندگان و پدیدآورندگان آثار انجام دادهایم و از طریق کد کاربری که در اختیارشان قرار میگیرد، میتوانند در جریان روند آمادهسازی و چاپ آثارشان قرار گیرند.
وی یادآور شد: با توجه به سوابقی که این انتشارات از گذشته داشته است به این نتیجه رسیدیم که باید وارد کار تازهای شویم و ایدههای جدیدی داشته باشیم تا انتشارات مدرسه را به جایگاه شایستهای برسانیم. به همین منظور از اول سال 96 تاکنون تلاش ما این بوده است که نقاط قوت و ضعف مجموعه را شناسایی کنیم و تا آن جایی که ممکن است نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم، در مواردی موفق بودهایم و در موارد دیگر امیدوار هستیم در آینده موفق باشیم.
شاهآبادی ادامه داد: از جمله کارهایی که انجام دادهایم، فراهم کردن راههای متعددی دسترسی به کتابهای انتشارات مدرسه است، طرح ایجاد پخش مدرسه از جمله طرحهایی است که گام به گام عملی و اجرایی میشود و امیدوارم در پایان سال این مرحله نهایی شود. در این روش با روشهای سنتی گذشته، کتاب را به دست خوانندگان میرساندیم اما در روش نوین، با استفاده از فضای مجازی و قابلیتهایی که این امکانات برای ما فراهم کرده است، کار را آسانتر کردهایم تا مخاطبان در سریعترین زمان ممکن کتاب مورد نظرشان را انتخاب کنند.
فروشگاه خواندنیهای خوشمزه در انتشارات مدرسه
شاهآبادی بیان کرد: در این راستا دو کار عمده انجام دادهایم، یکی تدوین نرمافزار کتابخوان انتشارات مدرسه با نام «بوفه» که با شعار «فروشگاه خواندنیهای خوشمزه» کار خودش را آغاز میکند و دوم شکل دادن به فروشگاه اینترنتی انتشارات مدرسه است.
به گفته مدیر انتشارات مدرسه، در نرمافزار کتابخوان انتشارات مدرسه تا به حال 300 عنوان کتاب این انتشارات در قالب الکترونیک بارگذاری شده است و تا آخر سال تا هزار عنوان کتاب افزایش پیدا میکند. در این نرمافزار این امکانات وجود دارد که خوانندگان کتابهای انتشارات مدرسه، کتابها را به شکل الکترونیک خریداری کنند و روی دستگاههای خودشان با نرمافزارهای مختلف مطالعه کنند.
شاهآبادی درباره شکل دادن به فروشگاه اینترنتی انتشارات مدرسه نیز گفت: این فروشگاه هم به عنوان بوفه فعالیت میکند. در فروشگاه امکان خرید کتابهای کاغذی از طریق سفارش اینترنتی فراهم شده است. خوانندگان با مراجعه به سایت انتشارات مدرسه و فروشگاه مجازی میتوانند ضمیمه اطلاعات کتابها را از نزدیک مطالعه و بعد از طریق اینترنت سفارش کتاب بدهند. تلاش ما این است که کتابهای سفارش شده حداکثر 24 و 48 ساعت به ترتیب به دست شهروندان تهرانی و استانی برسد.
وی اضافه کرد: تعداد کتابهایی که در این فروشگاه ارائه میشوند فعلا زیاد نیست اما به تدریج کلیه کتابهای انتشارات مدرسه در این فروشگاه قابل دسترسی و خرید خواهد بود. این دو سایت با هم در سایت دیگری به نام «پایگاه خبری مدرسه» تلاقی میکنند. تمام تلاش ما این است که در این پایگاه، جدیدترین اطلاعات را در مورد تولیدات انتشارات مدرسه به اطلاع مردم برسانیم و همچنین اخبار مرتبط با کتاب و کتابخوانی را جمعآوری کنیم و به صورت مرکز خبری در اختیار مردم قرار دهیم.
شاهآبادی، معرفی کتابهای انتشارات مدرسه، معرفی نویسندگان و مترجمان، معرفی برنامههای آینده و نقد کتابها را از جمله مسائل دیگری عنوان کرد که در این سایت ارائه میشود.
این مقام مسئول درباره وظیفه انتشارات مدرسه نیز بیان کرد: آنچه که برای انتشارات مدرسه به عنوان وظیفه تعریف شده است، پشتیبانی از برنامه درسی ملی است. ما همچنان به این وظیفه اعتقاد داریم و سعی میکنیم آن را به انجام برسانیم اما معتقد هستیم انجام این وظیفه صرفا با تولید کتابهای درسی و کمک درسی شکل نمیگیرد، بلکه باید دنبال این باشیم که مفاهیم کلی برنامه درسی ملی را در قالبهای مختلف اعم از ادبیات و هنر، داستان، رمان، شعر در اختیار مخاطبان قرار دهیم و این کار را هم شروع کردهایم.
نظر شما