جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۰
آثار "خسرو شكيبايي" وارد شبكه نمايش خانگي شد

مجموعه‌اي از فيلم‌هاي اقتباسی با بازي زنده ‌ياد «خسرو شكيبايي» در مجموعه‌اي تحت عنوان "خسرو شيرين سخن" توسط مؤسسه رسانه‌هاي تصويري معاونت امور سينمايي وارد شبكه نمايش خانگي كشور شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اين مجموعه در بردارنده ده عنوان فيلم سينمايي از جمله "هامون" به كارگرداني داريوش مهرجويي، "مزاحم" به كارگرداني سيروس الوند، "دزد و نويسنده" به كارگرداني كاظم معصومي، "خواهران غريب" به كارگرداني كيومرث پور احمد، "رواني" به كارگرداني داريوش فرهنگ، "سارا" به كارگرداني داريوش مهرجويي، "كاغذ بي خط" به كارگرداني ناصر تقوايي، "سالاد فصل" به كارگرداني فريدون جيراني، "عاشقانه" به كارگرداني عليرضا داوودنژاد و "حكم" به كارگرداني مسعود كيميايي است. 

"هامون" از فيلم‌هاي جريان ساز سينماي ايران است و بسياري ردپاي داستان‌هاي كوتاه "ديويد سالينجر" را در اين فيلم مي ديدند. نسل تحصيلكرده امروز كشورمان از بازي شكيبايي در نقش "حميد هامون" به عنوان يك نوستالژي ياد مي كند. وي نخستين سيمرغش را براي بازي در اين فيلم دريافت كرد.

دومين فيلم "پري" برداشتي آزاد از داستان موفق و مشهور "فراني و زويي" اثر "سالينجر" بود كه مورد تحسين منتقدان و همچنين تماشاگران سينما واقع شد. شكيبايي در اين فيلم با بازي در دو نقش متفاوت و ارائه بازي "شخصيت گرا "نشان داد كه سينماي ايران در زمينه بازسازي شخصيت هايي كه در كتاب ها خلق شده اند يك بازيگر خلاق و نوآور دارد.

مهرجويي درسال 1371 در فيلم "سارا" باز هم از اقتباس به عنوان زمينه اصلي قصه فيلمش استفاده كرد و با دستمايه قراردادن نمايشنامه خانه عروسك - اثر هنريك ايبسن نمايشنامه نويس دانماركي- و خلق فضايي ايراني باز هم قدرت ادبيات را در سينما نشان داد. بازي شكيبايي براي آن دسته كه نمايشنامه اصلي را خوانده بودند، يك شاهكار به حساب مي آمد.

فيلم "بانو" آخرين سه گانه مهرجويي درباره زنان با برداشت از رماني اثر "بنيتو پرز گالدوس" و با الهام از "ويریديانا" فيلم "لوييس بونوئل" ساخته شد كه شكيبايي در اين فيلم نيز خوش درخشيد.

اما خسرو شكيبايي در بازي در فيلمي از"كيومرث پور احمد" با عنوان"خواهران غريب" كه بر اساس رماني اثر " اريش كاستنر" ساخته شد، از عوامل اصلي فروش تاريخي اين فيلم بود.

"سايه به سايه" اثر " علي ژكان" فيلمي بود كه با الهام از نمايشنامه اي اثر " بهرام بيضايي " ساخته شد و "شكيبايي "در آن نقش يك پليس را داشت كه كشته مي شد.

آخرين اقتباسي كه اين بازيگر در آن بازي كرد، فيلم " اتوبوس شب" اثر " كيومرث پور احمد" بود كه براساس كتابي از "حبيب احمدزاده"‌ و در ژانر دفاع مقدس ساخته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط