دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۰
سریال «شيخ بهايی» رونمایی می‌شود

مركز سيمافيلم به زودی مراسم رونمايی سريال «شيخ بهايی» را با حضور جمعی از انديشمندان و مديران سازمان صدا و سيما برگزار می‌كند. این سریال هفده قسمتی سير زندگی اين شخصيت فرهيخته را از كودكی تا بزرگسالی به تصوير كشيده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در اين مراسم علاوه بر عوامل پشت دوربين و بازيگران، جمعي از شيخ بهايی شناسان، اعضاي دفتر يونسكو، اساتيد دانشگاه، مديران سازمان صدا و سيما و مديران مركز سيمافيلم حضور خواهند داشت.
 
سال 2009 ميلادی از طرف دفتر يونسكو تحت عنوان سال «شيخ بهايی» نام گرفته است. به همين منظور، مركز سيمافيلم با انجام تحقيقات گسترده، متن این سريال را به نگارش درآورد و ساخت اين مجموعه را به شهرام اسدی به عنوان كارگردان واگذار كرد.
 
سريال هفده قسمتی «شيخ بهايی» سير زندگی اين شخصيت فرهيخته عرصه علم را از كودكی تا بزرگسالی به تصوير كشيده است. 

شيخ بهايی كه از نام‌آوران علمي دوره صفويه محسوب می‌شود، به خاطر ناملايمات و آزار عثمانی‌ها، ناگزير جلای وطن می‌كند.

وی بنا به دعوت علما و انديشمندان دوره شاه تهماسب، زادگاهش يعنی لبنان را به مقصد ايران ترك كرد و پا به سرزمين پارس گذارد.
 
شيخ بهايی در بعلبك متولد شده و دوران كودكي را در جبل عامل در ناحيه شام و سوريه و در روستايي به نام «جبع» يا «جباع» گذرانده است. 

محمدبن حسين عاملی(شيخ بهايی) طی مدت 78 سال عمر خود با چهار تن از سلاطين عهد صفوی معاصر بوده است. 

شهرام اسدی اين مجموعه را طي دو بخش (دوره نوجواني و دوره كهنسالی) جلوي دوربين برده است.
 
در بخش نخست مجموعه «شيخ بهايي» زنده یاد خسرو شكيبايي در نقش شيخ عزالدين (پدرشيخ بهايی) ايفای نقش كرده است، فاطمه گودرزي در نقش مادر شيخ بهايی و سپنتا سمندريان نيز در نقش محمد(نوجوانی شيخ بهايي) جلوی دوربين رفته‌اند.
 
در بخش دوم اين مجموعه كه به دوره كهنسالی شيخ بهايی مربوط می‌شود، علی نصيريان اين شخصيت را مقابل دوربين زنده كرده است.
 
ساير بازيگران اين مجموعه عبارتند از: چنگيز وثوقي، كوروش تهامي، علی دهكردی، لادن مستوفی، رضا فياضی، سيامك اطلسی، اسماعيل شنگله و جمعی ديگر كه در لباس اشخاص مختلف این اثر ادبی به ايفای نقش پرداخته‌اند. 

مركز سيمافيلم سريال «شيخ بهايی» را به مناسبت نامگذاری سال 2009 تحت عنوان «سال شيخ بهايی» آماده پخش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط