چارلز لیپسون در کتاب «صداقت دانشگاهی» علاوه بر آشنا کردن دانشجویان با اصول رفتار صادقانه در دانشگاه، عملاً مهارتهای پایه در آموزش و پژوهش را نیز به دانشجویان منتقل میکند.
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در دیپاچهای که درباره این کتاب منتشر کرده نوشته است: «دانشگاه امروزی در اثر چرخشهای فرهنگی، اجتماعی و فناوری در عصر حاضر دستخوش تغییراتی شده، و این تغییرات موجب ظهور مفاهیم تازهای در مطالعات آموزش عالی، علم و فنّاوری گردیده است. در این بستر جهانی، در سالهای اخیر مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری نه تنها مورد توجه واقع شده بلکه در نظام شناخت و آیندهنگری آموزش عالی اهمیت محوری پیدا کرده است. فهم چالشهای پیشروی آموزش عالی و انتظارات از آن با تکیه بر مولفههای درونی و بیرونی نظام علم، وضعیت فعلی و آیندهنگری تعاملات میان دانشگاه و محیط پیرامون به مدد مطالعات فرهنگی و اجتماعی ممکن میکند و از این طریق میتوان راهبردهای تعادلبخش میان کارویژههای دانشگاه با نیازهای اجتماعی و بازار کار ارائه داد.
بر این اساس مطالعات آموزش عالی و علم برای شناخت وضعیت موجود، ارزیابی تعاملات آن با جامعه و فرهنگ و ایفای نقش موثرتر آموزش عالی در ترسیم آینده كشور نیازمند بهرهگیری از ظرفیت علوم اجتماعی و علوم انسانی و کاربست راهبردهای آن در عرصه سیاستگذاری و تصمیمگیری است. برای دستیابی به این اهداف، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری از سال ١٣٨٢ با هدف پژوهش در زمینههای فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعه علمی، ایفای نقش نهاد واسط میان دانشگاه و جامعه و به عنوان نهاد مولد اندیشه و اتاق فکر وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری در حوزههای مورد اشاره تاسیس شده و در پی انجام پژوهشها و مطالعاتی در محورهای زیر است: 1.پژوهش در زمینه مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، توسعه علمی و فنّاوری 2. مطالعه در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی 3. توسعه کانونهای تفکر در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعه علمی 4. آیندهنگری دانشگاهها و شناخت نیازهای جدید آموزش عالی در زمینههای اجتماعی و فرهنگی 5. شناخت و بسط مطالعات میانرشتهای و روشهای گسترش آن.
با توجه به اهداف فوق، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در کنار برنامهها و فعالیتهای پژوهشی، اقدام به تالیف و ترجمه آثار علمی در زمینههای فوق برای توسعه و رشد این حوزه مطالعاتی و همچنین تامین منابع فکری و علمی لازم برای سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی در آموزش عالی کرده است.»
مترجم کتاب پیمان اسحاقی نیز درباره ضرورت ترجمه این اثر در مقدمه مینویسد: «وقتی برای ثبت نام دوره دکترا، وارد بخش «دانشجویان بینالمللی» در دانشگاه شیکاگو شدم، اولین چیزی که نظرم را جلب کرد، میزی پر از هدایا برای دانشجویان جدیدالورود بود. بعد از ثبت نام وقتی خواستم تعدادی از آن هدایا را بردارم، در میان نقشه دانشگاه و شهر و کلاسورها و لوازم التحریر، کتابیهم توجهم را به خود جلب کرد: کتابی نوشته یکی از اساتید برجسته دانشگاه در موضوع «صداقت دانشگاهی». کتاب را برداشتم و خواندم. در هفتههای بعد در خلال درسها نیز به تدریج متوجه شدم که این موضوع بسیار برای اساتید و دانشجویان بسیار مهم و سرنوشتساز است؛ گاه که سخن از «سرقت علمی» و یا عدم رعایت «صداقت» در پژوهشی میرفت و یا نمونهای از این موارد ذکر میشد، سکوتی مرگبار همه جا را فرا میگرفت و همه سعی میکردند، از ابعاد این فاجعه بیشتر اطلاع کسب کنند و مراقب باشند تا خود دچار چنین سرنوشتی نشوند. به این ترتیب، عملاً متوجه شدم یکی از دلائل پیشرفت و موفقیت سیستمهای دانشگاهی، توجه خطیر به این مهم است؛ موضوعی که مؤلف کتاب مذکور، با زبانی ساده و دقیق، آن را برای دانشجویان توضیح داده است. لذا تصمیم گرفتم به عنوان کمکی به عرصه دانشگاهی کشور عزیزمان، «دامنی پر کنم هدیه اصحاب را» و بخشی از این کتاب را به زبان فارسی ترجمه کنم.»
کتاب «صداقت دانشگاهی: چگونگی ارجاعدهی، اجتناب از سرقت علمی و دستیابی به موفقیت علمی واقعی در دانشگاه»، نوشته پروفسور چارلز لیپسون، اثری است که اولین بار در سال 1383 توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شد و سپس ویرایش دوم آن در چهار سال بعد، به بازار آمد. مؤلف، استاد کامل علوم سیاسی در این دانشگاه و سالها مدیر کالج (بخش مخصوص به دانشجویان کارشناسی) این دانشگاه بوده و این کتاب را محبوب در میان دانشجویان که تاکنون بیش از هشتاد هزار نسخه از آن به فروش رفته، را بعد از سالها تجربه تعامل با آنها و نیز اساتید به رشته تحریر درآورده است. او در این کتاب، علاوه بر آشنا کردن دانشجویان با اصول رفتار صادقانه در دانشگاه، عملاً مهارتهای پایه در آموزش و پژوهش را نیز به دانشجویان منتقل میکند.
کتاب حاضر در دو بخش سامان یافته است. در بخش اول که «صداقت دانشگاهی» نام دارد، مؤلف در چهار بخش با عنوانهای سه اصل صداقت دانشگاهی، صداقت دانشگاهی از اولین روز درس تا امتحان پایان ترم، خوب یادداشت برداشتن و سرقت علمی و صداقت دانشگاهی، نکاتی را به دانشجویان گوشزد نموده است. در بخش دوم، به عنوان «ارجاعدهی: راهنمایی سریع» به تفصیل درباره نظامهای گوناگون ارجاعدهی علوم طبیعی، صوری و انسانی سخن گفته است. در این کتاب، تنها بخش اول این کتاب به فارسی ترجمه شده است.
نکته قابل ملاحظه آنکه رسائی و تاثیرگذاری این کتاب در شیوه نگارش و مثالهایی است که پروفسور لیپسون برای انتقال منظور خود اختیار کرده است. به این ترتیب او مثالهایی از فرهنگ عامه و نیز مسائل تاریخی کشور آمریکا - که برای عموم کسانی که از دبیرستان به دوره کارشناسی وارد شدهاند- آشناست را به خدمت میگیرد تا اصول رفتار صادقانه را به دانشجویان بیاموزد.
کتاب «صداقت دانشگاهی» نوشته چارلز لیپسون به ترجمه پیمان اسحاقی با شمارگان پنج هزار نسخه در 152 صفحه به بهای 8 هزار تومان از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی روانه بازار نشر شده است.
نظر شما