هاجر خادم، نویسنده کتاب «پرده پرده تا وصال»، بیان کرد: آداب و سنن و اصول عرفانی، دین را به زیبایی بیان میکند. اساس عرفان، بر بیان مذهب به شکل هنری است. خداشناسی در مذهب و زبان متشرعان بهصورت خشک و شکننده بوده و بسیاری را از خود دور میکند، ولی وقتی وارد حوزه عرفان میشویم، شریعت با طریقت بهصورت توأمان ما را به سوی معبود میکشاند.
هاجر خادم، نویسنده کتاب در گفتوگو با ایبنا گفت: این کتاب شرح عرفانی و واژگانی «کشفالمحجوب» هُجویری است. به واسطه فصلهای متفاوتی که این کتاب داشت، ناچار به تقسیمبندی مباحث در دو جلد شدیم. «کشفالمحجوب» نخستین کتاب عرفانی در حوزه تصوف بوده که شرحی بر آن نوشته شده است. از ویژگیهای بارز کتاب، شرح در پاورقی آن است و ابهامات را میتوان از طریق رجوع به پاورقی رفع کرد.
وی ادامه داد: سطر به سطر کتاب خوانده شد و هرجا با مشکل واژگانی، اصطلاح عرفانی، حدیث، آیه و اقوال و اشعار عربی روبهرو شدیم، در پاورقی همان صفحه بررسی و توضیح داده شد. برای شرح اصطلاحات عرفانی از منابع معتبر بزرگان اهل تصوف استفاده شد. هرجا در متن ابهاماتی وجود داشت، در کنار آن بخش از متن، شرح روانی بر آن افزوده شده است.
این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: ویژگی شاخص این کتاب که مربوط به شرح در پاورقی بوده، باعث میشود که این کتاب برای همه گروهها قابل استفاده باشد. شاید امروز که عرفانهای نوظهور جوانان را به خود مشغول کرده، علت آن عدم آشنایی جوانان با عرفان کلاسیک و اصیل ایرانی باشد. تالیف این اثر بر این اساس انجام شده تا همه علاقهمندان به ادبیات وارد این حوزه شوند و بتوانند فهمی از کتاب عرفانی داشته باشند.
خادم همچنین افزود: آداب و سنن و اصول عرفانی، دین را به زیبایی بیان میکند. اساس عرفان، بر بیان مذهب به شکل هنری است. خداشناسی در مذهب و زبان متشرعان بهصورت خشک و شکننده است و بسیاری را از خود دور میکند، چراکه خطقرمزها و حواشی سرسختانهای دارد. ولی وقتی وارد حوزه عرفان میشویم، شریعت با طریقت بهصورت توأمان ما را به سوی معبود میکشاند. «کشفالمحجوب» به معنای کشف حجابهای مابین انسان و خدا است. کتاب «پرده پرده تا وصال» هم کنار زدن پردهها تا رسیدن به حق و فنای الیالله و چه بسا لقاء الیالله است.
وی با اشاره به اینکه جلد نخست کتاب 575 صفحه و جلد دوم حدود 850 صفحه بوده، گفت: تمامی کتاب بررسی واژگانی شده و تعلیقات و اَعلام کامل آمده است. در خواندن صفحات به واژگانی برخوردیم که در صفحات بعد نیز تکرار شده بودند، برای اینکه حجم کاذب تولید نکرده باشیم، با ارجاع به صفحات قبلی از تکرار جلوگیری کردیم. تا جایی که توانستیم کتاب را از نگاه همه اقشار نوشتیم؛ یعنی مخاطب ما فقط صاحبنظران ادبی نبوده و مدعی هستیم هرکس در هر سطح تحصیلی از پزشک تا فرد عادی این کتاب را در دست بگیرد، توانایی فهم همه مطالب آنرا دارد.
نظر شما