دوشنبه ۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۹
كتاب‌نقشه‌ زمين‌شناسى مهندسى يک‌پنجاه‌هزارم

به‌منظور ارائه داده‌هاى فنى مورد نياز برنامه‌ريزان پروژه‌هاى عمرانى، كتاب‌نقشه‌هاى زمين‌شناسى مهندسى با مقياس يک‌پنجاه‌هزارم بخشى از مناطق شمالى کشور به همت کارشناسان سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فرهاد انصارى مدير زمين‌شناسى مهندسى و زيست‌محيطى اين سازمان گفت: طى سال‌هاى گذشته در مجموع 21 كتاب‌نقشه و راهنماى نقشه مربوط به مناطق سارى، نکا، بهشهر، بندرگز، زاغ‌مرز و خزرآباد با سه لايه اطلاعاتى زمين‌شناسى مهندسى، زمين ريخت‌شناسى مهندسى، آب‌ زمين‌شناسى و زمين‌شناسى زيست‌محيطى تهيه شده بود که اكنون منتشر شده است.

وى با بيان اين‌که همه مراحل تهيه كتاب‌نقشه‌هاى زمين‌شناسى مهندسى يک‌پنجاه‌هزارم در سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور صورت گرفته است، يادآور شد: 4 سال فعاليت صحرايى و دفترى، منجر به تهيه نقشه‌هاى زمين‌شناسى مهندسى مناطق باختر سارى تا خاور بندرگز ‌شد که با چاپ اين كتاب‌نقشه‌ها، منطقه شمال خاورى استان مازندران به طور کامل تحت پوشش اين نقشه‌ها قرار خواهد گرفت.

انصارى افزود: كتاب‌نقشه‌هاى زمين‌شناسى مهندسى در انجام بهينه فعاليت‌هاى عمرانى نقش بسزايى دارند و برنامه‌ريزان و مجريان طرح‌هاى بزرگ عمرانى و توسعه‌اى کشور مى‌توانند براى ساخت، نگهدارى و برطرف کردن مشکلات احتمالى سازه‌هاى خود از اطلاعات فنى موجود در اين نقشه‌ها استفاده كنند.

مدير زمين‌شناسى مهندسى و زيست‌محيطى افزود: اين كتاب‌نقشه‌ها به‌عنوان ابزارى کمکى و راهبردى، قادر به جلوگيرى از صرف هزينه‌هاى اضافى و هدر رفتن وقت خواهند بود و نقش قابل توجهى در پيشرفت سريع‌تر و ايمن‌تر پروژه‌هاى عمرانى دارند.

وى با بيان اين‌که تاکنون كتاب‌نقشه‌هاى زمين‌شناسى بسيارى از مراکز استان‌ و شهرهاى بزرگ تهيه شده، تصريح کرد: تعدادى از اين نقشه‌ها به مراحل تهيه و توليد نهايى رسيده و بقيه نيز در مراحل مختلف آماده‌سازى قرار دارند.

مهندس انصاري يادآور شد: كتاب‌نقشه‌هاى مورد نظر بيشتر اطلاعات زمين‌شناسى مهندسى محيط پيرامون شهرها را در بردارند که اين ويژگى قادر است توسعه شهرى را به‌طور مناسبى به سمت خارج از شهر هدايت کند.

انصارى در پايان تصريح کرد: پيش از اين بر اساس شرايط موجود در کشور و نيازهاى فنى شهرها، مقياس يک‌پنجاه‌هزارم به عنوان مقياس ميانه و مناسب در نظر گرفته شده بود که هم اكنون اين كتاب‌نقشه‌ها توسط سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور در مقياس يک‌بيست‌وپنج‌هزارم نيز تهيه مى‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط