گفتگوی ایبنا با یک دانشپژوه در عرصه علوم کامپیوتر:
بازار «کتابهای کامپیوتری» در همه جای دنیا مسکوت است
ازدیرباز کتابها نقش پر رنگی در بحثهای آموزشی برای اغلب دانشجویان و دانشپژوهان داشتهاند، اما بسیاری از محققان معتقدند در علومی که سرعت پیشرفت و افزایش اطلاعات در آنها لحظهای است؛ دانشمندان و دانشجویان نمیتوانند مبتنی بر کتاب فعالیتهای خود را پیش ببرند. مرتضی مردانی میگوید: این روندی است که مختص ایران هم نیست بلکه در سراسر دنیا چنین رویدادی درمورد کتابها رخ داده است.
مردانی افزود: درکشورهای پیشرو و توسعهیافته مقالات به ویژه اینترنت جایگزین اصلی کتاب برای پژوهشگران هستند که باید چنین اتفاقی هم رخ میداد، به قدری سرعت افزایش اطلاعات در این علم بالاست که کتابها نمیتوانند خواسته یک پژوهشگر را برآورده کنند که میخواهد با صرف مدت زمان کوتاهی به مقصد اصلی برسد؛ به همین دلیل اغلب افراد از جمله من برای انجام تحقیقات خود کمتر به کتاب رجوع میکنم. باید بگویم کتاب در این عرصه چندان کارآمدی ندارد به جز مباحثی که مربوط به اصول پایه و ثابت این علم میشود.
وی گفت: همانطور که گفتم سرعت افزایش اطلاعات در علوم کامپیوتری به قدری است که به روزشدن اغلب سایتهایی که این مقالات را پوشش میدهند تقریبا هر یک دقیقه است؛ حال تصور کنید چگونه این حجم از اطلاعات در کتابها میتواند گنجانده شود درحالی که تاریخ مصرفشان تا زمانیکه کتاب منتشر نشده تمام میشود.
این پژوهشگر درباره ماندگاری محتوا در کتابها و اهمیت بهروزرسانی آنها گفت: با اینکه محتوا در کتابها ماندگارترند اما محتوای بهروز در این علم بیشتر در مقالات منعکس میشود نه در کتابها. نظامبندی سایتهایی که مقالات را پوشش میدهند بهگونهای است که نحوه جستوجو را برای مخاطبان و پژوهشگران راحتتر کرده است به عبارتی دیگر مقالات به راحتی یافت میشوند اما کتابها اینگونه نیستند.
مردانی با اشاره به رویکرد آموزشی کتابها گفت: در بحث آموزش آکادمیک چه در ایران و چه در خارج از ایران استادان کمی پیدا میشوند که تمام مباحث یک کتاب را در طول یک ترم تدریس کنند. اغلب موضوعی تدریس میکنند و اغلب تلاششان بر این است که مطابق با علم روز جلو بروند تا اینکه مبتنی بر کتاب باشند. میتوان گفت علوم کامپیوتر از چیزی که در کتابهای این رشته میگذرد، پویاتر هستند.
وی افزود: اغلب افرادی که میخواهند چیزی در این رشته یاد بگیرند ابتدا کتاب را انتخاب نمیکنند. فیلمهای آموزشی، مقالات و غیره جایگزینهایی هستند که افراد برای آموزش خود از آنها بهره میگیرند.
مردانی در پاسخ به این پرسش که فضای علمی در ایران در حوزه علوم کامپیوتر را چگونه ارزیابی میکنید گفت: با اینکه چند سالی دور از ایران زندگی میکنم اما با توجه به ایمیلها و پیامهایی که دریافت میکنم، کاملا متوجه این موضوع شدم که اغلب دانشجویان این رشته به روز هستند و در جریان اتفاقات و پیشرفتهای علمی قرار میگیرند. اما داشتن اطلاعات تنها کافی نیست و این یک زیرساخت میخواهد که بتوانند ایدههایشان را عملی کنند، درواقع بستری میخواهد که دانشجویان بتوانند تحقیقات خود را شروع کنند.
این پژوهشگر عرصه علوم کامپیوتر درباره مهمترین پله موفقیت یک پژوهشگر در این عرصه گفت: توصیهای که میتوانم به دانشجویان و تازهواردان در این عرصه کنم این است که تا جایی که میتوانند در یک فیلد مشخص در علوم کامپیوتری نوآوری داشته باشند. برنامهنویسی در این عرصه پل پیشرفت مهم و پایهای است.
وی گفت: اگر فردی برنامهنویس خوبی باشد قطعا در دیگر حوزههای علوم کامپیوتری اعم از هوش مصنوعی میتواند موفقتر عمل کند و اصولا برنامهنویسان موفقتر هستند.
نظر شما