حجت الاسلام محمدرضا زائری در این مراسم با بیان اینکه تجربهای موفقتر از امام موسی صدر در مدیریت اجتماعی در دنیای اسلام ندیده ام، اظهار کرد: امام موسی صدر از دیدگاه یک فقیه به جامعه وارد شد و این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است زیرا وی باور داشت دین میتواند برای انسان امروز پاسخگو باشد.
زائری بیان کرد: این روزها که وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست، برخی روحانیون در این شرایط یا تنها پشت تریبون میروند و میگویند در 40 سال به اندازه 400 سال پیش رفتهایم و به مشکلات مردم توجه نداریم و یا به عنوان پدر به جامعه نگاه میکنند که بین این دو نگاه تفاوت بسیار است.
وی گفت: امام موسی صدر در لبنان وقتی با جوانان بزهکار رفیق میشود و برخی از این کار او ناراحت میشوند، در پاسخ به منتقدان میگوید من چشمم را به وضعیت امروز آنها میبندم و به وضعیت فردای آنها بازمیکنم.
زائری یادآور شد: متاسفانه امروز در بسیاری از موارد، فقه ما به جای حل مشکل تنها تکرار سخنان فقهای گذشته است.
وی تصریح کرد: امام موسی صدر در اوج اختلافات داخلی لبنان همه افراد را بعد از آتش زدن کلیسا جمع کرد و گفت همه از مسیحی و مسلمان باید کمک کنیم تا آن را بسازیم و مانند آبی روی آتش، مشکل را حل کرد.
محسن مدیر شانه چی استاد پیشکسوت دانشگاه آزاد مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: امام موسی صدر از نخستین روحانیونی بود که به دانشگاه رفت و به پیوند حوزه و دانشگاه کمک کرد.
وی بیان کرد: امام موسی صدر با بسیاری از تشکلهای اجتماعی داخل و کشور ارتباط داشت و مدیریت بسیار قوی داشت و در واقع یک عالم اخلاق مدار و نویسنده و نظریه پرداز بود.
مدیر شانه چی گفت: بیشتر مباحثی که از امام موسی صدر شنیدهایم مربوط به دوران حضور وی در لبنان است اما صدر در ایران نیز حضور پررنگی داشت و باید بگویم وی از روحانیونی بود که نگاه صنفی و اقتدارگرایانه را در ایران یا لبنان نداشت و با همه ارتباط میگرفت.
استاد دانشگاه آزاد مشهد اظهار کرد: امام موسی صدر در سفر به کشورهای منطقه با پادشاه گرفته تا کشیشهای کلیسا دیدار میکرد که نشان میداد وی به تکثر در عرصه سیاسی و دینی اعتقاد داشت.
مدیر شانه چی اظهارکرد: سید هبه الدین شهرستانی، سید جمال اسدآبادی و سید علی همدانی را میتوان نمونههایی شخصیتی شبیه امام موسی صدر برشمرد.
محمدمهدی مجاهدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در ادامه این مراسم گفت: امام موسی صدر به حوزه عدالت در اسلام خصوصاً در فقه شیعه توجه داشت. او از جانشینی عبادت به جای عدالت ناراحت بود و در یکی از مصاحبههای خود اعلام میکند بین مدیریت سیاسی دینی و دیانت نباید تفاوتی باشد زیرا در واقع هر دو به دنبال خدمت به خلق هستند.
وی تصریح کرد: امام موسی صدر معتقد است سوء استفاده از دین برای رسیدن به مقاصد اقتصادی و سیاسی رخ میدهد که راهکار آن را توجه به عدالت میداند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: به نظر میرسد تجربه سیاسی و اجتماعی امام موسی صدر از منظر رواداری است نه مدارا و در این مسیر به رسمیت شناختن دیگران و نشان دادن عملی آن و توزیع منافع برای همه از جمله خصلت این شخصیت بزرگ است.
مجاهدی تاکید کرد: تجربه امام موسی صدر تنها گفتگو نیست بلکه در جایی سلاح هم به دست گرفت تا شیعیان نیز مانند دیگر گروههای لبنان جایگاه داشته باشند.
وی یادآور شد: برای بن بستهای سیاسی امروز ما و جهان میتواند الگو گیری از امام موسی صدر میتواند راهگشا باشد.
رسول رسولی پور عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی نیز در این نشست اظهار کرد: امام موسی صدر مدل متفاوتی را از دین مداری معرفی میکند که در ارتباط دینی با دیگران شکل میگیرد.
وی افزود: امام موسی صدر در طول حضور خود در لبنان 100 هزار کیلومتر در این کشور که مساحت آن حدود 450 کیلومتر است سفر داشته که نشان از توجه وی به همه بخشها دارد.
رسولی تاکید کرد: این شخصیت بزرگ تحقق مناسک را در حل مشکلات اجتماعی در جامعه میدانست و به همین دلیل میگفت ادیان باید در خدمت مردم باشند نه اینکه مردم در اختیار ادیان قرار گیرند.
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی اظهارکرد: امام موسی صدر با حفظ همه ویژگیهای مذهبی و قومی خود معتقد است هدف ادیان چیزی نمیتواند جر رفع مشکلات مردم و ایجاد کرامت انسانی باشد.
بختیاری معاون فرهنگی شهردار مشهد نیز در این نشست از برنامهریزی برای راهاندازی خانه گفتوگو در مشهد خبر داد.
نظر شما