به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجتالاسلام و المسلمین سیدهادی موسوی در نشست انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم که در حاشیه نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان برگزار شد، به تشریح بایدها و نبایدهای تبلیغ دینی در حوزه کودک و نوجوان پرداخت و گفت: امروز فضای مجازی فرصتی بینظیر برای تبلیغ دین در اختیار ما قرار داده است که اگر دانش استفاده و بهرهبرداری از آن را داشته باشیم، میتوانیم توفیقات زیادی را کسب کنیم.
موسوی ادامه داد: ممیز کارهای بینالمللی از داخل کشور، تفاوت فرهنگها و خرده فرهنگهاست که باید به آن توجه شود.
این مبلغ بین المللی حوزوی با تاکید بر اینکه حتی رنگها در فرهنگهای مختلف مفاهیم متفاوت و متضادی دارند، بیان کرد: به عنوان مثال در تعزیههای پاکستان رنگ لباس امام حسین (ع) قرمز است و این در حالی است که در فرهنگ ما رنگ قرمز متعلق به لباس شمریان است، این تفاوتها بین فرهنگها بسیار زیاد است و اگر کسی بخواهد کتابی را در حوزه بینالملل چاپ کند، باید حتماً به مطالعه فرهنگ آن کشور بپردازد.
وی افزود: نکته دیگر این است که مفاهیم اخلاقی کلی، در بین ادیان کاربردی است و نویسندگان میتوانند از این مفاهیم برای خلق آثارشان استفاده کنند.
موسوی با تاکید بر اینکه باید نگاه تقریبی در نوشتهها مدنظر قرار گیرد، گفت: قدم اول تبلیغ شیعه، از بین بردن شبهات آن در اذهان مریدان ادیان دیگر است؛ امام رضا (ع) میفرمایند: شما معارف ما را بیان کنید، دنبال شما خواهند آمد.
این مبلغ بین المللی حوزوی تصریح کرد: در قدم اول نیاز نیست شما حتماً بیان کنید مطلب از آیات قرآن کریم یا روایات و احادیث است، هنگامی که اصل مطلب به خوبی در فضای بینالمللی مطرح شود، اثرگذار خواهد بود و باعث جذب افراد میشود.
وی در پایان با اشاره به این مطلب که در فعالیتهای بینالمللی باید فضای کار را نیز مورد توجه قرار داد، بیان کرد: لازمه دیگر کار بینالملل، شناخت ساختار کشوری است که اثر برای آن تولید میشود، چرا که در برخی کشورها برخی محتواها ممنوع و غیرقابل آموزش است.
نظر شما