چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
به اصرار پدرم به کتاب‌خواندن عادت کردیم

حجت قاسم‌زاده‌اصل، فیلمنامه‌نویس و کارگردان تلویزیونی مطرح کرد: من اصولا کتابخوان هستم و بیشتر رمان می‌خوانم، تقریبا رمانی نیست که من نخوانده باشم. ما نسلی بودیم که بی‌راهنمایی بزرگ شدیم، آزمون و خطای عجیب و غریبی داشتیم و کتاب راهنمای ما بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ این اولین حضور حجت قاسم‌زاده‌اصل در رادیو است، قاسم‌زاده‌اصل، پسوند فامیلی‌اش را دوست دارد و اصرار دارد اصل آن هم باشد. این نویسنده و کارگردان تا قبل از حضور در دانشگاه در اردبیل زندگی می‌کرده، ورودی سال 66 است و ادبیات دراماتیک خوانده و از هم دوره‌ای‌های صادق صفایی، حاتمی‌کیا، کامبیز اخوان و مهتاب نصیری بوده است.
 
 قاسم‌زاده‌اصل با حضور در شبکه رادیویی تهران و برنامه «نقطه سر شب» که به موضوع سینما می‌پردازد، درباره خودش و در خصوص این که چرا تا به حال کار سینمایی نساخته و بیشتر تله فیلم کار کرده است و کتابخوان بودنش توضیح می‌دهد.
 
کارگردان «تنهایی» خیلی اهل کتاب خواندن است و می‌گوید: من اصولا کتابخوان هستم و بیشتر رمان می‌خوانم، تقریبا رمانی نیست که من نخوانده باشم. ما نسلی بودیم که بی‌راهنمایی بزرگ شدیم، آزمون و خطای عجیب و غریبی داشتیم و کتاب راهنمای ما بود. من درس‌خوان نبوم و دوستانم وقتی شنیده‌اند که من می‌نویسم تعجب کردند، اما شاید به دلیل رمان‌های زیادی که خوانده بودم شروع به نوشتن کردم. پدرم خیلی اصرار داشت که کتاب بخوانیم و عادت به کتاب خواندن پیدا کنیم. با رویا غفاری در دانشگاه آشنا شدم و این آشنایی منجر به ازدواج شد.
 
وی ادامه داد:‌ چند سالی بعد از ازدواج کار تبلیغاتی می‌کردم و بعد از آن به تلویزیون آمدم و وارد سریال‌سازی شدم. اولیم کارم «ثقه‌الاسلام تبریزی» است که هنوز هم پخش  می‌شود. ده سال بعد از آن تله فیلم کار کردم «تنهایی» قصه‌های واقعیت است که بیشتر مردم دیده‌اند. آخرین تله فیلم را سال 90 کار کرده‌ام، سالی یک تله فیلم کار می‌کرده‌ام، من در زندگی آدم خوش‌شانسی هستم. بعد از آن هم من 10 تا کار کردم از جمله سریال «یادآوری» که متنش را خانم غفاری نوشته است و بعدش هم «تاریکی شب روشنایی روز» که هنوز پخش نشده است.

وی در پاسخ به پرسش وحید رونقی مجری برنامه نقطه سر شب از رادیو تهران درباره این که چطور تاکنون کار سینمایی انجام نداده است، می‌افزاید: هر آدمی یک خودخواهی و جاه‌طلب‌هایی دارد، به نظر من در عرصه هنر جاه‌طلبی چیز بدی نیست به شرطی که آدم را به زمین نزند. صادقا باید بگویم که با تله فیلم جاه‌طلبی‌هایم ارضاء می‌شد؛ به جشنواره های داخل و خارجی زیادی از جمله هند، مسکو و... رفته ام. کار خوب را همه می‌خواهند و دیده می‌شود. اگر کار سینمایی هم می‌کردم همان اتفاق می‌افتاد. در واقع نمی‌خواستم برای سینما کار کنم. در حال حاضر اولین کاری سینمایی را که تاکنون دو بار پروانه ساخت گرفته را در دست اقدام دارم اما هنوز موفق نشده‌ام.
 
این کارگردان به کار خوب اعتقاد دارد و در این راستا گفت: من معتقدم که حق بیننده است که تصویر خوب ببیند و صدای خوب بشنود، فیلم‌های یک بار مصرف سرسری ساخته می‌شوند، من اعتقاد بر این دارم که ما نه خوب هستیم و نه بد بلکه در مسیر غلط قرار گرفته‌ایم.

برنامه «نقطه سرشب» شب‌های یکشنبه در حوزه سینما با آیتمی با عنوان «سینما تهران» تهیه و پخش می‌شود. گفت‌وگو پیرامون جدیدترین آثار و تحلیل و بررسی آنها بخش‌هایی از این برنامه است.

 اسماعیل باستانی تهیه‌کننده، وحید رونقی، گوینده و محمدرضامقدسیان کارشناس و منتقد این برنامه رادیویی از ساعت 22 و 30 دقیقه روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز همراه شما خوبان خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها