محمدمحسن سعیدی سراینده مجموعه «سیپاره منم» گفت: کمکاری شاعران قدرتمند باعث میشود بازار شعر خوب خالی بماند و باعث میشود کسانی وارد شوند که شاعر نیستند، شاعرنما هستند و کارهایی تولید میکنند که از لحاظ هنری بسیار مبتذل است.
وی گفت: ابتذال در هنر شامل ابتذال در شعر نیز میشود، هم از جهت اوصافی که برای مبتذل میشناسیم و هم علل و عوامل و زمینههایی که منجر به تولید اثر هنری مبتذل میشود.
نویسنده مجموعه شعر «سیپاره منم» بحث از ابتذال را یک بحث دامنهدار تاریخی در ادبیات معرفی کرد و در تبیین مفهومشناسی آن گفت: درباره مفهوم ابتذال غالباً یک برداشت بسیار دمدستی وجود دارد و در مقابل آن، یک برداشت جامعتر و درستتر هم وجود دارد؛ در برداشت غالب وقتی از ابتذال سخن میگوییم، توجه مردم به آثار مربوط به مسائل اخلاقی و جنسی معطوف میشود. درصورتی که لزوماً ابتذال این نیست و همانطور که از خود کلمه ابتذال میفهمیم، ابتذال به تعبیر امروزی، چیز نازل و بیارزشی است؛ یعنی ارائه کار نازل و دم دستی و پیش پایی در هنر و شعر.
وی ابتذال را نسبی دانست و گفت: معنی ابتذال به دیدگاههای افراد بستگی پیدا میکند و ممکن است در مورد تعداد کمی از آثار به اتفاق نظر برسیم که مبتذل هستند؛ مخصوصاً خود ارائهدهنده اثر ممکن است هیچوقت نپذیرد کارش مبتذل است. ابتذال نسبی است و درجات و ابعاد مختلفی دارد و گاهی به موضوع برمیگردد و گاهی به سبک و گاهی به اندیشه.
سعیدی شخصیت هنرمند را در پیوند نزدیک و تنگاتنگ با اثر هنری قلمداد کرد و گفت: نمیشود اثر مبتذل را از شخص جدا کرد. بالاخره این شخص یا کار را جدی نمیگیرد یا توانایی ارائه یک کار جدی را ندارد و از این دو حال خارج نیست و به این ترتیب اثر مبتذل ارائه میکند.
شاعر مجموعه شعر «غم عزیز» در توضیح این ارتباط افزود: یک وقت شاعر یا نویسنده یا هر هنرمندی عمق فکری ندارد و به دنیا نگاه سطحی دارد. این آدم ممکن است از لحاظ زبان و تکنیک هم کارش خیلی قوی باشد، ولی کارش از لحاظ دید و اندیشه مبتذل درآید؛ ممکن است موضوعاتی که انتخاب میکند، موضوعات خیلی سطحی و دم دستی باشند. درواقع توان فکریاش نمیکشد که کار عمیق و ارزشمند ارائه کند. یکبار هم است که هنرمند توانش را دارد، اما تحت تأثیر خواسته و سلیقه مخاطب و برای خوشایند مردم شعر سطحی ارائه و شروع به ارزانفروشی و فراوانفروشی میکند.
داور بخش ویژه افغانستان در یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر بر سطحیبودن و عمیق نبودن اثر مبتذل تأکید کرد و گفت: کار مبتذل کار عمیقی نیست و یکی از خصوصیاتش سطحی بودن است. به هر موضوعی که میپردازد، سطحی با آن برخورد میکند و معمولاً موضوعات دم دستی را انتخاب میکند و گاهی هم دوست دارد درباره هر چیزی حرف بزند و حضور داشته باشد.
وی درباره نقش شاعران و هنرمندان در ترویج ابتذال هنری گفت: یکی از عوامل دیگر ابتذال در شعر این است که شعرای قدرتمند کمکار شدهاند و شعر مناسب روز و متناسب با دردهای مردم که هم قدرتمند باشد و هم منعکسکننده دردهای مردم، نمیگویند یا کم میگویند و یا به زبانی میگویند که بدنه اصلی اجتماع و مخاطبان عادی نمیفهمند.
به گفته سعیدی، به این ترتیب، بازار شعر خالی میماند و بازار که خالی ماند کسانی وارد میشوند که حرفهای و قدرتمند نیستند، شاعر نیستند، شاعرنما هستند و کارهایی تولید میکنند که از لحاظ هنری بسیار مبتذل است ولی مردم با آنها ارتباط برقرار میکنند. اینجا میتوان تقصیر را به گردن شاعران قدرتمندی انداخت که کمکاری میکنند یا خیلی سیاست تمایز (تمایز به معنی کیفیت بالا) را در پیش گرفتند، به شکلی که حرفشان را جز یک تعداد معدود و انگشت شمار کسان دیگر نمیفهمند.
این شاعر و منتقد نقش عامل یادشده را در ابتذال بازار شعر بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و گفت: بر همین اساس، اولاً مجموعههای شعر فاخر خیلی کم است و ثانیاً مخاطبانشان فقط شاعران هستند. به طوری که تولیدکننده کتابشعر هم شاعر است و مصرف کنندهاش هم شاعر، از مجموعه شعرا بیرون نمیرود. این باعث میشود کسانی بیایند و به جای آنها شعرهایی با کیفیت نازل و پایین و سطحی به مخاطبان عمومی ارائه کنن؛ شعری که نه زبان درست، نه ساختار درست، نه عاطفه و نه اندیشه عمیقی ندارند و فقط به تناسب روز و پسند یک تعداد عام و شبه عام ارائه میکنند.
نظر شما