با منتخبین سومین دوره جام باشگاههای کتابخوانی -1؛
رجبی: قصهها را با مشارکت خود بچهها برایشان میخواندم
مریم رجبی، مربی مهد کودکی در تربت حیدریه که در سومین دوره جام باشگاههای کتابخوانی، عنوان تسهیلگر برگزیده کتابخوانی را از آن خود کرد، میگوید: من در حین قصهگویی مشارکت بچهها را هم جلب میکردم تا قصه، از یکطرفه بودن خارج و تبدیل به قصههایی دوسویه شوند.
در نخستین شماره از این گفتوگوها، به سراغ مریم رجبی تسهیلگر برگزیده از «مهد کودک بهار» از شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی رفتیم. وی در خصوص ویژگی برتر این باشگاه که توانسته آن را به این عنوان برساند، به خبرنگار ایبنا میگوید: قصهگویی از برنامههای هر روز این مهد است که با طرح جام باشگاههای کتابخوانی گسترش بیشتری پیدا کرد.
رجبی با اشاره به شیوه قصهگویی در مهد کودک بهار اظهار میکند: روش قصهگویی من در این مهد کودک به این صورت بود که قصهای را که میخواستم فردا تعریف کنم، از شب قبل کامل میخواندم و سوالهای مرتبط با قصه را برای کوکان طرح، و برای درک بیشتر آنان ابزار مناسب را آماده میکردم.
وی آمادهسازی صحنه برای تعریف قصه را عامل مهمی میداند و میگوید: قبل از اجرای قصه، اول، صحنه را میچیدم چون بیشتر قصهها صحنه داشت و نکته جالب این بود که بچهها نمیدانستند موضوع قصه چیست بعد از پرسش آنان قصه گویی آغاز میشد.
رجبی ادامه میدهد: در بین قصه مشارکت بچهها با سوالهایی چون: اگر جای شخصیت قصه بودید، رفتارش را تایید یا رد میکردید؟ از یک جانبه بودن خارج و دوسویه میشد و در قصههای ریتمیک با زدن تیمپو برای بچهها به جذابیت قصه اضافه میکردم.
این تسهیلگر برگزیده قصهگویی با اشاره به استفاده از ابزار شعر به عنوان یکی از روشهای دیگر قصهگویی در این مهد کودک، بیان میکند: نوع دیگر قصهها به صورت گروهی با کارهای عملی مانند: کاردستی، رنگ آمیزی با گواش، کپی با دست، شکلسازی و خمیربازی شخصیتها و یا در فضای بیرون از مهد بازی با قصه شکل میگرفت.
مربی مهد کودک بهار با اشاره به انتخاب کتابهای باشگاه میگوید: قبل از معرفی و رسیدن کتابهای منتخب باشگاههای کتابخوانی، از کتابهای نویسندگان شناخته شدهای که موضوع کتاب شان جنبه پردازش به قصه گویی را داشت، استفاه میکردیم.
وی در پاسخ به این سوال که برای تغییر دوشنبههای کتابخوانیها در مهدکودکها از یک روز به پنج روز در هفته چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟، میگوید: آنچه در مهد کودکها باید نهادینه شود، آموزش بر پایه قصهگویی است؛ روشی که نه تنها در یک روز به نام «دوشنبههای کتابخوانی» بلکه باید در پنج روز هفته، انجام شود و کتاب و قصه برای کودکان خوانده شود؛ بچهها از طریق قصه بیشتر یاد میگیرند و به درک و شعور بالاتری دست مییابند؛ روشی که در همه کلاسهای مهد کودک «بهار» اجرا و با طرح باشگاههای کتابخوانی تاثیرگذاری آن بیشتر شد.
تسهیلگر برتر جام باشگاههای کتابخوانی که بیش از 15 سال تجربه کار و مربیگری در مهد کودک را دارد، همکاری مدیر این مهد کودک را عاملی موثر و قدرتمند در هدایت مربی عنوان میکند و میگوید: بدون همکاری و هماهنگی مدیر مهد دست مربیان بسته میماند و پیشرفت مهدها، درگرو درک و علاقه مدیر به آموزش است.
رجبی با بیان اینکه «مهد کودک بهار» توانست در این دوره جام باشگاههای کتابخوانی با ثبت 6 باشگاه کتابخوانی، مسیر اولیه را برای دورههای بعد طی کند، میافزاید: ایجاد باشگاههای کتابخوانی به علت مشارکت مربیان، کار نو و خلاقی است با توجه به اینکه بیشتر مهدها فرصت قصهگویی را ندارند، تداوم این طرح میتواند علاوه بر گسترش قصهگویی و کتابخوانی، به رشد و توسعه و همگرایی کودکان کمک کند.
نظر شما