این مولف در توضیح نگاهش به مدیریت منابع انسانی در صنایع خلاق بیان کرد: کارکنان صنایع خلاق یا صنایع فرهنگی جنسشان از دیگر کارکنان سایر بخشها و صنایع متفاوت است. ما سیزده صنعت را صنعت خلاق میدانیم؛ مثل انیمیشن، رادیو، تلویزیون، مطبوعات، رسانهها، تئاتر، سینما و غیره. جنس مواجه با کارکنان این صنایع با بقیه کارمندان و پرسنل سازمانها متفاوت است و در نتیجه چگونگی اداره و مواجهه با آنها هم متفاوت است. در این کتاب «مدیریت منابع انسانی در صنایع خلاق» نیز به همین مسئله پرداخته شده که کارکنان صنایع خلاق چگونه باید درک شوند و توضیح دادهام که جذب چنین نیروهایی، پرداخت به آنها، نظام مدیریت عملکرشان، آموزش و توسعهشان به چه شکل باید باشد.
او ادامه داد: در این کتاب مدیریت نیروهای خلاق را از مدیریت نیروهای سایر بخشهای صنعتی جدا کردهام چون این تیپ آدمها کالای سبز تولید میکنند که اگر امروز فروش نرود فردا بیات میشود؛ منتها آن کارمند سایپا امروز ماشینش فروش نرود در انبار نگهداریاش میکند تا هفته بعد یا ماه بعد به فروش برسد. پس آدمهای خلاق و خوشفکر مواجهشان با کار و اداره متفاوت است و دغدغه من هم همین بوده که دردهای صنایع خلاق را در امر مدیریت منابع انسانی بیان کنم.
شریفی همچنین کتاب «ژورنالیسم تلویزیونی: معرفتشناسی، فلسفه و روشها» که تالیف مشترکی است با افشین امیدی را در مجموعه کتاب انسانشناخت نشر تیسا برای عرضه در نمایشگاه کتاب امسال دارد. او در توضیح محتوای این کتاب نیز متذکر شد: کتاب «ژورنالیسم تلویزیونی: معرفتشناسی، فلسفه و روشها» به موضوعاتی چون مالکیت، قابلیتهای خبری، شیوههای تولید، تکنیکهای اقناع و سواد اطلاعاتی و رسانهای نیز میپردازد و در حقیقت میخواهد تلفیقی باشد از نظریه و عمل که صنعت رسانه را از دیدگاه انتقادی و عملی مورد آزمون قرار میدهد و بسیار پراهمیت است. همچنین تلاش شده است اهمیت ژورنالیسم تلویزیونی، و همگرایی آن با سایر قالبها و همچنین شیوههایی که از طریق آنها این صنعت در عرصه رقابتی و دگرگونی مداوم رسانههای تو و تلکنولوژیک همچنان زنده و پابرجا باشد، تبیین شود.
علاوه بر عناوین، کتاب «مدیریت رسانه»، چاپ انتشارات دانشگاه تهران نیز با تالیف سید مهدی شریفی به عنوان کتابی دانشگاهی برای دانشجویان رسانه در نمایشگاه کتاب سیودوم عرضه میشود. او کتاب تازهای در همین حوزه را نیز برای تابستان امسال در دست چاپ دارد.
سیدمهدی شریفی دکترای مدیریت منابع انسانی خود را در سال ۱۳۹۱ کسب کرده و «بررسی عوامل موثر در برنامهسازی مطلوب با توجه به الگوی بومی مدیریت رسانه» عنوان پایاننامه او در مقطع ارشد و «طراحی و تبیین مدل توسعه منابع انسانی جهت دستیابی به شهرت رسانه ای» نیز عنوان رساله او در مقطع دکتری است. شریفی در حال حاضر مدیر گروه مدیریت رسانه پردیس البرزاست.
نظر شما