دبیر نخستین دوره جایزه ادبی مازندران معتقد است که باتوجه به ظرفیتها و پتانسیلهای داستان کوتاه نیاز است که در یک جایزه مستقل به کتابهای مجموعه داستان بپردازیم، از این رو جایزه ادبی مازندران به کتابهای مجموعه داستان میپردازد.
وی ادامه داد: ما در عرصه داستانکوتاه نویسندگان خوبی داریم که حرفهای زیادی برای گفتن دارند. به نظر من به دلیل آنکه هنوز داستان کوتاه خیلی تجاری نشده و ناشران زیادی از آن استقبال نمیکنند، اصالت و سلامت این گونه ادبی حفظ شده است.
دبیر جایزه ادبی مازندران در توضیح برگزارکنندگان این جایزه گفت: جایزه ادبی مازندران از سوی انجمن ادبی ماریم، که انجمن ثبت شده در شهر بابل است، شکل گرفته و قرار است که در نخستین دوره آن مجموعه داستانهایی که در سال 97 منتشر شده است بررسی شود.
وی افزود: طی روزهای گذشته فراخوان جشنواره منتشر شده است و متقاضیانی که شرایط شرکت در این جایزه را دارند باید سه نسخه از کتاب خود را تا دهم تیرماه به دبیرخانه جایزه ارسال کنند و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، بعد از بررسیهای اولیه و داوری مرحله نهایی، مراسم اختتامیه در روز مازندران (14 آبانماه) برگزار خواهد شد.
این نویسنده در توضیح داوری آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: غربالگری و پالایش اولیه کتابها از سوی دوستان نویسنده و منتقدی که در استان حضور دارند، انجام خواهد شد و در مرحله نهایی از سه یا چهار نویسنده مطرح کشوری دعوت میکنیم تا آثار غربال شده را بررسی و گزینههای نهایی را معرفی کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر با تعدادی از نویسندگان صاحبنام برای داوری مرحله نهایی رایزنی کردهایم؛ اما باتوجه به مشخص نشدن حجم کار و استقبال مخاطبان هنوز نمیدانیم که به چه تعداد داور نیاز داریم؛ از این رو به طور قطعی با هیچ کدام صحبت نکردهایم.
منادی در تشریح حامی جایزه و میزان جوایز اظهار کرد: جایزه مازندران یک جایزه خصوصی است که با پول بچههای داستاننویس در حال شکلگیری است. این جایزه کاملا مستقل بوده و از سوی هیچ نهاد یا سازمانی حمایت نمیشود. از این رو، با توجه به مشخص نشدن حامی جایزه، هنوز جوایز برگزیدگان مشخص نشده است، اما در کل شخصا مخالف پرداخت جایزه نقدی به نویسنده هستم.
وی افزود: به نظرم مطرح شدن یک کتاب به عنوان برگزیده افراد صاحبنظر به تنهایی میتواند یک جایزه ارزشمند باشد. متاسفانه یا خوشبختانه در کشور ما قواعدی رایج شده که تغییر آن هم بسیار سخت است. به هر حال، ما با جیب شخصی این جایزه را برگزار میکنیم و امیدوارم که در نهایت یک کار ابرومندانه انجام دهیم.
دبیر نخستین دوره جایزه ادبی مازندران با اشاره به وضعیت داستان کوتاه ایرانی گفت: من معتقدم که داستانکوتاهنویسان ما حداقل در حوزه تکنیک داستاننویسی در سطح جهانی قرار دارند؛ اما رمان ما با سطح جهانی فاصله زیادی دارد و نمیتوانیم در این حوزه چنین ادعایی داشته باشیم.
وی در پایان گفت: جایزه مازندران تلاشی است تا یک نوع از ادبیات را که در کشور ما به شکل جدی دنبال میشود، به جامعه معرفی کند. ما میخواهیم نظر افکار عمومی را به این حوزه جلب کنیم و بگوییم که ما در حوزه داستان کوتاه در چهل سال اخیر قدمهای محکم و بزرگی برداشتهایم و نسل نویسندگان بزرگ دهه 40 و 50 داستان کوتاه همچنان ادامه پیدا کرده است.
نظر شما