شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
اینترنت، فضای مجازی و تاثیرگذاری بر فرهنگ کتاب

دانشگاه نیویورک چندی پیش گردهمایی با حضور ناشران و منتقدان ادبی برگزار کرد که هدف از آن بررسی ظهور اینترنت و تاثیر مثبت یا منفی آن بر فرهنگ نشر و چاپ کتاب بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرزویکلی، هفته پیش دانشگاه نیویورک گردهمایی با عنوان رابطه تکنولوژی و انتشارات با حضور ناشران و فعالان ادبی برگزار کرد که وضعیت ادبیات و داستان در فضای مجازی و اینترنت را بررسی کرد. این گردهمایی را مرکز انتشارات دانشگاه نیویورک ترتیب داده بود تا درباره نقش اینترنتی و فضای مجازی و تاثیر آن بر ادبیات معاصر بحث و بررسی شود. بسیاری از خبرنگاران و منتقدان ادبی روزنامه‌های مشهور مثل ستون نویس ادبی نیویورک تایمز نیز در این جمع حضور داشتند.
 
یکی از مباحث اصلی کارشناسان و ناشران در این گردهمایی این بود که آیا اینترنت روی فرهنگ و ادبیات معاصر تاثیر داشته است و اگر داشته این تاثیر مثبت بوده است یا منفی. در عصر دیجیتال صنعت چاپ کتاب چه چالش‌هایی برای ناشران وجود داشته و دارد و اینکه نویسنده‌ها تا چه حدودی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کار خود موفق هستند.
 
بسیاری از کارشناسانی که در این گردهمایی سخنرانی کردند بر افزایش گستره فرهنگ ادبی در فضای اینترنت تاکید داشتند. یکی از شخصیت‌های حاضر در گردهمایی «اما استراب» موسس و صاحب کتابفروشی بروکلین در شهر نیویورک بود. وی گفت: به نظر می‌رسد اینترنتی در سال‌های گذشته موجب افزایش و وسعت حوزه‌های ادبی در میان ناشران و به طور کلی صنعت چاپ شده است. در اینترنت نویسنده‌ها با مخاطبان و دیگر نویسنده‌ها ارتباط برقرار کرده و از این تعامل نتیجه‌ای حاصل می‌شود که حتی به تولد ژانرهای جدید ادبی منجر می‌ شود. وی گفت: این روزها اینترنت یک مهمانی بزرگ برای نویسندگان و علاقمندان ادبیات فراهم کرده تا بتوانند نظرات خود را به اشتراک گذارند.
 
«جس زیمرمن» سردبیر سایت ادبی الکتریک لیتریچر یکی دیگر از مهمانان و سخنرانان این گردهمایی بود که او نیز عقیده داشت اینترنت تاثیر مثبتی برای پیشرفت و تعالی ادبیات و فرهنگ داشته است. البته این بستگی به شخصیت افراد دارد که چگونه از فرهنگ و اینترنت استفاده کنند ولی باید گفت که فضای کافی برای پیشرفت ادبیات در اینترنت فراهم شده است.
 
کریستینا ارولا ویراستار ارشد در مجله باستل درباره تاثیر اینترنت بر فرهنگ کتاب‌ها گفت: من با این نظر کاملاً موافق هستم که مخاطبان کتاب با ظهور اینترنت بیشتر شده‌اند و این خود یک مشکل بزرگ برای انتخاب کتاب‌های جدید است. هر هفته هزاران کتاب چاپ می‌شود ولی اینترنت به خوبی کمک کرده تا بتوانیم با ابزارهای مختلف نظرات همه را درباره کتابی خاص جستجو کنیم و به همین خاطر به نظر من کیفیت کتاب‌ها به خاطر این نظرات و اطلاع رسانی افزایش داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها