دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
آثار ارسالی ایده‌آل هیات داوران نبود

علی ثابت، در آئین پایان سومین دو سالانه هنر طراحی کتاب «نشان شیرازه» با اشاره به جایگاه هنر طراحی کتاب در ایران از نبود ارتباط بین تعداد قابل توجه دانش‌آموخته رشته طراحی گرافیک تولید اثر انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین اختتامیه سومین دوسالانه «نشان شیرازه» با حضور سید‌محمد حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و  مهرزاد دانش، مدیرکل محترم دفتر چاپ و نشر و عضو شورای سیاستگذاری نشان شیرازه، علی ثابت، دبیر علمی و فرزاد ادیبی از اعضای هیات داوران این رویداد عصر یکشنبه (13 مرداد‌ماه) در رواق هنر فرهنگستان هنر برگزار شد.

علی ثابت، دبیر علمی سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب «نشان شیرازه» در این مراسم، ابتدا به بیان توضیحاتی درباره سابقه دیرینه کتاب آرایی در ایران و وضعیت کنونی آن در کشور پرداخت. وی در ادامه، درباره جزئیات برگزاری این رویداد گفت: در مجموع 893 اثر به دبیر‌خانه ارسال و آثار در دو مرحله «پیکره» و «اجزا» از سوی هیات داوران بررسی شد.

وی ادامه داد: داوران در مرحله «پیکره» آثار را از نظر کلیت و شاکله، شامل جلد و طراحی صفحه‌های داخل کتاب بررسی کردند. آثار رد شده در این مرحله مجدد در مرحله «اجزاء» یعنی از نظر جلد و طراحی متن و طراحی قلم داوری شدند. حذف آثار در مرحله دوم به معنای حذف کامل اثر از مرحله داوری بود.

ثابتی افزود: از بین آثار ارسالی، 63 اثر به مرحله نهایی داوری راه پیدا کردند و از بین این آثار، 11 اثر به‌عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند.  

این گرافیست همچنین خبر داد: نمایشگاه آثار منتخب سومین دوسالانه نشان شیرازه در نگارخانه استاد فرشچیان موسسه «صبا» به مدت پنج روز تا 17 مرداد‌ماه برپا می‌شود.
 
ثابت گفت: هیات داوران و دبیر‌خانه جشنواره «نشان شیرازه» کیفیت آثار این دوره را چندان ایده‌آل ارزیابی نکردند. به‌نظر‌ می‌رسد، مشکلات اقتصادی حوزه نشر کتاب یکی از موانع مهم در این حوزه است.
 
دبیر علمی سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب «شیرازه» افزود: با تصمیم شورای سیاست‌گذاری، دبیر‌خانه دائمی نشان شیرازه تشکیل شده است؛ علاوه‌براین با وزارت آموزش عالی برای ایجاد رشته تخصصی «طراحی کتاب» رایزنی شده است.
 
در بخش دیگری از این مراسم، فرزاد ادیبی، یکی از اعضای هیات داوران با انتقاد از وضعیت طراحی با وجود دانش‌آموختگان رشته طراحی گرافیک بیان کرد: تعداد بی‌شماری دانش‌آموخته رشته گرافیک در کشور وجود دارند از تعداد قابل توجهی دارنده پروانه نشر در کشور هستند. محل تلاقی این دو دسته جشنواره «نشان شیرازه» است.

این گرافیست درباره آثار ارسالی گفت: در طول این سال‌ها، متاسفانه به چند کتاب و چند طراح اکتفا کردیم که ناگزیر در جشنواره‌ها منتخب می‌شوند اما باید تعداد آثار بسیار بیشتر از این باشد.
  
وی ادامه داد: باید کارشناسان و جامعه‌شناسان وضعیت فعلی طراحی کتاب را با توجه به پیشینه این شاخه از هنر در ایران بررسی کنند. علاوه برانی تشکیل دبیر‌خانه دائمی نشان شیرازه از سوی موسسه خانه کتاب با اهمیت و نقطه قوت و تشخص است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها