شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در بودجه رویدادهای ترویجی کتاب

ابراهیم حیدری در آئین اختتامیه ششمین جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از صرفه جویی ۲۰ درصدی در برگزاری این رویدادها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آئین اختتامیه برنامه انتخاب و معرفی ششمین پایتخت کتاب ایران و ششمین جشنواره روستاهای و عشایر دوستدار کتاب ایران در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، با اشاره به تقویت برنامه‌های ترویجی به عنوان اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فراخوان دو رویدار جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران مرداد ماه منتشر شد و دبیرخانه این دو رویداد ترویجی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد هماهنگ‌کننده برقرار شد.

وی ادامه داد: بعد از انتشار فراخوان ۱۴۱۹ روستا برنامه‌های خود را ارسال کردند که بعد از چند مرحله داوری، ۶۷ روستا به مرحله نهایی رسیدند و در نهایت ۱۰ روستای برگزیده و ۱۰ روستای دیگر تقدیر خواهند شد.

حیدری درباره دستاوردهای جشنواره روستاها و عشایر دوستار کتاب و پایتخت کتاب ایران گفت: از نظر کمی امروز ۱۵۰۰ روستا در این دوره مشارکت کردند؛ در حالی که دوره نخست ۶۰ روستا مشارکت داشتند.

وی افزود: در مجموع بیش از ۶۲۰۰ روستا در این طرح مشارکت داشتند. علاوه بر این شهرها از دوره نخست که ۶۰ شهر به برنامه‌های متنوع اقدام کردند و امروز شاهد ۱۷۰ شهر هستیم.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در جریان معرفی ششمین پایتخت کتاب ایران، ۱۶۸ شهر برنامه‌های خود را ارسال کردند و از این تعداد ۳۷ شهر به مرحله نهایی رسیدند. در نهایت ۵ شهر به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شدند که یک شهر به عنوان ششمین پایتخت کتاب ایران و ۴ شهر به عنوان شهرهای خلاق انتخاب شدند.

وی با اشاره به ارتقا تنوع و کیفیت برنامه‌ها بیان کرد: به گفته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، رویداد‌های ترویجی از چابک‌ترین و چالاک‌ترین روبدادهای فرهنگی است. همچنین بودجه ۲۵۰ میلیونی این رویداد‌ها در سال اول نسبت به امروز ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده؛ به‌طوری‌که ۱۶۰ میلیون از این بودجه برای جایزه و مابقی برای اجرا صرف شده است.

حیدری گفت: تلاش داریم با افزایش مشارکت نهاد ها هزینه‌ها را کاهش دهیم؛ آنچنانکه در حال حاضر در مجموع چهار نیرو در دبیرخانه رویدادهای ترویجی فعال هستند.

وی درباره تاثیرگذاری رویدادهای ترویجی ادامه داد: تشکیل شبکه‌های کتابخوانی، گسترش فعالیت های داوطلبانه ازجمله تاثیرات این رویدادهاست. علاوه بر این رشد برنامه‌ریزی‌های در صف و ستاد، از پایین به بالا بوده که به عنوان بهترین نوع برنامه‌ریزی محسوب می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاهش تصدیگری دولت، تقویت نقش تسهیل‌گری دولت، جلب مشارکت نهادهای کتاب‌محور از دیگر تاثیرات این رویدادهاست که افزایش زیرساخت‌های صنعت نشر از جمله تعمیر، تاسیس و‌ تجهیز را نیز باید در نطر داشت.

وی ادامه داد: ایجاد و‌ تقویت ارتباط بین حلقه‌های مختلف نشر با مردم و ارتقا جایگاه کتابفروشی‌ها از دیگر آثار رویدادهای ترویجی است. تشکیل ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای کتاب نیز نتیجه این رویدادهاست. شبکه روستاهای کتاب شبکه شهرهای دوستدار کتاب و شبکه مروجان کتابخوانی نیز از دل این ستاد تشکیل شده است.

گزارشی از برنامه‌های پنجمین پایتخت کتاب
در ادامه این آئین مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، با اشاره به دوره پایتختی کتاب شهر یزد به‌عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران؛ با گرامی‌داشت یاد ملیحه اقبالی مروج کتابخوانی گفت: یزد در نتیجه انتخاب به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، موفق شد با تشکیل ۱۰۰۰ باشگاه کتابخوانی در صدر کشور قرار بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین یزد رتبه نخست در میزان فروش کتاب‌های باشگاه‌های کتابخوانی به مبلغ ۱۸ میلیارد ریال، مشارکت ۸۵ روستا از کل استان از فعالیت‌های یزد در سال ۹۸ است.

جوادیان‌زاده افزود: جشنواره بازآفرینی متون ادبیات کهن در قالب جشنواره آذر یزدی، برگزاری طرح‌های کتاب سمبل اصلاح و تربیت، کتاب؛ وحدت ادیان، گردشگری، کاروان دانایی و کنسرت کتاب در این سال اجرایی شده است.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، رعایت داوطلبانه کپی رایت از سوی ناشران و تزئین غرفه ایران در هفتادویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت؛ از دیگر دست‌آوردهای انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها