کووید 19 شاید بیرحمانهترین اتفاقی است که در ماههای پایانی سال 98 با آن دست به گریبان شدهایم! و عموما برای گریز از این ویروس مخوف راهکارهای متعددی ارائه میشود؛ اما مهمترین و بهترین راهکاری که برای کنترل اپیدمی آن در جامعه توصیه میشود، خانهنشینی و روی آوردن به قرنطینه خانگی است. طبیعتا برای روزهای خانهنشینی باید سرگرمیهای متنوعی را یافت تا با مشغول شدن به آنها از ضعف روحی و وسواسهای فکری کاست. یکی از چیزهایی که برای روزهای خانهنشینی توصیه میشود، کتاب است.
کتاب میتواند امید را در میان جامعه بهویژه در میان قشرهای آسیبپذیر مثل سالمندان، کودکان، بیماران قلبی یا دیابتی تزریق کند. البته زمانی کتاب میتواند نقش سازندهای را در روحیهبخشی و امیدافزایی جامعه ایفا کند که متناسب با روحیه و سلیقه افراد انتخاب شده باشد؛ یعنی هر فردی باید نخست ذائقه کتابخوانی خود را تشخیص دهد و بعد اقدام به مطالعه کند تا دلزدگی در وی ایجاد نشود!
یک نویسنده، جامعهشناس و روزنامهنگار در این خصوص به خبرنگار ایبنا گفت: باتوجه به شرایط سنی و روحی هر فرد یا خانواده باید انتخابهای متفاوتی برای گذران روزهای خانهنشینی صورت بگیرد؛ برای مثال، در خانواده پراسترس یا خانوادهای از اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی برخوردار هستند، بهترین انتخاب برای آنها مطالعه کتابهای امیدبخش است. ما در اینجا دو دسته کتاب داریم؛ یکی کتابهای ادبیات پایداری و دیگری کتابهای روانشناسی که هر دو حوزه هم به امید و آینده توجه دارند بنابراین هر فرد یا خانواده با توجه به شرایط تحصیلی، فردی، سنی و خانوادگی که دارند میتوانند آثار مورد نظر خود را در این شرایط بحرانی برای رسیدن به آرامش و روحیهافزایی مطالعه کنند.
دکتر عیسی صفوی در ادامه با تاکید بر اینکه کودکان یکی از قشرهای آسیبپذیر هستند، افزود: در این مقطع زمانی کودکان را بایستی با کتابهای تصویری آشنا کنیم، البته در کنار کتابخوانی آنها را به انجام کارهای مهارتی هم تشویق و ترغیب کنیم تا کودکان را از استرس و تنشهای عصبی دور نگه داریم.
مولف کتاب سه جلدی «با جامعهشناسان ایران» ادامه داد: در این روزها برای حفظ و التیام ذهن و روان باید بهصورت مطلق اخبار و مطالبی که به شکل کلی کارکرد تضعیف، تخریب و تحقیر ذهن و روان را دارد، نخوانیم؛ یعنی اشخاصی که از اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی برخوردار هستند نباید مطالب و توصیههایی که بوی تحقیر، تضعیف یا تخریب میدهد، بخوانند.
وی افزود: بنابراین یکی از بهترین ابزارهایی که میتواند به چنین افرادی کمک کند، «کتاب» است اما در اینجا یک مشکل وجود دارد و آن هم این است که شخص آمادگی کافی برای مطالعه کتاب ندارد. بنابراین نمیتوان او را فقط برای این روزها کتابخوان کرد. ازاینرو، پیشنهاد من در این زمینه این است که کتابخوانی مشارکتی صورت بگیرد؛ یعنی یک نفر که کتابخوان است، آنچه که میخواند برای فرد بهصورت شفاهی نقل کند یا از قسمتهایی که امید در آن موج میزند و به ارتقای روان و ذهن انسان کمک میکند، عکس بگیرد و برای او ارسال کند. در این حالت ممکن است که فرد با مطالعه یا شنیدن این بریدهها وسوسه شود که خودش کتاب را مطالعه کند!
طبق گفته متخصصان، سالمندان یکی از قشرهای بسیار آسیبپذیر در مقابل کروناویروس بهشمار میروند که نیاز به مراقبتهای جسمی و روانی ویژهای در این روزها دارند. طبیعی است آن دسته از سالمندانی که کتابخوان هستند، آگاهتر و مسلطتر در این زمینه ظاهر میشوند.
این متخصص سلامت اجتماعی نیز در خصوص نقش کتاب در تامین امنیت روان و ذهن سالمندان تصریح کرد: ما در حوزه کتابخوانی با سه دسته سالمند روبهرو هستیم؛ 1) سالمندانی که مانوس با کتاب هستند و همچنان به کتابخوانی مشغول هستند و تنهاییهای خود را با کتاب پر میکنند. 2) سالمندانی که نه چندان کتابخوان هستند و نه دور از کتاب. 3) سالمندانی که اصل اهل کتاب و مطالعه نیستند.
صفوی ادامه داد: در اینجا نقش گروه اول بسیار پررنگ است؛ همانطور که در بالا اشاره شد این گروه نیز میتوانند با کتابخوانی شفاهی یا انتخاب بریدههای امیدبخش از کتابهای مورد مطالعه خود انگیزه کتابخوانی را در دیگر گروهها ایجاد کنند؛ اصلا این گروه میتوانند افزون بر این، نقش روایتگری برای کودکان نیز داشته باشند و حلقه واسط کتاب و کودک باشند؛ یعنی با خواندن کتاب و قصه کودکان را نیز به کتاب جذب کنند. بنابراین حضور سالمندان کتابخوان در خانوادهها میتواند نقش شگرفی را در توسعه کتابخوانی در ایام قرطینه خانگی داشته باشد.
مولف کتاب «گفتوگو با بزرگان علم روانپزشکی و روانشناسی»یادآور شد: ما بهدلیل برخورداری از فرهنگ و تمدن دیرینه و پربار، اقیانوسی غنی از محتواهایی داریم که نه تنها ملت خودمان را بلکه تمام عالم را میتواند سیراب کند. این در حالی است که همه کشورها از این پتانسیل محتوایی برخوردار نیستند که پاسخگوی نیاز مردمانشان باشد! ما خوشبختانه شاعران و نویسندگان مطرح و اندیشهورزی داریم که نه تنها قادر هستند در این بازه زمانی که بحث تنهایی و پناه بردن به خانه است نیازهای ما را پاسخ بگویند بلکه برای تمام دوران ما تولید محتوا کردهاند.
صفوی تصریح کرد: کشور شوروی سابقه مقام نخست را در حوزه مطالعه داشت. این کشور به کشور صفها مشهور بود و مردم ناچار بودند که ساعتها در صف انتظار بنشینند؛ بنابراین آنها برای مدیریت زمان و به جای روی آوردن به فرهنگ شفاهی، فرهنگ مکتوب یعنی خواندن کتاب یا روزنامه را انتخاب کرده بودند و به همین دلیل به مردمی کتابخوان بدل شده بودند. بنابراین انتظار میرود که با توجه به منابع غنی که داریم نه تنها در شرایط کنونی که به خانه پناه بردهایم به کتاب روی بیاوریم، بلکه باید در همه شرایط کتابخوان باشیم چون محتوای خوبی در اختیار داریم که پاسخگوی نیازهای ماست.
این جامعهشناس و استاد دانشگاه گفت: با توجه به محتوای ارزشمند و بسیط منابع کهن بهشدت به مردم به ویژه سالمندان توصیه میکنم که این منابع را در این روزهای خانهنشینی مطالعه کنند؛ چون در این منابع مفاهیم انسانی و اخلاقی و همگرایی جمعی بهشدت خودنمایی میکند که متاسفانه مغفول ماندهاند.
وی با بیان اینکه طبق گفته امام علی (ع)، «کسی که کتاب را دارد، هیچ وقت تنها نمیماند.»، افزود: بنابراین در این شرایط نقش موثر کتاب در روحیهافزایی و امیدبخشی بر همگان روشن است. در واقع کتاب دمدستیترین، کمهزینهترین و کمخطرترین ابزار فرهنگی است که به کمک آن میتوان تنهاییهای خود را پر کنیم و بهترین و مطمئنترین ابزاری است که میتوانیم به آن پناه ببریم و اعتماد کنیم. بدونتردید کتاب کارکرد موثری در بهبود روان و ذهن افراد دارد.
صفوی در پایان یادآور شد: از دید من این برهه زمانی که اکنون تهدیدی برای سلامت ما بهشمار میرود، در حقیقت فرصتی برای آشتی جامعه با کتاب است. بنابراین پیشبینی میکنم که پس از پایان این دوره سخت شاهد شکلگیری نسل کتابخوانی خواهیم بود که بعدها میگویند که بحران کرونا موجب شد که با کتاب دوست شویم؛ بهگونهای که پس از آن اکنون ماهی یک یا دو کتاب میخوانیم و این عادت از آن زمان در ما بهوجود آمد. از اینرو، اگر بتوان در این روزها حتی جمع معدودی هم به کتاب پیوند بدهیم کفایت میکند.
نظرات