کتاب «فواید برگزاری رویدادهای خیلی بزرگ برای توسعهی گردشگری» که از آخرین آثار انتشارات سازمان جهانی گردشگری است به صورت خاص رویدادهای بزرگ ورزشی در قالب المپیک و جام جهانی را از منظر ابزاری برای توسعه گردشگری بررسی میکند. به بهانه انتشار این کتاب با بهار بیشمی مترجم این اثر گفتوگویی داشتهایم که مشروح آن را میخوانید:
اساسا در هر کشوری رویدادهای مختلفی برگزار میشود. در این میان چه رویدادهایی میتواند برای گردشگری ارزش داشته باشد؟
اصولا ما رویدادها را به چند سطح تقسیم میکنیم؛ سطوح محلی، ملی منطقهای و بینالمللی که در حال حاضر با توجه به چشمانداز جذب گردشگران بینالمللی و تاکید بر گردشگری ورزشی و رویدادهایی بر اساس ورزشها که پایه اصلی ترجمه این کتاب بوده میشود روی این بعد بیشتر تاکید کرد.
ولی برنامه ریزی روی این موضوع در مرحله اول نیاز به ایجاد زیرساختها و توانایی اجرای رویدادها در ابعاد بزرگ دارد که باعث جذب گردشگران ورودی کشور و افزایش ارز آوری خواهد بود. در ابعاد ملی هم ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی در جامعه از طریق جشنوارههای ملی میتواند تاثیر بسیار زیادی در پویایی اجتماعی داشته باشد.
برگزاری این رویدادهای چگونه میتواند به وضعیت اقتصادی کشور میزبان کمک کند؟
برگزاری رویدادها چه در شهرها و یا روستاها میتواند برای تمام عوامل تشکیلدهنده این رویداد اعم از نیروی انسانی خدماتی، افرادی که برنامهریزی میکنند، صاحبان اماکن و سالنهایی که رویداد در آن برگزار میشود در قالب نمایشگاهها یا جشنوارهها درآمدزایی داشته باشد. فروش سوغات و صنایع دستی، آموزش نیروی انسانی و کلاً تمام زنجیره تامین برگزاری رویداد میتوانند درآمدزایی و منفعت اقتصادی را داشته باشند. همینطور حمایت کنندگان مالی و اسپانسرهایی که برگزاری رویدادها را بر عهده میگیرند میتوانند در این باره موثر باشند.
این رویدادها چه تاثیراتی بر جامعه محلی دارد؟
اصولاً برگزاری جشنواره ملی و محلی اولین تاثیر فرهنگی و اجتماعی که میتواند به همراه داشته باشد، ایجاد هویت و اعتماد به نفس در جامعه محلی هست که فرهنگ خودش و داشتههای نیاکان در همه ابعاد را باور کرده و به آن داشتهها افتخار کند. معمولاً این افتخار و اعتماد به نفس باعث میشود که جرم و بزهکاری در منطقه کم شده و افزایش درآمد اقتصادی باعث میشود که فقر کمتر شود و کاهش نابرابری و همراه آن عدالت اجتماعی و اقتصادی خودش رفاه را به همراه دارد. همچنین برگزاری رویدادها نشاط اجتماعی را با خود دارد. بنابراین باید معرفی فرهنگ به نسل جدید نوجوانان و کودکان شروع شود و ایجاد این زیرساختها از مهدکودکها و دبستانها و دبیرستانها آغاز شود و در مقاطع دانشگاهی هم ادامه پیدا کند. ایجاد و اجرای این رویدادها همبستگی ایجاد میکند، روحیه تعاون را بالا میبرد و همه اینها دست به دست هم میتواند اثرات اجتماعی و فرهنگی گردشگری را با حضور گردشگران مسئول در مقاصد که جشنوارهها در آن برگزار میشود، افزایش دهد. آگاه سازی از فرهنگهای اقوام در هرکشور و تنوع فرهنگی و خرده فرهنگهایی که در منطقه وجود دارد هم میتواند تاثیرات فرهنگی بالایی را به همراه داشته باشد.
این رویدادها چه تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بر کشور میزبان دارند و چه کشورهایی در این زمینه موفق شدند. وضعیت کشور ما در این باره چگونه است؟
یکی از عواملی که خیلی روی این موضوع تاثیر دارد این است که رویدادها به طور مستقیم از امنیت جامعه و رفاه اقتصادی تاثیر میپذیرد. کوچکترین موضوعی از نظر بهداشت، امنیت و بحرانهای محیطی میتواند برگزاری رویدادها را تحتالشعاع قرار دهد. متاسفانه ما یک برنامه منسجم و یک تقویم زمانی مکانی برای رویدادهای ملی و منطقهای در کشور نداریم و خیلی از رویدادهای مذهبی مثل مراسم محرم و غیره به صورت خودجوش توسط مردم برگزار میشود و مدیریت رویداد خیلی اینجا نمیتواند تاثیر علمی خودش را اعمال کند. در بحث برگزاری خودجوش رویدادها و جشنوارههای محلی در سالهای اخیر در استانها توسط وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمانهای جهاد کشاورزی و تعاون و غیره کارهای خوبی در مورد برگزاری جشنوارههای محلی کشاورزی و آداب و رسوم و فرهنگ و میراث معنوی انجام شده است. در بحث ورزش هم ورزشهای بومی محلی کارهای خوبی توسط وزارت ورزش و جوانان انجام گرفته ولی برای مدیریت درست و علمی و تاثیر گذار رویدادها مشکلاتی وجود دارد؛ مانند عدم اطلاع رسانی برای آحاد جامعه که این رویداد کجا و چه زمانی برگزار میشود. در بعضی مواقع که آگاهسازی و اطلاعرسانی انجام میشود، با حجم زیادی از گردشگران انبوه در منطقه مواجه میشیم که در بیشتر مواقع تحمل و ظرفیت و برد فیزیکی آن همه گردشگر را ندارد و متاسفانه به دلیل نبود برنامهریزی خوب منجر به اثرات منفی میشود. انتظار میرود که این موضوع در برنامهریزی دهیاران شهرداران شورای شهر و غیره در بحث مدیریت رویداد جایگاه خودش را پیدا کند کمپینها و شعارهای خوبی ترسیم شود و برندینگ رویدادها در قالب ابعاد ملی، منطقهای و بین المللی بیشتر در دستور کار سیاستگذاران ملی قرار بگیرد تا بتوانیم پتانسیلهای میراث معنوی و ورزشی را به درآمدزایی پایدار برسانیم و قدمهای موثری برای معرفی ایران در سطح بین المللی برداریم.
نظر شما